“In the strike we meet”: reflections on the 2012 federal public education strike

Authors

  • Eblin Farage UFF
  • Kátia Lima UFF

DOI:

https://doi.org/10.5965/1984723823522022011

Keywords:

intensification and precariousness of teaching work;, counter-reform of higher education, intensification and precariousness of teaching work, strike in federal public education

Abstract

The article aims to present a set of reflections on one of the most powerful strikes in federal public education held in 2012. Based on the studies of researchers linked to the Marxist tradition, the text analyzes how the Brazilian bourgeoisie responded to the structural crisis of capitalism and to its repercussions in Brazil, a country marked by its dependent capitalist insertion in the world economy, by carrying out the State counter-reform and higher education that substantiated new faces of the historic Brazilian educational dilemma. From the examination of documents prepared by the strike movement, it considers the strike as a political response to the process of refunctionalization of federal universities carried out by the disruption of the federal teaching career and by the intensification and precariousness of teaching work conditions in federal educational institutions, conducted, in that period, by the PT governments. Finally, it indicates the organizational balance resulting from the strike movement, highlighting the importance of the classist and combative organization of the teaching movement with the leading role of ANDES/National Union of Teachers of Higher Education Institutions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDES-SN. Comunicados do Comando Nacional de Greve de 2012. Brasília: ANDES-SN, 2012. Disponíveis na Secretaria Nacional e CEDOC, pelo e-mail secretaria@andes.org.br.

AUDITORIA CIDADÃ DA DÍVIDA. Compilado: gráficos de pizza do orçamento geral da união (executado) – 2011-2019. [Brasília]: Auditoria cidadã, 2019. Disponível em: <https://auditoriacidada.org.br/conteudo/graficos-de-pizza-do-orcamento-geral-da-uniao-executado-2011-2018/>. Acesso em: 8 jan. 2022.

BOSI, Antônio de P. A precarização do trabalho docente nas instituições de ensino superior do brasil nesses últimos 25 anos. Educação e Sociedade, Campinas, v. 28, n. 101, p. 1503-1523, set./dez. 2007.

BRASIL. PRESIDÊNCIA DA REPÚBLICA. Plano diretor da reforma do aparelho do Estado. [Brasília]: Câmara da Reforma do Estado. Ministério da Administração Federal e Reforma do Estado, 1995. Disponível em: <http://www.biblioteca.presidencia.gov.br/publicacoes-oficiais/catalogo/fhc/plano-diretor-da-reforma-do-aparelho-do-estado-1995.pdf>. Acesso em: 8 jan. 2022.

BRASIL. MEC/INEP. Censo da Educação Superior. [Brasília]: MEC/INEP, 2002. Disponível em: <https://download.inep.gov.br/publicacoes/institucionais/estatisticas_e_indicadores/censo_da_educacao_superior_sinopse_estatistica_2002.pdf >. Acesso em: 8 jan. 2022.

BRASIL. MEC/INEP. Censo da Educação Superior 2010. [Brasília]: MEC/INEP, 2011. Disponível em: <https://download.inep.gov.br/educacao_superior/censo_superior/documentos/2010/divulgacao_censo_2010.pdf>. Acesso em: 8 jan. 2022.

BRASIL. MEC/INEP. Censo da Educação Superior. [Brasília]: MEC/INEP, 2012. Disponível em: https://www.andifes.org.br/wp-content/files_flutter/1379600228mercadante.pdf. Acesso em: 8 jan. 2022.

DAL ROSSO, Sadi. Mais trabalho! a intensificação do labor na sociedade contemporânea. São Paulo: Boitempo Editorial, 2008.

FERNANDES, Florestan. Capitalismo dependente e classes sociais na América Latina. 2. ed. Rio de Janeiro: Zahar, 1975.

FERNANDES, Florestan. Universidade brasileira: reforma ou revolução? São Paulo: AlfaÔmega, 1975a.FERNANDES, Florestan. Apontamentos sobre a “teoria do autoritarismo”. São Paulo: HUCITEC, 1979.

FERNANDES, Florestan. O que é revolução. São Paulo: Abril Cultural, 1984.

FERNANDES, Florestan. O desafio educacional. São Paulo: Cortez; Autores Associados, 1989.

FERNANDES, Florestan. A revolução burguesa no Brasil: ensaio de interpretação sociológica. 5. ed. São Paulo: Globo, 2005.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 36. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2007.

LÉDA, Denise B; MANCEBO, Deise. REUNI: heteronomia e precarização da universidade e do trabalho docente. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 34, n. 1, p. 49-64. 2009.

LEHER, Roberto. Educação no governo Lula da Silva: a ruptura que não aconteceu. In: CONSELHO REGIONAL DE ECONOMIA; SINDICATO DOS ECONOMISTAS. Os anos Lula: contribuições para um balanço crítico. Rio de Janeiro: Garamond, 2010. p. 369-412.

LIMA, Kátia. Reforma universitária do governo Lula: o relançamento do conceito de público não-estatal. In: NEVES, Lucia Maria W. Reforma universitária do governo Lula: reflexões para o debate. São Paulo: Xamã, 2004. p. 23-46.

LIMA, Kátia. Financiamento da educação superior brasileira nos anos de neoliberalismo. In: SILVA JR., João dos Reis; OLIVEIRA, João F.; MANCEBO, Deise (org.). Reforma universitária: dimensões e perspectivas. Campinas: Editora Alínea, 2006. p. 27-42.

LIMA, Kátia. Contra-reforma na educação superior: de FHC a Lula. São Paulo: Xamã, 2007.

LIMA, Kátia. REUNI e Banco de professor equivalente: novas ofensivas da contra-reforma da educação superior brasileira no governo Lula da Silva. Revista Universidade e Sociedade, Brasília: ANDES/SN, n. 41, p. 69-78, 2008.

LIMA, Kátia. Contra-reforma da educação nas universidades federais: o REUNI na UFF. Universidade e Sociedade, Brasília, v. 44, p. 147-157, 2009.

LIMA, Kátia. REUNI: entre as promessas e a realidade. Universidade e Sociedade, Brasília, v. 48, p. 98-101. 2011.

LIMA, Kátia. A educação superior no Plano Nacional de Educação 2011-2020. Revista Perspectiva. Revista do Centro de Ciências da Educação, Florianópolis: UFSC, v. 30, n. 2, p. 625-656, maio/ago. 2012.

LIMA, Kátia. Plano Nacional de Educação 2014-2024: nova fase do privatismo e da certificação em larga escala. Universidade e Sociedade, Brasília, v. 55, p. 32-43, 2015.

LIMA, Kátia. Brasil em tempos de contrarrevolução. Universidade e Sociedade, Brasília, v. 59, p. 92-103. 2017.

LIMA, Kátia. Desafio educacional brasileiro e ofensiva ultraconservadora do capital. Universidade e Sociedade, Brasília, p. 8-39, 2019. Edição Especial América Latina.

LIMA, Kátia; SOARES, Marcela. Capitalismo dependente, contrarrevolução prolongada e fascismo à brasileira. In: LIMA, Kátia (org.). Capitalismo dependente, racismo estrutural e educação brasileira: diálogos com Florestan Fernandes. Uberlândia: Navegando Publicações, 2020. p. 41-58.

MINTO, Lalo. As reformas do ensino superior no Brasil: o público e o privado em questão. Campinas: Autores Associados, 2006.

MINTO, Lalo. A educação da miséria: particularidade capitalista e educação superior no Brasil. São Paulo: Outras Expressões, 2014.

NETTO, José Paulo. Crise do socialismo e ofensiva neoliberal. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2007.

OLIVEIRA, Francisco de. Neoliberalismo a brasileira. In: GENTILI, Pablo; SADER, Emir (orgs.). Pós-neoliberalismo: as políticas sociais e o estado democrático. 8. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2008. p. 9-38.

REIS, Luiz Fernando; MACÁRIO, Epitácio. Dívida pública e financiamento das universidades federais e da ciência e tecnologia no Brasil (2003-2020). Revista Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 16, n. 41, p. 20-46, 2020. Edição Especial. Disponível em: <https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/7243/5076>. Acesso: 10 fev. 2022.

SAMPAIO JR., Plínio de Arruda. Crônica de uma crise anunciada: crítica à economia política de Lula e Dilma. São Paulo: SG-Amarante Editorial, 2017.

SILVA JR, João dos Reis e SGUISSARD, Valdemar. Novas faces da educação superior no Brasil: reformas do Estado e mudanças na produção. Bragança Paulista: EDUSF, 1999.

SILVA JR., João dos Reis. Reforma do Estado e da educação no Brasil de FHC. São Paulo: Xamã, 2002.

TONEGUTTI, Claudio A.; MARTINEZ, Milena. A universidade nova, o reuni e a queda da universidade pública. Rio de Janeiro: UFRRJ, 2008. Disponível em: <http://www.ia.ufrrj.br/ppgea/conteudo/conteudo-2008-1/Educacao-MII/Texto%209.pdf>. Acesso em: 07 jan. 2022.

UGÁ, Vivian D. A categoria “pobreza” nas formulações de política social do Banco Mundial. Rev. Sociol. Polít., Curitiba, p. 55-62, 23. nov. 2004.

UGÁ, Vivian D. A categoria “pobreza” nas formulações de política social do Banco Mundial. Rev. Sociol. Polít., Curitiba, p. 55-62, 23. nov. 2004.

Published

2022-08-19

How to Cite

FARAGE, Eblin; LIMA, Kátia. “In the strike we meet”: reflections on the 2012 federal public education strike. Revista Linhas, Florianópolis, v. 23, n. 52, p. 11–45, 2022. DOI: 10.5965/1984723823522022011. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/linhas/article/view/22490. Acesso em: 17 jul. 2024.