Handcraft: merchandise, value and fetish

Authors

  • Emanuelle Kelly Ribeiro da Silva Federal University of Ceará image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.5965/1982615x09182016121

Keywords:

crafts, merchandise, fetish

Abstract

The article aims to expose reflections on the handcraft as a symbolic differential for fashion products and design. Thetext presents reflections on the representations of craft production to the consumer market from the study of the categories: commodity fetish and value. Therefore, they were used with theoretical support the concepts erected by Karl Marx and empirical observations on the exploitation of handcraft by the current luxury market, for example. The methodological routes adopted for the construction of research guided in field research, specifically with participant observation, and literature review. The results point to the construction of interesting reflections on the exploitation of cultural goods and elements derived from popular culture as agregators value to drivers of consumption today.

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Author Biography

Emanuelle Kelly Ribeiro da Silva, Federal University of Ceará

Possui graduação em Estilismo e Moda pela Universidade Federal do Ceará, durante a graduação foi monitora das disciplinas de Pesquisa de Moda I e II e Tópicos Especiais em Corpo e Moda; bolsista de extensão pelo Programa Bolsa-Arte do Instituto de Cultura e Arte - ICA/UFC. Tem mestrado em Sociologia pelo PPGS-UFC e atualmente é doutoranda em Educação Brasileira pela Faculdade de Educação da UFC (FACED), desenvolvendo pesquisas nas áreas de: educação, moda e cultura. Professora efetiva do Curso de Design-Moda da Universidade Federal do Ceará, assistente nível I (20h)e co-tutora do Programa de Educação Tutorial - PETModa. Desenvolve estudos e ministra disciplinas nas áreas de Introdução ao Design, Pesquisa de Moda, História da Arte e História da Indumentária. Metodologia Projetual e Desenho de Moda.

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Published

2016-07-01

How to Cite

SILVA, Emanuelle Kelly Ribeiro da. Handcraft: merchandise, value and fetish. ModaPalavra e-periódico, Florianópolis, v. 9, n. 18, p. 121–143, 2016. DOI: 10.5965/1982615x09182016121. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/6823. Acesso em: 21 nov. 2024.