Aspectos de moda en el espacio escolar: inclusión, identificación y exclusión

Autores/as

DOI:

https://doi.org/10.5965/25944630422020201

Palabras clave:

moda , espacio escolar , communicación

Resumen

This article derives from a course conclusion paper, which aimed to analyze the signs of fashion present in the school environment, understanding how it is perceived, establishing possible characterizations of exclusion, identification and inclusion. In this sense, the study was classified as applied in nature, and was understood as a quali- tative and exploratory research, taking place in a bias of Fashion, Peircean Semiotics and Education. The results showed that fashion materializes in the school space as a means of communication, because it is through it that students know each other as part of the environment. As well as fashion mediates relationships within this space.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Biografía del autor/a

Laise Ziger, UNIVERSIDADE COMUNITÁRIA DA REGIÃO DE CHAPECÓ - UNOCHAPECÓ

Discente do Programa de Pós-graduação stricto sensu em Educação da UNOCHAPECÓ. Bacharela em Design de Moda pela UNOCHAPECÓ. Bolsista da Fundação Universitária do Desenvolvimento do Oeste – FUNDESTE. Integrante do Grupo de Pesquisas Desigualdades sociais, diversidades socioculturais e práticas educativas.

Edivaldo José Bortoleto, Universidade Comunitária da Região de Chapecó - UNOCHAPECO

Possui Graduação em Filosofia-Licenciatura Plena pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas (1983), Mestrado em Filosofia da Educação pela Universidade Metodista de Piracicaba (1993), Doutorado em Comunicação e Semiótica pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2003) e Doutorado em Educação pela Universidade Metodista de Piracicaba (2010). Atualmente é professor no Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Educação da UNOCHAPECÓ - Universidade Comunitária da Região de Chapecó, Santa Catarina. 

Citas

ARAUJO, D. C. de; SILVA, C. E. da; SCHEMES, C. A ressignificação do uniforme escolar na contemporaneidade: identidade e representação. Cadernos do Tempo Presente, n. 13, jul./set. 2013, p. 49-59. Disponível em: https://pdfs.semanticscholar.org/7a9b/bff3db711af3cff495610ac7a96f2c651437.pdf. Acesso em: 10 nov. 2017.

CASTILHOS, K.; MARTINS, M. M. Discurso da moda: semiótica, design e corpo. São Paulo: Editora Anhembi Morumbi, 2005;

COSTA, A. G. da; PIRES, G. de L. Moda/indumentária em culturas juvenis: símbolos de comunicação e formação de identidades corporais provisórias em jovens do ensino médio. Conexões, v. 5, n. 1, nov. 2007. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/89073. Acesso em: 13 out. 2019.

FERNANDES, J. D. C. Introdução à Semiótica. In: A. C. de S. ALDRIGUE; J. E. R. LEITE. (Org). Linguagens: usos e reflexões. João Pessoa: Editora da UFPB, 2011. Disponível em: http://www.cchla.ufpb.br/clv/images/docs/modulos/p8/p8_4.pdf. Acesso em: 11 out. 2019.

GODART, F. Sociologia da moda. São Paulo: Editora Senac, 2010.

RAMOS, S. P. Moda e consumo: personificação das coisas e coisificação das pessoas, 2006. Disponível em: http://www.coloquiomoda.com.br/coloquio2017/anais/anais/edicoes/2-coloquio-de-moda-artigos.php. Acesso em: 13 out. 2019.

RIBEIRO, I.; SILVA, V. L. G. da. Das materialidades da escola: o uniforme escolar. Educação e Pesquisa, v. 38, n. 3, p. 575-588, jul./set. 2012. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-97022012000300003. Acesso em: 12 out. 2019.

SANTAELLA, L. Semiótica aplicada. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2002.

SANTAELLA, L. O que é semiótica? São Paulo: Editora Brasiliense, 1983.

SVENDSEN, L. Moda: uma filosofia. Rio de Janeiro: Zahar, 2010

Publicado

2020-06-01

Cómo citar

ZIGER, Laise; BORTOLETO, Edivaldo José. Aspectos de moda en el espacio escolar: inclusión, identificación y exclusión. Revista de Ensino em Artes, Moda e Design, Florianópolis, v. 4, n. 2, p. 201–209, 2020. DOI: 10.5965/25944630422020201. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/16366. Acesso em: 18 may. 2024.