Imaginary, form and expression: fashion window display and the intertwining between consumption, style and sensitiveness

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1982615x17412024170

Keywords:

window display, sensitiveness, consumption

Abstract

The study aims to understand the mechanisms through which shop windows affect us and establish dialogues with our stylizing dimension. The shop window is a poetic device present in urban life which is capable of catalyzing our emotions toward consumption and the fulfillment of our desires. Firstly the article shows the sensitive or perceptive experience of the spectator and the reconfigurations of narrativity. Then we highlight the window display as an emancipated unit with its world, capable of maintaining a dialogical relationship with the spectators and the sociabilities. Afterward, we mark the artistic dimension present in the atmosphere of consumer culture and style. On this basic, exploratory, and qualitative  research , we rely on an aesthetic and phenomenological approach  conceptually. The contributions of Paul Ricoeur (1986); Maurice Merleau-Ponty (1994); Georg Simmel (2016;2009;2013), and Walter Benjamin (2009) are the base of our methodological and conceptual guide. As a result, it highlights the way in which the dynamics that are present in the aesthetic experience are woven into the flows of sociability, whose intertwining appears to be inseparable between emotions, consumption, communicability, history and culture.

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Author Biographies

Etevaldo Cruz, Federal University of Bahia

Bacharel em filosofia pela Universidade Católica do Salvador (UCSal). Mestre em Cultura e Sociedade pelo Programa Multidisciplinar de Pós-Graduação em Cultura e Sociedade da Universidade Federal da Bahia. Com estudos concentrados na linha de Cultura e Arte, onde pesquisa a obra do artista sergipano Arthur Bispo do Rosário.. Membro do Grupo de Pesquisa Corpo e Cultura, cadastrado no CNPQ na Universidade Federal da Bahia (UFBA) e Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB). Doutor Cultura e Sociedade – UFBA, com tese defendida sob o titulo: TÃO ÓBVIO QUE CEGA: DAS DINÂMICAS GESTUAIS ENTRE O MATERIAL, O ATITUDINAL E A PRESENÇA EM ARTHUR BISPO DO ROSÁRIO. Atualmente docente vinculado ao Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso - Campus Rondonópolis, nas disciplinas de Filosofia I, II, II, Filosofia da Ciência e Epistemologia das Ciências.

Renata Pitombo Cidreira, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia

Possui graduação em Comunicação (habilitação em Jornalismo - 1992), mestrado (1997) e doutorado (2003) em Comunicação e Cultura Contemporâneas pela Universidade Federal da Bahia. Tem Pós-doutorados em sociologia pela Université René Descartes, Paris V-Sorbonne (2011) e em Comunicação e Artes/ Estudos da Cultura pela Universidade de Beira Interior (2021). Atualmente é professora titular, ministrando as disciplinas Teorias da Comunicação, Estética da Comunicação, Comunicação, Cultura e Arte e Jornalismo de Moda. Lidera o grupo de pesquisa Corpo e Cultura, cadastrado no CNPq. Atuou como vice-presidente do evento científico Colóquio de Moda (2018-2019), bem como faz parte do seu Comitê Científico.

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Published

2024-01-01

How to Cite

CRUZ, Etevaldo; CIDREIRA, Renata Pitombo. Imaginary, form and expression: fashion window display and the intertwining between consumption, style and sensitiveness. ModaPalavra e-periódico, Florianópolis, v. 17, n. 41, p. 170–230, 2024. DOI: 10.5965/1982615x17412024170. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/24169. Acesso em: 22 nov. 2024.

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