The fictional body in fashion: emotion as a diegetic strategy for costume designs

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1982615x17422024e0010

Keywords:

fashion, film analysis, fictional narrative

Abstract

Fashion indicates ways of life and inspires changes in behavior, consumption and in the various material structures that circumscribe human existence, particularly the relationship between body and clothing. Therefore, social and emotional complementarity is assumed, awakened through symbolic systems. The socially integrated body assimilates the symbolism of the collective in which it is inserted, a precursor situation of differences and social bond. Symbolic assumptions are also justified in audiovisual productions, which seek to represent different meanings and experiences. This article aims to understand the translations between these two poles: culturally clothed body and diegetic effects of costumes. A qualitative work that, through film analysis, decomposes the narrative strategies in the dramatic structure of the miniseries Transatlântico (Netflix, 2023). To do so, it uses a bibliographic review of the field of fashion in clothing and the scope of socially instituted sensibilities, in order to link effects and consequences of these to audiovisual production.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Patrícia Kely Azambuja, Federal University of Maranhão

Doutora em Psicologia Social pela UERJ. Professora Associada do DCS/UFMA, coordenadora do projeto de pesquisa '[Gênero] Audiovisual Distribuído políticas do ver, do imaginar e regime híbrido de imagens' (financiado pela Fundação de Amparo à Pesquisa e ao Desenvolvimento Científico e Tecnológico do Maranhão - FAPEMA) e pesquisadora vinculada ao Observatório de Experiências Expandidas em Comunicação - ObEEC (DCS/CCSo/UFMA) e ao Núcleo de Pesquisa e Produção de Imagem - NUPPI/UFMA. Autora do livro Televisão Híbrida: recepção de TV sob a perspectiva sociotécnica da Teoria Ator-rede.

Ramon Bezerra Costa, Federal University of Maranhão

Doutor em Comunicação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (PPGCOM/UERJ). Professor do Departamento de Comunicação Social e do Programa do Pós-Graduação em Comunicação (Mestrado Profissional) da Universidade Federal do Maranhão (UFMA). Coordenador do Grupo de Pesquisa ETC (Comunicação, Tecnologia e Economia), financiado pela Fundação de Amparo à Pesquisa e ao Desenvolvimento Científico e Tecnológico do Maranhão (FAPEMA). Autor do livro Economia da Confiança.

References

BARNARD, M. Moda e Comunicação. Rio de Janeiro: Rocco, 2005.

BARTHES, R. Sistema da Moda. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2009.

BORDWELL, D.; THOMPSON, K. Arte no Cinema: uma introdução. Campinas, SP: Editora da Unicamp; São Paulo, SP: Editora da USP, 2013.

BRETON, A. Manifesto Surrealista (1924). academia.edu. Disponível no link: https://www.academia.edu/29330495/Manifesto_do_Surrealismo_Andre_Breton. Acesso em: 25 junho. 2023.

CALANCA, D. História Social da Moda. Tradução de Renato Ambrosio. São Paulo: Editora Senac, 2011.

COELHO, M. C.; REZENDE, C. B. Cultura e sentimentos: ensaios em antropologia das emoções. Rio de Janeiro: Contra Capa, FAPERJ, 2011.

CRANE, D. A moda e seu papel social: classe, gênero e seu papel social. São Paulo: Senac, 2006.

FARTHING, S. Tudo sobre arte. Rio de Janeiro: Sextante, 2011.

GIL, I. A atmosfera como figura fílmica. Actas do III Sopcom, VI Lusocom e II Ibérico, v. 1, 2005.

HAMBURGER, V. Arte em cena: a direção de arte no cinema brasileiro. São Paulo: Edições Senac, 2014.

OLIVEIRA, A. C. de. Corpo, roupa, moda nas inter-relações semióticas da comunicação. Dobra[s] – revista da Associação Brasileira de Estudos de Pesquisas em Moda, v. 3, n. 6, p. 58–72, 2009. Disponível em: https://dobras.emnuvens.com.br/dobras/article/view/288. Acesso em: 3 maio. 2023.

KATZ, H. Por uma teoria crítica do corpo. in: OLIVEIRA, Ana Claudia; CASTILHO, Kathia. Corpo e Moda: por uma compreensão do contemporâneo. Barueri, SP: Estação das Letras e Cores Editora, 2008.

LE BRETON, D. Antropologia das Emoções. Petrópolis, RJ: Vozes, 2019.

LEITE, A.; GUERRA, L. Figurino: uma experiência na televisão. São Paulo: Paz e Terra, 2002.

LIPOVETSKY, G. O império do efêmero. São Paulo: Companhia das Letras, 2009.

MOURA, C. B.i de. A direcão e a direcão de arte: construcões poéticas da imagem em Luiz Fernando Carvalho. Tese (Doutorado) - PPGAC - ECA/USP, 2015.

SAFATLE, V. O circuito dos afetos: corpos políticos, desamparo e o fim do indivíduo. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2019.

SANTAELLA, L. Corpo e comunicação. São Paulo: Paulus, 2004.

SIMMEL, G. A moda (Die Mode, in: Philosophische Kultur, 1911). Tradução de Antonio Carlos Santos. IARA – Revista de Moda, Cultura e Arte. V.1 N. 1 abr./ago. Senac: São Paulo, 2008a. Disponível no link: https://www2.ufjf.br/posmoda//files/2008/07/07_IARA_Simmel_versao_final.pdf. Acesso em 12 de junho de 2023.

SIMMEL, G. Filosofia da moda e outros escritos. Lisboa: Edições Texto & Grafia, 2008b.

SODRÉ, M. As estratégias sensíveis: afeto, mídia e política. Rio de Janeiro: Mauad X, 2016.

SVENDSEN, L. Moda: uma filosofia. Tradução de Maria Luiza X. de A. Borges. Rio de Janeiro: Zahar, 2010.

TAMBINI, M. O design do século. São Paulo: Ática, 1999.

VASCONCELOS, F. Moda e criatividade ajudam a escapar dos nazistas em ‘Transatlantic’. in: site PLU7, junho de 2023. Disponível no link: https://plu7.com/88253/entretenimento/moda-e-criatividade-ajudam-a-escapar-dos-nazistas-em-transatlantic/. Acesso em 01 de junho de 2023.

VANOYE, F.; GOLIOT-LÉTÉ, A. Ensaio sobre a análise fílmica. Papirus Editora, 2012.

Published

2024-06-21

How to Cite

AZAMBUJA, Patrícia Kely; COSTA, Ramon Bezerra. The fictional body in fashion: emotion as a diegetic strategy for costume designs. ModaPalavra e-periódico, Florianópolis, v. 17, n. 42, p. 01–29, 2024. DOI: 10.5965/1982615x17422024e0010. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/24189. Acesso em: 21 dec. 2024.

Issue

Section

Variata