The fictional body in fashion: emotion as a diegetic strategy for costume designs

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1982615x17422024e0010

Keywords:

fashion, film analysis, fictional narrative

Abstract

Fashion indicates ways of life and inspires changes in behavior, consumption and in the various material structures that circumscribe human existence, particularly the relationship between body and clothing. Therefore, social and emotional complementarity is assumed, awakened through symbolic systems. The socially integrated body assimilates the symbolism of the collective in which it is inserted, a precursor situation of differences and social bond. Symbolic assumptions are also justified in audiovisual productions, which seek to represent different meanings and experiences. This article aims to understand the translations between these two poles: culturally clothed body and diegetic effects of costumes. A qualitative work that, through film analysis, decomposes the narrative strategies in the dramatic structure of the miniseries Transatlântico (Netflix, 2023). To do so, it uses a bibliographic review of the field of fashion in clothing and the scope of socially instituted sensibilities, in order to link effects and consequences of these to audiovisual production.

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Author Biographies

Patrícia Kely Azambuja, Federal University of Maranhão

Doutora em Psicologia Social pela UERJ. Professora Associada do DCS/UFMA, coordenadora do projeto de pesquisa '[Gênero] Audiovisual Distribuído políticas do ver, do imaginar e regime híbrido de imagens' (financiado pela Fundação de Amparo à Pesquisa e ao Desenvolvimento Científico e Tecnológico do Maranhão - FAPEMA) e pesquisadora vinculada ao Observatório de Experiências Expandidas em Comunicação - ObEEC (DCS/CCSo/UFMA) e ao Núcleo de Pesquisa e Produção de Imagem - NUPPI/UFMA. Autora do livro Televisão Híbrida: recepção de TV sob a perspectiva sociotécnica da Teoria Ator-rede.

Ramon Bezerra Costa, Federal University of Maranhão

Doutor em Comunicação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (PPGCOM/UERJ). Professor do Departamento de Comunicação Social e do Programa do Pós-Graduação em Comunicação (Mestrado Profissional) da Universidade Federal do Maranhão (UFMA). Coordenador do Grupo de Pesquisa ETC (Comunicação, Tecnologia e Economia), financiado pela Fundação de Amparo à Pesquisa e ao Desenvolvimento Científico e Tecnológico do Maranhão (FAPEMA). Autor do livro Economia da Confiança.

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Published

2024-06-21

How to Cite

AZAMBUJA, Patrícia Kely; COSTA, Ramon Bezerra. The fictional body in fashion: emotion as a diegetic strategy for costume designs. ModaPalavra e-periódico, Florianópolis, v. 17, n. 42, p. 01–29, 2024. DOI: 10.5965/1982615x17422024e0010. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/24189. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Variata