Issues of gender and race in education through the eyes of black women

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1984723825582024452

Keywords:

black women, ethnic-racial relations, gender relations, educational processes, Rede de Mulheres Negras do Paraná

Abstract

The Rede de Mulheres Negras do Paraná is a non-profit, autonomous and independent organization, founded in 2006 to provide visibility, guarantee the demands of the black population of Paraná, claim and expand the implementation of public policies for black women, that carries out projects in the areas of education, culture, health, promotion and defense of human rights, generation of work and income, appreciation of gender identity, sexuality and race/ethnicity. Those matters will be mobilized in this article through narrative interviews with ten of its members. In this sense, the article, with a qualitative approach, aims to perceive the influence of educational processes on the development of militant black women from the perspective of members of the Rede de Mulheres Negras do Paraná (RMN-PR). Theoretically, this paper joined studies that approach the themes of gender and race in an aspiration to an intersectional perspective. The speeches of members of RMN-PR pointed to a school that has the possibility of sheltering, and does so in some situations, but repeatedly neglects, subordinates and discriminates against these subjects, in routine processes of coercion. There is a possibility, however, of an education based on their mothers’s experiential knowledge to fight and resist, in addition to the potential for sheltering through RMN-PR, transforming school and family environments.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDRADE, S. S. A entrevista narrativa ressignificada nas pesquisas educacionais pós-estruturalistas. In: MEYER, D. E.; PARAÍSO, M. A. (orgs.) Metodologia de pesquisas pós-crítica em educação. 2. ed. Belo Horizonte: Mazza Edições, 2014. p. 175-196.

ANZALDÚA, G. Queerizar a escritora. Loca, escritora y chicana. In: KEATING, Ana Louise (org.). The Gloria Anzaldúa reader. Durham: Duke University Press, 2009. p. 163-175.

CAREGNATO, R. C. A.; MUTTI, R. Pesquisa qualitativa: análise de discurso versus análise de conteúdo. Texto & Contexto-Enfermagem, Florianópolis, v. 15, n. 4, p. 679-684, 2006.

COLLINS, P. H. Epistemologia feminista negra. In: BERNARDINO-COSTA, J.; MALDONADOTORRES, N.; GROSFOGUEL, R. (orgs.). Decolonialidade e pensamento afrodiaspórico. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2018. E-book.

COLLINS, P. H.; BILGE, S. Interseccionalidade. [São Paulo]: Boitempo Editorial, 2021. E-book.

DELGADO, L. A. N. História oral e narrativa: tempo, memória e identidades. História oral, Rio de Janeiro, v. 6, p. 09-24, 2003.

FASHEH, M. Como erradicar o analfabetismo sem erradicar os analfabetos? Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 26, p. 157-169, 2004.

FERREIRA, N. T. Como o acesso à educação desmonta o mito da democracia racial. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, Rio de Janeiro, v. 27, p. 476-498, 2019.

GOMES, N. L. Alguns termos e conceitos presentes no debate sobre relações raciais no Brasil: uma breve discussão. In: MEC - SECAD (org.). Educação anti-racista: caminhos abertos pela Lei Federal no. 10.639/2003 - Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade. Brasília, DF: Ministério da Educação, 2005. p. 39-61.

GOMES, N. L. Intelectuais negros e produção do conhecimento: algumas reflexões sobre a realidade brasileira In: SANTOS, B. S.; MENEZES, P. Epistemologias do Sul. São Paulo: Cortez, 2013. E-book.

GOMES, N. L. O movimento negro educador. Petrópolis: Vozes, 2019. E-book.

GONZALEZ, L. Por um feminismo afro-latino-americano. [São Paulo]: Editora Schwarcz-Companhia das Letras, 2020. E-book.

KILOMBA, Grada. Memórias da plantação: episódios de racismo cotidiano. Rio de Janeiro: Editora Cobogó, 2019.

MAGALHÃES, N. A. Narradores: vozes e poderes de diferentes pensadores. História oral, Rio de Janeiro, n. 5, p. 45-70, 2002.

ORLANDI, E. P. Discurso em análise: sujeito, ideologia e sentido. 3. ed. Campinas: Pontes, 2017.

ORLANDI, E. P. Análise de discurso: princípios e procedimentos. 5. ed. Campinas: Pontes, 2003.

PEREIRA, P. P. Queer nos trópicos. Contemporânea – Revista de Sociologia da UFSCar. São Carlos, v. 2, n. 2, p. 371-394, jul./dez 2012.

PENESB. Teoria Social e Relações Raciais. 1 vídeo (50 min.). Publicado no canal da Penesb, 25 nov. 2013. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=H0jZoi-0JfM. Acesso em: 20 jul. 2021.

QUIJANO, A. Colonialidad del poder, eurocentrismo y America Latina. In: LANDER, E. (org.). Colonialidad del Saber, eurocentrismo y ciencias sociales. Ciudad Autonoma de Buenos Aires: CLACSO, set. 2005. p. 107-130. (ColecciónSur‐Sur)

REA, C. A.; AMANCIO, I. M. S. Descolonizar a sexualidade. Teoria queer of colour e trânsitos para o Sul. Cadernos Pagu, Campinas, v. 53, p. 1-38, 2018.

SILVA, P. V.; ROSEMBERG, F. Negros e brancos na mídia brasileira: discurso racista e práticas de resistência. In: VAN DIJK, T. (org.). Racismo e discurso na América Latina. São Paulo: Contexto: 2010. p. 73-117.

SILVA, P. Chegou a hora de dar a luz a nós mesmas: situando‐nos enquanto mulheres e negras. Cadernos CEDES, Campinas, v. 19, n. 45, p. 7-23, 1998.

SILVA, T. T. da. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2016.

TELLES, E. O significado da raça na sociedade brasileira. Princeton e Oxford: Princeton University Press, 2012.

Published

2024-07-29

How to Cite

MUSHA, Fernanda Dartora; GODOY, Elenilton Vieira. Issues of gender and race in education through the eyes of black women. Revista Linhas, Florianópolis, v. 25, n. 58, p. 452–485, 2024. DOI: 10.5965/1984723825582024452. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/linhas/article/view/23940. Acesso em: 27 sep. 2024.