Dialogues between Scenic Light and the exercise of teaching
DOI:
https://doi.org/10.5965/1808312915252020e0009Keywords:
Iluminação de cena, Teatros-Efeitos especiais, Arte-Estudo e ensino, Formação profissionalAbstract
The following article establishes dialogues between Scenic Light as a component language of the staging, with the exercise of teaching and the formation of theater teachers in graduation courses. We discuss two perspectives about the dialogue propoused, the first about the formation of teachers through the understanding of the concept of teacher-artist and the other about the processes of theater light designers formation in Brazil, considering theory and practice as inseparable territories.
Downloads
References
ARAÚJO, J. S. O. A cena ensina: uma proposta pedagógica para formação de professores de teatro. Tese (Doutorado em Educação) -Programa de Pós-Graduação em Educação, Centro de Ciências Sociais Aplicadas, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2005. Disponível em: https://hosting.iar.unicamp.br/lab/luz/ld/C%eanica/Pesquisa/A_Cena_Ensina__ARAUJO_S%e1vio.pdf. Acesso em: 17 set. 2019.
CABRAL, B. A. V. Mediação em teatro: o professor como artista e pedagogo. In: CONTIERO, L.; SANTOS, F.F.; FERNADES, V.S. (org.). Pedagogia do teatro: prática, teoria e trajetórias de formação docente. Natal, RN: EDUFRN, 2018. p. 55-70
CAMARGO, R. G. Função estética da luz. 2. ed. São Paulo: Perspectiva, 2012.
COHEN, M. A. Cenografia Brasileira Século XXI: Diálogos possíveis entre a prática e o ensino. 2007. Dissertação (Mestrado em Artes Cênicas) – Programa de Pós Graduação em Artes Cênicas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2007.
CONSELHO NACIONAL DE EDUCAÇÃO. Câmara de Educação Superior. Resolução CNE/CES nº 4, de 8 de março de 2004 - Aprova as Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Teatro e dá outras providências. Diário Oficial da União, seção 1, Brasília, DF, p. 24, 15 mar. 2004. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/ces0404teatro.pdf. Acesso em: 24 ago. 2019.
COSTA, R. F. Oficina de Iluminação e a Construção de Espetáculo: anotações para uma proposta pedagógica. 2010. Dissertação (Mestrado em Artes Cênicas) – Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal 2010.
LUCIANI, N. M. Iluminação Cênica: uma experiência de ensino fundamentada nos princípios do design. 2014. Dissertação (Mestrado em Teatro) - Programa de Pós-Graduação em Teatro, Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis, 2014. Disponível em: http://sistemabu.udesc.br/pergamumweb/vinculos/00006e/00006e53.pdf. Acesso em: 12 ago. 2019.
MOTTA, G. Cenografia e Indumentária na Arte-Educação. In: TELLES, N.; FLORENTINO, A. Cartografias do ensino do teatro. Uberlândia: Edufu, 2009. p. 103-112.
PAVIS, P. Dicionário de Teatro. São Paulo: Perspectiva, 2015.
ROSA, W. A encenação em situação de ensino e aprendizagem: uma contribuição pedagógica possível. 2009. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2009.
TELLES, N. Pedagogia do Teatro: práticas contemporâneas em sala de aula. Campinas: Papirus, 2013.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Gabriela Pereira Fregoneis
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
The authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the study being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution-Noncommercial License, which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
This journal, following the recommendations of the Open Access movement, provides public access to all its content, following the principle that free access to research leads to a greater global exchange of knowledge.
Plagiarism in all its forms constitutes unethical publication behavior and is unacceptable. The Journal DAPesquisa reserves the right to use software or other methods of detecting plagiarism to analyze submitted works.