Methodological procedures for sustainable fashion design in academic environment

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1982615x09172016299

Keywords:

higher education, fashion design, sustainability

Abstract

Recent studies have shown that the role of the designer in a fashion company can be decisive in the development of more sustainable products. Typically, the designer is the most committed professional with the sustainable cause and possessing knowledge of the entire production chain, being able to perceive in every life cycle phase the opportunities to bring changes. From this perspective, this article presents the results of teaching and learning experiences in the fashion graduation course. The qualitative research used data collection fromliterature review, tacit knowledge of fashion companies and participant observation of teaching practices in the classroom. The objective is to share results and propose a discussion between pairs of a set of methodological procedures of design for sustainability, seeking aid awareness and training future fashion designers.

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Author Biography

Cariane Weydmann Camargo, Federal University of Rio Grande do Sul

Bacharel em Moda, pela Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC, especialista em Desenvolvimento de Produto de Moda, pela Universidade de Passo Fundo - UPF, mestre em Design, pelo Centro Universitário Ritter dos Reis - UniRitter, doutoranda em Design, pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS. Foi professora e membro do Núcleo Docente Estruturante (NDE) do Curso Superior de Tecnologia em Design de Moda da Universidade de Passo Fundo. Atualmente é docente do curso de Bacharelado em Moda da Universidade do Vale do Rio dos Sinos - UNISINOS. Tem experiência na área de design de moda, com ênfase em desenvolvimento de produtos, gestão de marca e produção de imagem de moda. Pesquisadora com foco em design de moda para a sustentabilidade e inovação social.

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Published

2016-01-01

How to Cite

CAMARGO, Cariane Weydmann; RÜTHSCHILLING, Evelise Anicet. Methodological procedures for sustainable fashion design in academic environment. ModaPalavra e-periódico, Florianópolis, v. 9, n. 17, p. 299–312, 2016. DOI: 10.5965/1982615x09172016299. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/1982615x09172016299. Acesso em: 13 may. 2024.

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