Informação através da cor: a construção simbólica psicodinâmica das cores na concepção do produto

Authors

  • Ana Camila Nobre Xavier Nunes Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC), Florianópolis, SC

DOI:

https://doi.org/10.5965/1982615x05092012063

Keywords:

Color, Information, Psychodynamic, Product

Abstract

Considering the breadth and importance of color in various areas, this article aims to demonstrate the relevance of the study of color applied to the process that encompasses the generation of a product (from the product packaging, advertising to publicize the product). It aims to demonstrate the ability of color information through the analysis of stimuli, perception and syntax of the color, as well as through their use symbolic and linguistic transmission of messages and information, revealing the influence of psychodynamic factors in consumer choice and the importance of market research and analysis of trends in product design.

Downloads

Download data is not yet available.

References

FRASER, Tom; BANKS, Adam. O guia completo da cor. São Paulo: ed. SENAC, 2007.

GUIMARÃES, Luciano. A cor como informação: a construção biofísica, linguística e cultural da simbologia das cores. 3. ed. São Paulo: Annablume, 2004.

______. O sistema simbólico das cores. Disponível em:<http://www.faac.unesp.br/posgraduacao/comunicacao/textos/LGuimaraes_T004.pdf>. Acesso em: 12 abr. 2011.

KOTLER, Philip. Marketing de A a Z: 80 Conceitos que Todo Profissional Deve Saber. 5.ed. Rio de Janeiro: Campus, 2003.

PASTOUREAU, Michel. Dicionário das cores do nosso tempo: simbólica e sociedade. Lisboa: Estampa, 1997.

FARINA, Modesto. Psicodinâmica das cores em comunicação. 4. ed. São Paulo: E. Blucher, 1990. 223[8]p. (Ciências e técnicas empresariais e de comunicação)

MESTRINER, Fábio. Design de Embalagem. Curso Básico. São Paulo: Makron Books, 2002.

PEDROSA, Israel. Da cor à cor inexistente. 6. ed. Rio de Janeiro: L. Christiano, 1995.

VALDIR, Welton Leandro. A Psicodinâmica das cores como ferramenta de marketing: A percepção, influência e utilização das cores na comunicação mercadológica. Disponível em:<http://www.qgdaluz.com.br/.../monografia_ Welton_Leandro_Valdir.doc>. Acesso em: 16 abr. 2011.

KURQUEVIZ, Natália; GOMES, Lidiane Helena; VALVERDE, Ana Luiza. Efeitos subliminares das cores na publicidade. Disponível em: <http://pt.scribd.com/doc/3507947/Psicologia-das-Cores>. Acesso em: 18 abr. 2011.

ADAM, Peige Stark. Color, contrast and Dimension in New design. Disponível em:

<http://www.poynter.org/uncategorized/1252/color-contrast-dimension-in-newsdesign>.Acesso em:18 abr. 2011.

Color &UsabilityMatters. Disponível em: <http://www.colormatters.com/color-anddesign/color-and-usability-matters>.Acesso em: 17 abr. 2011.

Published

2012-01-01

How to Cite

XAVIER NUNES, Ana Camila Nobre. Informação através da cor: a construção simbólica psicodinâmica das cores na concepção do produto. ModaPalavra e-periódico, Florianópolis, v. 5, n. 9, p. 63–72, 2012. DOI: 10.5965/1982615x05092012063. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/7776. Acesso em: 30 jun. 2024.