Literacy and the teachers education: the experience of a literacy research group

Authors

  • Selma Costa Pena Universidade Federal do Pará – UFPA – Belém/PA
  • Viviane Gislaine Caetano Universidade Federal do Pará – UFPA – Belém/PA
  • Douglas Almeida Oliveira Universidade Federal do Pará – UFPA – Belém/PA

DOI:

https://doi.org/10.5965/1984723823512022190

Keywords:

teacher education, literacy, practice

Abstract

The objective of this article is to discuss, from the discourse perspective, the experience of training literacy teachers carried out in the Group of Study and Research on Reading, Writing and Literacy in the Amazonia (Grupo de Estudo e Pesquisa em Leitura, Escrita e Alfabetização na Amazônia-LEIAA) during the period of the Covid-19 Pandemic. The group, which is quite heterogeneous, is made up of teachers from higher education, basic education, early childhood education, future literacy teachers, pedagogical coordinators, literacy professionals, two graduate scholarship students linked to the Institutional Program for Scholarship Initiation to Teaching (a master's degree student and a doctoral student) from the Post-Education Program of the Federal University of Pará, conducting research in literacy-related areas. The goal was to build with the participants a formative space that would allow redirecting the experiences to analyze what was lived in a conscious and critical way in an effort to try to reverse the order of what was already being done in the short-term courses, besides trying to relate theory to practice. The results of this experience indicated that the research group was an important formative space marked by sharing, by the unusual, by the uncertainties and by the mutual learning between educators and literacy teachers. This experience showed that teachers are subjects of training, with distinct experiences and that each one of them can be object of research, study and questioning to better understand them. Thus, teachers in training provoke and challenge us to unlearn and change our beliefs built for so long during our own formative processes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDRADE, Ludmila. T. de. Entre fazer e dizer: atividade docente e práticas pedagógicas escolares, nos atos de escrita na formação. Revista Raído, Dourados, MS, v. 8, n. 16, p. 157-175, jul./dez. 2014.

ANDRADE, Ludmila. T. de. Múltiplos discursos, práticas e políticas na/da educação. Revista Communitas, Rio Branco, Acre. v. 2, n. 3. p. 75-86. Jan/Jul. 2018.

BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. 5. ed. Trad. P. Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2010.

BORDIGNON, Lorita. H. C; PAIM, Marilane, M. W. O processo de aquisição da escrita pela criança: dialogando com Alexander Romanovich Luria https://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2015/21008_9578.pdf 15/02/2022 e a incerteza. 6. ed. São Paulo, Cortez, 2009.

BRASIL, Ministério da Educação (MEC). Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Diretoria de Estatísticas Educacionais (Deed), 2021. Disponível em: www.fadc.org.br/noticias/entenda-como-a-pandemia-impactou-a-educacao-no-brasil. Acesso em: 11 de março de 2022.

FERREIRO, Emília; TEBEROSKY, Ana. Psicogênese da língua escrita. Porto Alegre: Artes Médicas, 1985.

FRANCO, Maria Amélia. Formação continuada de/para/com docentes: para quê? Para quem? In: IMBERNÓN, Francisco; NETO, Alexandre; FORTUNATO; Ivan (org.). Formação permanente de professores: experiências iberoamericanas. São Paulo: Edições, Hipótese, 2019. p. 96-109.

GARCIA, Regina; ALVES, Nilda. Conversa sobre pesquisa. In: ESTEBAN, Teresa; ZACCUR, Edwirges, (orgs.). Professora-pesquisadora: uma práxis em construção. Rio de janeiro: DP&A, p. 15-31, 2002.

GOULART, Cecilia M. A Alfabetização em perspectiva discursiva: a realidade discursiva da sala de aula como eixo do processo de ensino-aprendizagem da escrita Revista Brasileira de Alfabetização – ABAlf, Belo Horizonte, MG, v. 1, n. 9, p. 60-78, jan./jun. 2019.

GOULART, Cecilia M. A. Perspectivas de alfabetização: lições da pesquisa e da prática pedagógica. Revista Raído, Dourados, v. 8, n. 16, p.157-175, 2014.

LARROSA, Jorge. Pedagogia profana: danças, piruetas e mascaradas. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 1999.

MAGALHÃES, Solange Martins Oliveira. Formação continuada de professores: uma análise epistemológica das concepções postas no Plano Nacional da Educação (PNE 2014-2024) e na Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Revista Linhas, Florianópolis, v. 20, n. 43, p. 184-204, maio/ago. 2019.

MORTATTI, M. R. L. Os sentidos da alfabetização: São Paulo 1876/ 1994. São Paulo: UNESP, 2000.

NEVES, Lúcia M. O professor como intelectual estratégico na disseminação da nova pedagogia da hegemonia. REUNIÃO NACIONAL DA ANPED, 36, Goiânia, 2013. Anais [...]. Goiânia: ANPED, 2013. p. 1-15.

SCHÖN, Donald. A. Educando o profissional reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Porto Alegre: Artmed, 2000.

SMOLKA, Ana. L. B. A criança na fase inicial da escrita: a alfabetização como processo discursivo. 12. ed. São Paulo: Cortez; Campinas, SP: Universidade Estadual de Campinas, 1988.

SMOLKA, Ana. L. B. Da alfabetização como processo discursivo: os espaços de elaboração nas relações de ensino. In: GOULART, Cecília. M. A.; GONTIJO, Cláudia. M. M.; FERREIRA, Norma. S. de A. (orgs.). A alfabetização como processo discursivo: 30 anos de “A criança na fase inicial da escrita”. São Paulo: Cortez, 2017. p. 23-46.

Published

2022-05-05

How to Cite

PENA, Selma Costa; CAETANO, Viviane Gislaine; OLIVEIRA, Douglas Almeida. Literacy and the teachers education: the experience of a literacy research group. Revista Linhas, Florianópolis, v. 23, n. 51, p. 190–214, 2022. DOI: 10.5965/1984723823512022190. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/linhas/article/view/22028. Acesso em: 22 nov. 2024.