Fashion Branding: uma relação emocional com o consumidor

Authors

  • Luiz Salomão Ribas Gomez Universidade Federal de Santa Catarina (UFESC), Florianópolis, SC
  • Magali Olhats Universidade Federal de Santa Catarina (UFESC), Florianópolis, SC
  • Claudia Pólo Universidade Federal de Santa Catarina (UFESC), Florianópolis, SC

DOI:

https://doi.org/10.5965/1982615x04082011007

Abstract

This article aims to provide basis for the increasing necessity of Fashion Branding. Through a comprehensive look into the origins of consumer decisions, guided by brands and the emotional ties they create with their consumers, one finds an alternative to traditional means of communication. Fashion companies should abandon traditional views of consolidating a brand through mere systematization of a visual language and rather concentrate in creating discourses, postures, and material elements that will captivate the consumer.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AAKER, David A; JOACHIMSTHALER, Erich. Como Construir Marcas Líderes. Porto Alegre: Bookman, 2007.

AAKER, David A; JOACHIMSTHALER, Erich. Building Brands without Mass Media. Harvard Business Review on Brand Management. Boston: Harvard Business School Press, 1997.

AAKER, David A. Marcas: Brand Equity – gerenciando o valor da marca. São Paulo: Negócio Editora, 1998.

ARIELY, Dan. Previsivelmente Irracional: as forças ocultas que formam as nossas decisões. Rio de Janeiro: Elsevier, 2008

BEDBURY, Scott. O novo mundo das marcas: 8 princípios para a sua marca conquistar a liderança. Rio de Janeiro: Campus, 2002.

BRANDT, M; JOHNSON, G. PowerBranding. San Francisco: International Data Group, 1997.

CARAYANNIS, E.G., GONZALEZ, E. & WETTER, J. The Nature and Dynamics of Discontinuous and Disruptive Innovations from Learning and Knowledge Management Perspective, The International Handbook on Innovation, (pp. 115 – 138). Oxford: Elsevier Science, 2003.

CARVALHO, José Eduardo. Neuroeconomia Ensaio sobre a Sociobiologia do Comportamento. Lisboa: Edições Silabo, 2009.

CAVACO, Nanci Azevedo. Consumismo é coisa da sua cabeça: o poder do neuromarketing. Rio de Janeiro: Ed. Ferreira, 2010

CENTRO DE DESIGN PORTUGUÊS. Manual de Gestão do Design. Porto: DZ Centro de Diseño. Portugal, 1997.

CHEVALIER, Michel; MAZZALOVO, Gérald. Pró Logo. Marcas como Fator de Progresso. Tradução: Roberto Galman. São Paulo: Panda Books, 2007.

COATES, J. F. Innovation in the Future of Engineering Design. Technological Forecasting and Social Change, 64 (2-3) 2000.

Collins English Dictionary: Complete & Unabridged 10th Edition. HarperCollins Publishers. http://dictionary.reference.com (accessed: June 17, 2011).

COSTA, J. Diseño, Comunicación y Cultura. Madrid: Los libros de Fundesco, 1994.

DAMÁSIO, António R. O Erro de Descartes: Emoção, razão e cérebro humano. 25ª ed. Mem Martins: Publicações Europa-América, 2009.

DASGUPTA, S. Innovation in the Social Sciences: Herbert A. Simon and the Birth of a Research Tradition. In Larisa V. Shavinina (Ed.), The International Handbook on Innovation, (pp. 458-470). Oxford: Elsevier Science, 2003.

FULLER, R. B. Critical Path. New York: St. Martin‟s Press, 1981.

GIMENO, José M. Iváñez. La Gestión Del Diseño en La Empresa. España: Mc Graw Hill, 2000.

GOBÉ, Marc. A emoção das marcas: conectando marcas às pessoas. Rio de Janeiro: Campus, 2002.

HARGADON, A. & SUTTON, R. I. Technology Brokering and Innovation in a Product Development Firm, Managing Strategic Innovation and Change: a collection of readings. Oxford: Oxford University Press, 2004.

KAPFERER, Jean-Noël. Marcas à prova prática: Aprendendo com os erros. trad. Carolina Huang. Porto Alegre: Bookman, 2003.

KAPFERER, Jean-Noël. As marcas, capital da empresa: criar e desenvolver marcas fortes. Porto Alegre: Bookman, 2003.

KELLER, Kevin L. Gestão estratégica de marcas. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2006.

KOTLER, Philip e KELLER, Kevin L. Administração de Marketing. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2006.

LINDSTROM, Martin. A Lógica do Consumo. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2009.

LIPOVETSKY, Gilles. A felicidade Paradoxal. Ensaio sobre a sociedade do hiperconsumo. Lisboa: Edições 70, 2007.

LIPOVETSKY, Gilles; ROUX, Elyette. O Luxo Eterno: da Idade do Sagrado ao Tempo das Marcas. São Paulo: Companhia das Letras, 2005.

MARTINS, José R. Branding: um manual para você criar, gerenciar e avaliar marcas. São Paulo: Negócio, 2006

MARTINS, José R. A natureza emocional da marca: como escolher a imagem que fortalece a sua marca. São Paulo: Negócio Editora, 1999.

MINOZZO, Leonardo. Brand DNA de Estúdio Criativo: A importância para o resultado Qualificação de Mestrado PosDesign UFSC. Florianópolis, 2011.

MOLLERUP, Per. Marks of excellence: the history and taxonomy of trademarks. London: Phaidon, 2003.

PERASSI, Richard. A Visualidade das Marcas Institucionais e Comerciais como Campo de Significação. Tese (Doutorado em Comunicação e Semiótica) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2001.

POLO, Claudia. Luxury Brand e Design Gráfico: Dior um estudo de caso. In: Seminário de Branding e Design Gráfico, 1., 2008, Florianópolis. Anais eletrônicos... Florianópolis: UFSC, 2008. Disponível em <http://www.logo.ufsc.br/sbdg>. Acesso em: 27 out 2008.

PRAHALAD, C. K.; RAMASWAMY, V. The future of competition: Co-creating unique value with costumers. – Massachusetts: Harvard Business School Press, 2004.

PRAHALAD, C.K. e KRISHMAN, M.S. A nova era da inovação: impulsionando a cocriação de valor ao longo das redes globais; tradução: Afonso Celso da Cunha Serra. – Rio de Janeiro: Elsevier, 2008.

PRESS, Mike & COOPER, Rachel. El Diseño com Experiência: El papel del diseño y los diseñadores en el siglo XXI. Barcelona: Gustavo Gili, 2009.

PUNSET, Eduardo. A alma está no cérebro: Uma radiografia da máquina de pensar. 2ª ed. Alfragide: Publicações Dom Quixote, 2008.

RIES, AL., TROUT, J. Posicionamento: a Batalha por sua Mente. São Paulo: Makron Books, 2009.

ROBERTS, Kevin Lovemarks: o Futuro Além das Marcas. São Paulo: M. Books, 2005.

SOLOMON, Michael R. Os Segredos da Mente do Consumidor: “Saiba como eles decidem fazer compras”.V. N. Famalicão: Centro Atlântico, 2009.

STRUNCK, Gilberto. Como Criar Identidades Visuais Para Marcas de Sucesso. Rio de Janeiro: Rio Books, 2007.

THOMAS, Dana. Deluxe: Como o luxo perdeu o brilho./ Dana Thomas; tradução Ana Gibson. – Rio de Janeiro: Elsevier, 2008.

TROIANO, Jaime. As marcas no divã: uma análise de consumidores e criadores de valor. São Paulo: Globo, 2009.

TYBOUT, Alice M. e CALKINS, Tim. Branding: fundamentos, estratégias e alavancagem de marcas. São Paulo: Atlas, 2006

WHEELER, Alina. Design de identidade da marca: um guia completo para a criação, construção e manutenção de marcas fortes. 2. ed Porto Alegre: Bookman, 2008.

ZALTMAN, Gerald. Afinal, o que os clientes querem? O que os consumidores não contam e os concorrentes não sabem. Rio de Janeiro: Campus, 2003.

Published

2011-07-01

How to Cite

RIBAS GOMEZ, Luiz Salomão; OLHATS, Magali; PÓLO, Claudia. Fashion Branding: uma relação emocional com o consumidor. ModaPalavra e-periódico, Florianópolis, v. 4, n. 8, 2011. DOI: 10.5965/1982615x04082011007. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/7820. Acesso em: 18 jul. 2024.