Science, Technology and Culture Week of IFPB - Catolé do Rocha
DOI:
https://doi.org/10.5965/259464120802e8190Keywords:
scientific dissemination, technology, cultureAbstract
The Science, Technology, and Culture Week of IFPB - Catolé do Rocha (SECITEC.CR) is an annual event that takes place at the Federal Institute of Education, Science, and Technology of Paraíba - Catolé do Rocha Campus. In its seventh edition, held in December 2022, the event had the overall theme of "Bicentennial of Independence: 200 years of Science, Technology, and Innovation in Brazil." The following activities took place during the event: opening panel, scientific work exhibition, artistic and cultural showcase, workshops and mini-courses circuit, Hispanic diversity festival, and a scavenger hunt. SECITEC.CR involved faculty, students, staff, and partners from IFPB-CR, including the State University of Paraíba, guest speakers, workshop facilitators, external evaluators, and former students. The students showed great engagement, particularly in the cultural and sports activities. The scientific work exhibition encouraged active and meaningful learning through scientific techniques and methods, preparing the students for external scientific events. The workshops and mini-courses circuit provided the students with access to knowledge beyond the curriculum.
Downloads
References
BASTOS, F. A Pesquisa em Educação em Ciências e a Formação de Professores. Ciência e Educação, [s. l.], v. 23, n. 2, p. 299-302, 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/GS5K6bfJyhpkTPTgJVB4Btt/. Acesso em: 06 nov. 2023.
BROTTO, F. O. Jogos cooperativos: se o importante é competir, o fundamental é cooperar. São Paulo: Cepeusp, 1995.
BROTTO, F. O. Jogos cooperativos: o jogo e o esporte como um exercício de convivência. Santos: Projeto Cooperação, 2001.
BROTTO, F. O. Pedagogia da cooperação: cultivando um mundo onde todos podem VenSer juntos. Florianópolis: Projeto Cooperação, 2016. Disponível em: https://www.corais.org/sites/default/files/4.4_pedagogia_da_cooperacao_para_pos_-_fabio_brotto_2016.pdf. Acesso em: 06 nov. 2023.
BENEDETTI FILHO, E.; RODRIGUES, L. A.; FERNANDES, I. N. Feira de ciências: relação entre a extensão universitária e a formação docente. Cidadania em Ação: Revista de Extensão e Cultura, Florianópolis, v. 5, n. 2, p. 120-132, jul./dez. 2021. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/cidadaniaemacao/article/view/20253. Acesso em: 06 nov. 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Plano de desenvolvimento institucional 2020 - 2024. Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Paraíba. João Pessoa, 2014. Disponível em: https://www.ifpb.edu.br/transparencia/documentos-institucionais/documentos/pdi_ifpb20202024.pdf. Acesso em: 06 nov. 2023.
RAMALHO, P. F. N. et al. Clubes de Ciências: educação científica aproximando universidade e escolas públicas no litoral paranaense. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 8., 2011, Campinas. Anais [...]. Belo Horizonte: ABRAPEC, 2011. p. 1-11. Disponível em: http://abrapecnet.org.br/atas_enpec/viiienpec/resumos/R1074-1.pdf. Acesso em: 06 nov. 2023.
VYGOTSKY, L. S. Pensamento e Linguagem. São Paulo. Martins Fontes, 1991.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2024 Citizenship in Action: Extension and Culture Magazine
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.