IV Summer Course in Biotechnology

the experience of Graduate Students facing the organization and development of the event

Authors

  • Alice Loureiro Martins Universidade Federal de São Paulo/ Instituto de Ciencias e Tecnologia-ICT
  • Uilla Barcick Universidade Federal de São Paulo/ Instituto de Ciencias e Tecnologia-ICT
  • Camila Eduarda Alves Martins Universidade Federal de São Paulo/ Instituto de Ciencias e Tecnologia-ICT
  • Nathália de Vasconcellos Racorti Universidade Federal de São Paulo/ Instituto de Ciencias e Tecnologia-ICT
  • Lorena da Paixão Oliveira Universidade Federal de São Paulo/ Instituto de Ciencias e Tecnologia-ICT
  • Pedro Martins Elias Universidade Federal de São Paulo/ Instituto de Ciencias e Tecnologia-ICT
  • Murilo de Souza Salardani Universidade Federal de São Paulo/ Instituto de Ciencias e Tecnologia-ICT
  • Letícia Dias Lima Jedlicka Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará Unifesspa
  • Claudia Barbosa Ladeira Campos Universidade Federal de São Paulo/ Instituto de Ciencias e Tecnologia-ICT
  • Michael dos Santos Brito Universidade Federal de São Paulo/ Instituto de Ciencias e Tecnologia-ICT
  • André Zelanis Universidade Federal de São Paulo/ Instituto de Ciencias e Tecnologia-ICT

DOI:

https://doi.org/10.5965/2594641209022025e1739

Keywords:

Biotecnologia, Curso de verão, Divulgação Científica

Abstract

The Summer Course in Biotechnology, promoted by the Postgraduate Program in Biotechnology (PPG-Biotec) at UNIFESP, held its fourth edition in 2024, bringing together students, alumni, and professionals interested in the field. Over the course of two weeks, participants had access to lectures, panel discussions, and engaged in mini experimental projects. With 25 participants students, the event received positive feedback, standing out as a space for learning and scientific dissemination. Furthermore, the experience of the organizing team was one of learning and overcoming challenges, emphasizing the importance of collaboration and strategic planning for the event's success. This synergy between organizers and participants strengthens the course's purpose as a platform for knowledge promotion and research stimulation in the field of biotechnology.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDRIOLA, W. B. Doze motivos favoráveis à adoção do Exame Nacional do Ensino Médio (ENEM) pelas Instituições Federais de Ensino Superior (IFES). Ensaio: avaliação e políticas públicas em educação, Rio de Janeiro, v. 19, n. 70, mar. 2011. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ensaio/a/YQ9TjCc3N7HygkXWH3bP6CN/abstract/?lang=pt. Acesso em: 16 ago. 2025.

BALSTER, N. et al. Entering research: a course that creates community and structure for beginning undergraduate researchers in the STEM disciplines. CBE - Life Sciences Educations, [s. l.], v. 9, n. 2, p 108-118, out. 2010. Disponível em: https://www.lifescied.org/doi/10.1187/cbe.09-10-0073. Acesso em: 16 agosto 2025.

BENTAHAR, S., ABADA, R., NADIA, P.Y. Biotechnology: definitions, types and mainapplications. Ymer, [s. l.], v. 22, n. 4, p. 563-575, abr. 2023.

BRADFORD, M. M. A rapid and sensitive method for the quantitation of microgram quantities of protein utilizing the principle of protein-dye binding. Anal Biochem, [s. l.], n. 72, p. 248-54, mai. 1976. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/0003269776905273?v ia%3Dihub. Acesso em: 16 ago. 2025.

BRASIL. Constituição 1988. Constituição da República Federativa do Brasil: promulgada em 5 de outubro de 1988. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 16 ago. 2025.

BRASIL. Ministério da Educação. Revista do PROEXT – MEC/SESu. [Brasília]: MEC, 2005. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/sesu/arquivos/pdf/proext/revista_proext_05.pdf. Acesso em: 16 ago. 2025.

BRASIL. Decreto nº 6.495, de 30 de junho 2008. Institui o programa de extensão universitária (ProExt). Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/decreto/d6495.htm. Acesso em: 16 ago. 2025.

DEGENHARD, J. Instagram users in Brazil 2017-2025. 2021. Disponível em: http://tinyurl.com/yckcfyj5. Acesso em: 16 ago. 2025.

FAVA-DE-MORAES, F.; FAVA, M. A iniciação científica: muitas vantagens e poucos riscos. Em Perspectiva, São Paulo, v. 14, n. 1, p. 73 - 77, mar. 2000.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

FREIRE, P. Conscientização: teoria e prática da libertação. Uma introdução ao pensamento de Paulo Freire. São Paulo: Centauro, 2008.

KUMAR, A., et al. Agrobacterium-mediated genetic transformation of mint with E. coli glutathione synthetase gene. Plant Cell Tiss Organ Cult, [s. l.], v. 96, n. 1, p. 117–126, fev. 2009.

LIBÂNEO, José Carlos. Didática. São Paulo: Cortez, 1994

LIKERT, R. A technique for the measurement of attitudes. Archives of Psychology, [s. l.], v. 22, n. 140, p. 1-55, jun. 1932. Disponível em: https://legacy.voteview.com/pdf/Likert_1932.pdf. Acesso em: 16 ago. 2025.

LINO, C.; CARVALHO, P. Património micológico e micoturismo. Turydes: revista turismo y desarrollo local sostenible, Málaga, España, v. 11, n. 24, p. 1-17, jun. 2018. Disponível em: https://tinyurl.com/yu792tr8. Acesso em: 16 ago. 2025.

LORIERI, M. A. Pensamento e reflexão: John Dewey. Psicologia da Educação - Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados PUC-SP, São Paulo, v. 1, n. 10-11, p. 53-81, out. 2019. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/psicoeduca/article/view/41385. Acesso em: 16 ago. 2025.

MARTINS, L. M. de; RIBEIRO, J. L. D. Engajamento do estudante no ensino superior como indicador de avaliação. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas), v. 22, n. 1, p. 223–247, abr. 2017.

NIU, X. et al. Transgenic peppermint (Mentha×piperita L.) plants obtained by cocultivation with Agrobacterium tumefaciens. Plant Cell Rep, [s. l.], v. 17, n. 3, p. 165-171, jan. 1998.

ORTIZ, H. T. Turismo rural e sustentabilidade: o caso do turismo micológico no Estado do México. In: CARREÑOMELÉNDEZ, FERMÍN; VÁZQUEZ-GONZÁLEZ, A. Y. Ambiente y patrimonio cultural. Toluca: UAEM, 2016. 69 p. Disponível em: https://www.aacademica.org/humberto.thome.ortiz/28.pdf. Acesso em: 16 ago. 2025.

PÉREZ-MORENO, J. et al. Mico turismo: innovación útil para la conservación forestal y desarrollo rural. Agro-divulgación, [s. l.], v. 1, n. 1, 2021.

PRESZLER, R. W. Replacing lecture with peer-led workshops improves student learning. CBE—Life Sciences Education, [s. l.], v. 8, n. 3, p. 182-192, abr. 2009.

SEVERINO, A. J. Metodologia do trabalho científico. 23. ed. São Paulo: Cortez, 2007, 274 p.

UNIFESP, Programa de Pós-graduação em Biotecnologia. Disponível em https://ppg-biotecnologia.unifesp.br/. Acesso em: 16 ago. 2025.

Published

2025-12-19

How to Cite

LOUREIRO MARTINS, Alice et al. IV Summer Course in Biotechnology: the experience of Graduate Students facing the organization and development of the event. Citizenship in Action: Extension and Culture Magazine, Florianópolis, v. 9, n. 2, 2025. DOI: 10.5965/2594641209022025e1739. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/cidadaniaemacao/article/view/25980. Acesso em: 19 dec. 2025.