Mediation and Didactics: a genealogical and cartographic study of the academic production of Youth and Adult Education in Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1984723824552023154

Keywords:

Youth and Adult Education, mediation and didactics, research in EJA

Abstract

This article comes from a research subproject funded by the Federal University of Fronteira Sul (UFFS). It aims to understand the main theoretical-methodological foundations that support the studies on Mediation and Didactics, the recurrent authors and their research trajectory and that of the advisors in the field of EJA. The subproject is part of a broader investigation, together with the Federal University of Santa Catarina (UFSC), which integrates a network of researchers from different states in Brazil and abroad. Methodologically, this investigation has a quantitative and qualitative approach of a bibliographic nature, through content analysis of an inventory and descriptive nature of the academic production on the theme of Mediation and Didactics in EJA. It has the theoretical contribution of Romanowski and Ens (2006), Meksenas (2002), Severino (2006) among others. As a result, it is highlighted that, although the relationship between mediations and didactics is immanent in the context of the pedagogical practice of EJA, it is not given in the scope of academic production. In addition, the studies reveal a gap in the theoretical-methodological discussion in relation to mediation as a founding category of didactics in this teaching modality, not only in relation to the term/concept, since no other language is used to deal with the specificity of methodologies that can handle the complexity of EJA. This fact has important implications for EJA, whether regarding teacher training policies to work in this type of education, or regarding the inadequacy of curricula, methodologies, teaching materials and the evaluation possibilities adopted.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, Maria de Fátima; NASCIMENTO, Robéria Nádia Araújo; XAVIER, Manassés Morais. O gênero discursivo tira como proposta didática para a formação educomunicativa e dialógica de jovens e adultos. SocioPoética, [s.l.] v. 2, n. 13, p. 112-137, jul./dez. 2014. Disponível em: http://revista.uepb.edu.br/index.php/REVISOCIOPOETICA/article/view/2875. Acesso em: 15 dez. 2020.

BANDEIRA, Larisa da Veiga Vieira; CORAZZA, Sandra Mara. Escrever e ler na EJA: oficinas biografemáticas de traduções. Interfaces da Educ., Paranaíba, v. 5, n. 13, p. 73-87, 2014. Disponível em: https://periodicosonline.uems.br/index.php/interfaces/article/view/491. Acesso em: 15 dez. 2020.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BERGER, Daniel Godinho; LAFFIN, Maria Hermínia Lage Fernandes. In: COSTA, Aldemar; LOPES, Cleber; HARACEMIV, Sonia Haracemiv (org.). Conexões: educação, psicologia e tecnologia. Chapecó: Livrologia, 2021. v. 2. p. 197-2015.

CAPES/MEC. Portal de Periódicos. Histórico. [s.l.], 2020. Disponível em: http://www-periodicos-capes-gov-br.ezl.periodicos.capes.gov.br/index.php?option=com_content&view=article&id=66&Itemid=122. Acesso em: 16 dez. 2020.

COELHO, Ana Lígia Andrade Silva; FIAMENGHI JR., Geraldo Antonio. Programa de Educação de Jovens e Adultos: da experiência de vida à experiência escolar. PSICO, Porto Alegre: PUCRS, v. 43, n. 4, p. 472-480, out./dez. 2012. Disponível em https://www.researchgate.net/publication/266316180_Programa_de_educacao_de_jovens_e_adultos_Da_experiencia_de_vida_a_experiencia_escolar. Acesso em: 15 dez. 2020.

COSTA, Lorenna Silva Oliveira; ECHEVERRÍA, Agustina Rosa. Contribuições da teoria sócio-histórica para a pesquisa sobre a escolarização de jovens e adultos. Ciênc. Educ., Bauru, v. 19, n. 2, p. 339-357, 2013. Disponível em https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1516-73132013000200008&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 15 dez. 2020.

CRESWELL, John Ward. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2010.

FERNANDES, Christiane Caetano Martins; D’ÁVILA, Jorge Luis. O Estado do Conhecimento sobre a prática da pesquisa como instrumento pedagógico na educação básica: as produções acadêmicas dos programas de pós-graduação stricto sensu no Brasil. InterMeio: Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação, Campo Grande, v. 21/22, n. 42/44, p. 181-201, 2016. Disponível em: https://periodicos.ufms.br/index.php/intm/article/view/3377. Acesso em: 15 dez. 2020.

FIGUEIRÊDO, Alessandra Marcone Tavares Alves de et.al. Aplicação da tabela periódica em uma turma profissionalizante do Programa de Educação de Jovens e Adultos. Revista principia, João Pessoa, n. 30, p. 31-38, set. 2016. Disponível em: https://periodicos.ifpb.edu.br/index.php/principia/article/viewFile/375/494. Acesso em: 15 dez. 2020.

GOMES, André Taschetto; GARCIA, Isabel Krey; CALHEIRO, Lisiane Barcellos. Atividades baseadas na Aprendizagem Significativa (as): avanços na Educação de Jovens e Adultos a partir da interdisciplinaridade como atitude do professor. Ciência e Natura, Santa Maria, v. 37, n. 3, p. 821-834, set./dez. 2015. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/cienciaenatura/article/view/17643. Acesso em: Acesso em: 15 dez. 2020.

LIMA, Telma Cristiane Sasso de; MIOTO, Regina Célia Tamaso. Procedimentos metodológicos na construção do conhecimento científico: a pesquisa bibliográfica. Katálysis, Florianópolis, v. 10, p. 37-45, 2007. Especial.

MIRANDA, Paula Reis de; FONSECA, Maria da Conceição Ferreira Reis. Estudantes do PROEJA e o currículo de matemática: tensões entre discursos numa proposta de integração. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 19, n. 3, p. 131-156, 2017. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/emp/article/view/33024. Acesso em: 15 dez. 2020.

MOREIRA, Fabíola Correia de Souza Araújo; SHUVARTZ, Marilda. Docência compartilhada: pedagogia diferenciada para a EJA. Cadernos CIMEAC, Uberaba, v. 6, n. 1, p. 38- 49, 2016. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/313035301_Docencia_compartilhada_estrategia_didatica_para_a_educacao_de_adolescentes_jovens_e_adultos_do_municipio_de_Goiania_GO. Acesso em: 15 dez. 2020.

MOROSINI, Marília Costa; FERNANDES, Cleoni Maria Barboza. Estado do Conhecimento: conceitos, finalidades e interlocuções. Educação Por Escrito, Porto Alegre, v. 5, n. 2, p. 154-164, jul./dez. 2014. Disponível em: http://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/porescrito/article/view/18875. Acesso em: 15 dez. 2020.

ROMANOWSKI, Joana Paulin; ENS, Romilda Teodora. As pesquisas denominadas do tipo “Estado da Arte” na educação. Revista Diálogo Educacional, [s.l], v. 6, n. 19, p. 37-50, 2006.

SANCEVERINO, Adriana Regina. Os Sentidos da mediação na prática pedagógica da educação de pessoas jovens e adultas. Campinas: Mercado de Letras. 2019. (Série educação geral, educação superior e formação continuada do educador).

SANCEVERINO, Adriana Regina; LÓDI, Emeline Dias; LAFFIN, Maria Hermínia Lage Fernandes. As pesquisas em educação de pessoas jovens e adultas: o fenômeno juvenilização. Revista Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 16, n. 42, p. 21-47, out./dez. 2020. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/7334. Acesso em: 15 dez. 2020.

SANTOS, Adriana Cavalcanti dos. Aula de leitura: (inter)ações e (des)encontros. Holos, [s.l], Ano 34, v. 3, p. 367- 378, 2018. Disponível em: http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:hvJ1gB-dLyAJ:www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/download/6129/pdf+&cd=2&hl=pt-BR&ct=clnk&gl=br. Acesso em: 15 dez. 2020.

SCHNEIDER, Sonia Maria; FONSECA, Maria da Conceição Ferreira Reis. Práticas laborais nas salas de aula de matemática da EJA: perspectivas e tensões nas concepções de aprendizagem. Bolema, Rio Claro, v. 28, n. 50, p. 1287-1302, dez. 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0103-636X2014000301287&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 15 dez. 2020.

SHIMAZAKI, Elsa Midori et. al. O trabalho com o gênero textual história em quadrinhos com alunos que possuem deficiência intelectual. Rev. Bras. Ed. Esp., Marília, v. 24, n. 1, p. 121-142, jan./mar. 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1413-65382018000100121&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 15 dez. 2020.

SILVA, M. R. DA; MENDONÇA, S. R. P. DE; SOUZA, A. T. C. Exibição do filme “uma viagem extraordinária” nas aulas de física: a importância da interligação entre ciência e arte na EJA. Holos,[s.l.], Ano 36, v. 1, p. 1-15, 2020. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/340371253_EXIBICAO_DO_FILME_UMA_VIAGEM_EXTRAORDINARIA_NAS_AULAS_DE_FISICA_A_IMPORTANCIA_DA_INTERLIGACAO_ENTRE_CIENCIA_E_ARTE_NA_EJA. Acesso em: 15 dez. 2020.

VIEIRA, André Ricardo Lucas. Mapas conceituais no ensino de matemática: experiência na Educação de Jovens e Adultos. Revista Exitus, Santarém, v. 10, p. 01-26, 2020. Disponível em: http://www.ufopa.edu.br/portaldeperiodicos/index.php/revistaexitus/article/view/1230. Acesso em: 15 dez. 2020.

Published

2023-07-25

How to Cite

SANCEVERINO, Adriana Regina. Mediation and Didactics: a genealogical and cartographic study of the academic production of Youth and Adult Education in Brazil. Revista Linhas, Florianópolis, v. 24, n. 55, p. 154–181, 2023. DOI: 10.5965/1984723824552023154. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/linhas/article/view/24094. Acesso em: 23 nov. 2024.