Indigenous and traditional people in theses and dissertations in the Legal Amazon: issues of education, law and teacher training

Authors

  • Leila Maria Camargo State University of Roraima image/svg+xml
  • Jonilde Lima da Silva Prefeitura Municipal de Boa Vista
  • Emerson Daniel Targino Prefeitura de Manaus

DOI:

https://doi.org/10.5965/1984723825582024280

Keywords:

indigenous people and traditional populations, theses and dissertations, Legal Amazon, right to socio-biodiversity, teacher training, state of knowledge

Abstract

In the work, we address the issue: how indigenous peoples and traditional populations are addressed in theses and dissertations produced in stricto sensu postgraduate programs, within the scope of the Legal Amazon. It is a research on the State of Knowledge, of a qualitative nature, which worked with a sample of 70 works. The period analyzed is 2010-2022. The article is a product of “Research in Education in the Amazon: history, politics, teacher training and cultural diversity”, which is part of the National Academic Cooperation Program (Procad) and which seeks to understand and identify how education in the Amazon is configured in its contexts. Historical and political contexts, as well as the dimensions of teacher training and its relationship with cultural diversity. In the sample, we identified in theses and dissertations a growing interest in research - especially in recent years - in better understanding indigenous issues and traditional populations, in terms of better understanding these cultures, knowledge, resistance and training of specific teachers. Although still incipient, the research analyzed in this article allows us to raise the hypothesis that this interest is the result of the greater presence of indigenous, quilombola, riverside teachers, among other subjects, in postgraduate courses, which has been transforming, even though still slowly, the spaces of knowledge production, awakening the interest of programs and challenging universities to rethink the field of teacher training, especially in the Amazon, in order to build a better dialogue with other cultures and knowledge, causing fractures in the present colonizing views in the region.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARAGÓN, Luiz E. Encontro Aberto Amazônia: Cooperação internacional e o papel das instituições de ensino e pesquisa do Brasil. In: REUNIÃO ANUAL DA SBPC, 59., jul. 2007, Belém. Anais [...]. [s.l] 2007. p. 09-16. Disponível em: http://www.sbpcnet.org.br/livro/59ra/pdf/aragon.pdf. Acesso em 03 de dezembro de 2023.

ALBAGLI, Sarita. Palestra magna “interesse global no saber local: a geopolítica da biodiversidade”. In: BELAS, Carla Arouca; MOREIRA, Eliane; BARROS, Benedita (orgs.). Anais do Seminário Saber local/ Interesse Global: propriedade intelectual, biodiversidade e conhecimento tradicional na Amazônia. Belém: CESUPA: MPEG, 2003. p. 17-27.

ALBERT, Bruce. O ouro canibal e a queda do céu: uma crítica xamânica da economia política da natureza. In: ALBERT, Bruce; RAMOS, Alcida Rita (orgs). Pacificando o branco: cosmologias do contato no norte-amazônico. São Paulo: Editora UNESP: Imprensa Oficial do Estado, 2002, p.239-276.

ACSELRAD, Henri et al. O que é justiça ambiental. Rio de Janeiro: Garamond, 2009.

ANDRADE, Antonia Costa; CAMARGO, Leila Maria. O contexto da pesquisa em educação na Amazônia: Aspectos históricos, políticos, socioeconômicos. In: CAMARGO, Arlete Maria Monte de; ANDRADE, Antonia Costa; CAMARGO, Leila Maria (orgs.). A constituição do campo científico sobre formação de professores no contexto amazônico. Curitiba: CRV, 2022. p.35-44.

BENSUSAN, Nurit. Amazônia: e eu com isso? São Paulo: Peiropólis, 2023.

BERGAMASCHI, Maria Aparecida; LEITE, Ângela Maria Araújo. Formação de professores indígenas: a universidade como território de resistência? Runa, Buenos Aires, v. 43, n. 1, p. 57-75, 2022. Disponível em: http://www.scielo.org.ar/pdf/runa/v43n1/1851-9628-runa-43-01-57.pdf. Acesso em: 18 out. 2022.

CAMARGO, Arlete Maria Monte de; ANDRADE, Antonia Costa; CAMARGO, Leila Maria (orgs.). A constituição do campo científico sobre formação de professores no contexto amazônico. Curitiba: CRV, 2022.

CAMARGO, Arlete Maria Monte de; ANDRADE, Antonia Costa; CAMARGO, Leila Maria. A formação docente na Pós-Graduação nas Amazônias brasileiras é de quem? Alguns desafios curriculares e formativos. Currículo sem Fronteiras, [s.l.], v. 22, e2184, 2022. Disponível em: https://www.curriculosemfronteiras.org/vol22articles/2184-camargo-andrade-camargo.pdf. Acesso em: 26 jan. 2024.

CAMARGO, Leila Maria et al. Diversidade sociocultural e currículo nas Amazônias: desafios no enfrentamento à monocultura das mentes. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 20, n. 1, p. 238-261, jan./mar. 2022. Disponível em:

https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/54813. Acesso em: 5 jun. 2022.

CAMARGO, Leila Maria; CASALI, Alípio Márcio. Fronteiras da República em Roraima:

Conflitos e desafios curriculares. Revista Teias, Rio de Janeiro, v. 21, n. 61, p. 168-182, maio 2020. Disponível em: https://www.epublicacoes.uerj.br/index.php/revistateias/article/view/49606/33612. Acesso em: 26 jun. 2020.

CRUZ PRADO, Francisco Gutiérrez. Ecopedagogia e cidadania planetária. São Paulo: Cortez; Instituto Paulo Freire, 2002.

DIEGUES, Antônio Carlos. O mito da natureza intocada. São Paulo: NUPAUB: Hucitec, 2008.

FIGUEIRÊDO, Arthane Menezes, CAMARGO, Leila Maria, HAGE, Salomao Antonio Mufarrej, Direito à Educação e Currículos em Disputa nas Amazônias: defesa da educação pública com a garantia da diversidade. Currículo sem Fronteiras, [s.l.], v. 22, e2180, 2022. Disponível em: https://www.curriculosemfronteiras.org/vol22articles/2180-figueiredo-camargo-hage.pdf. Acesso em: 26 jan. 2024.

IBGE. Censo demográfico de 2022. Rio de Janeiro: IBGE, 2023. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/estatisticas/sociais/trabalho/22827-censo-demografico-2022.html. Acesso em: 10 out. 2022.

LAPLANTINE, François. Aprender antropologia. São Paulo: Brasiliense, 2012.

LEONEL, Mauro. O uso do fogo: o manejo indígena e a piromania da monocultura. Estudos Avançados, [s.l.], v. 14, n. 40, p. 231-250, set./dez. 2000. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0103-40142000000300019. Acesso em: 24 nov. 2021.

LOUREIRO, Violeta R. A Amazônia no século XXI: novas formas de desenvolvimento. São Paulo: Empório do Livro, 2009.

MATHIAS, Fernando. As encruzilhadas das modernidades: da luta dos povos indígenas no Brasil ao destino da CDB. In: MATHIAS, Fernando, Novion (orgs.). As encruzilhadas das modernidades: debates sobre biodiversidade, tecnociência e cultura. São Paulo, Instituto Socioambiental, 2006. p. 13-18.

MARTINEZ-ALIER, Joan. O ecologismo dos pobres. São Paulo: Contexto, 2007.

MOROSINI, Marilia; KOHLS-SANTOS, Pricila; BITTENCOURT, Zoraia (orgs.). Estado do conhecimento: teoria e prática. Curitiba: Editora CRV, 2021.

PORTO-GONÇALVES, Carlos Valter. Amazônia, Amazônias. São Paulo: Contexto, 2001.

POSEY, Darrell A. Consequências ecológicas da presença do Índio Kayapó na Amazônia: recursos antropológicos e direitos tradicionais. In: CAVALCANTI, Clovis (org.). Desenvolvimento e natureza: estudos para uma sociedade sustentável. São Paulo: Cortez; Recife: Fundação Joaquim Nabuco, 2003. p. 177-194.

QUIJANO, Aníbal. Colonialidade do Poder e Classificação Social. In: SANTOS, Boaventura de Sousa; MENESES, Maria Paula (orgs.). Epistemologias do Sul. São Paulo: Cortez, 2010. p. 73-118.

RIFKIN, Jeremy. O Século da Biotecnologia: a valorização dos genes e a reconstrução do mundo. São Paulo: Makron Books, 1999.

SANTOS, Laymert Garcia dos. A encruzilhada da política ambiental brasileira. In: D’INCÃO, Maria Ângela; SILVEIRA, Isolda Maciel da (orgs.). A Amazõnia e a crise da modernização. Belém: Museu Paraense Emílio Goeldi, 1994. p. 135-154.

SHIVA, Vandana. Monoculturas da mente: perspectivas da biodiversidade e da biotecnologia. São Paulo: Gaia, 2003.

SHIVA, Vandana. Biopirataria: a pilhagem da natureza. Petrópolis: Vozes, 2001.

TORRES SANTOMÉ, Jurjo. Currículo escolar e justiça social: o cavalo de Tróia da

educação. Porto Alegre: Penso, 2013.

UNESCO. Declaração Universal sobre a Diversidade Cultural. Brasília, DF: Unesco, 2001. Disponível em:

https://observatoriodadiversidade.org.br/leitura/declaracao-universal-sobre-a-diversidade-cultural. Acesso em: 9 jun. 2021.

WOLF, Eric C. A Europa e os povos sem história. São Paulo: Editora da USP, 2005.

Published

2024-07-29

How to Cite

CAMARGO, Leila Maria; SILVA, Jonilde Lima da; TARGINO, Emerson Daniel. Indigenous and traditional people in theses and dissertations in the Legal Amazon: issues of education, law and teacher training. Revista Linhas, Florianópolis, v. 25, n. 58, p. 280–308, 2024. DOI: 10.5965/1984723825582024280. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/linhas/article/view/25932. Acesso em: 27 sep. 2024.