The helm of Perseus: education and Ideology in debate
DOI:
https://doi.org/10.5965/1984723824562023323Keywords:
education, science, ideology, schoolAbstract
This article is a procedure by which we explain the links between education, science and ideology. To achieve this goal, we start from the historical and real analysis of these concepts as expressions of real movements. The method we work with is marxian ontology and the educational and pedagogical theory on which we are based is historical-critical pedagogy. We conclude with the need for researchers and teachers to reflect on the ideological orientation of their investigative and educational activities based on the social function that ideology and science play in the social-educational complex. We take as input reflections from the film “don’t look up” and the greek myth of Perseus.
Downloads
References
CHASIN, J. Superação do liberalismo. [S.l.: s.n.], 1988. mimeografado.
DUARTE, N. Pesquisa educacional e a defesa do ser humano. Revista GESTO-Debate, Campo Grande, v. 21, n. 11, p. 189-204, 2021.
KONDER, L. O que é dialética. 25. ed. São Paulo: Brasiliense, 2008.
KONDER, L. Filosofia e educação: as mediações da política cultural. Pro-Posições, Campinas, v. 21, n. 1 (61), p. 51-56, jan./abr. 2010.
LUKÁCS, G. Para uma ontologia do ser social – I. São Paulo: Boitempo: 2012.
LUKÁCS, G. Para uma ontologia do ser social – II. São Paulo: Boitempo: 2013.
LUKÁCS, G. Marx e o problema da decadência ideológica. In: VEDDA, M.; COSTA, G.; ALCÂNTARA, N. (orgs.). Anuário Lukács. São Paulo: Instituto Lukács, 2015, p. 97-150.
MARX, K. O capital: crítica da economia política: livro I: o processo de produção do capital. São Paulo: Boitempo, 2013.
MÉSZÁROS, I. Para além do capital: rumo a uma teoria da transição. São Paulo: Boitempo, 2011.
SAVIANI, D. Escola e democracia. Campinas: Autores Associados, 2008.
SAVIANI, D. Pedagogia histórico-crítica: Primeiras Aproximações. Campinas: Autores Associados, 2011.
SAVIANI, D. Pedagogia histórico-crítica na atualidade (entrevista). Revista Colloquium Humanarum, Presidente Prudente, v. 16, n. 2, p. 4-12, abr./jun. 2019.
SHAKESPEARE, W. Júlio César. Trad. Carlos Alberto Nunes. Rio de Janeiro: Ediouro Publicações, 1974.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Linhas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Os artigos publicados pela revista são de uso gratuito, destinados a aplicações educacionais e não comerciais. Os direitos autorais são todos cedidos à revista. Os artigos cujos autores são identificados representam a expressão do ponto de vista de seus autores e não a posição oficial da Revista Linhas ou do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Estado de Santa Catarina.
A Revista Linhas está licenciada com uma Licença Creative Commons - Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.