Experiences in educommunication and formation in environmental education at Sala Verde “Observatory of education, health, citizenship and socio-environmental justice of Itajaí Valley (SC - Brazil)”
DOI:
https://doi.org/10.5965/259464120702202324Keywords:
art-education-environmental, heritage education, dialogues, Sala Verde Itajaí, public policiesAbstract
The article presents the experiences and actions of the Sala Verde Project “Education, Health, Citizenship and Socio-environmental Justice Observatory - Vale do Itajaí (SC)”, called Sala Verde Itajaí Project, in 2017. The “Salas Verdes” are a public policy of the Ministry of the Environment (MMA) of the Federal Government. In Itajaí (SC) the Sala Verde is managed by the University of Vale do Itajaí (UNIVALI) through the Environmental Education Laboratory (LEA) of the current Polytechnic School. From the critical and transforming perspective of Environmental Education, the results of the three subprojects are described and analyzed: “Educommunication and Circuito Tela Verde”; “Formation in Environmental Education for Participatory Management and Public Policies” and “Sala Verde Exhibition Space”, which are part of the political pedagogical project of Sala Verde Itajaí. The methodological processes adopted are detailed, which follow a continuous cycle of systematization involving the steps of "Planning - Executing - Evaluating - Communicating", in particular the production of educommunication of projects and extension actions of the LEA via digitization of its collection and updating of the its Educommunication Channel. Activities are based on ethical principles and the fight against oppression experienced by citizens, through integrated extension, teaching and research interventions. In addition, audiovisual and educommunication teaching materials are produced based on these actions, in collaboration with the social editors involved. Among these experiences, the following stand out: 1) Short film “More than Mud: Memories, Absences and History” co-edited with families affected by the socio-environmental crime of the mining companies Samarco, Vale and BHP Billiton in the municipality of Mariana (MG); 2) Video tutorial “How to make a homemade compost bin”; and 3) Interactive exhibition “It's Necessary to Have Strength!”. These experiences contemplated the use of audiovisual and aesthetic resources to encourage reflections and dialogues of knowledge about the socio-environmental problems of our society.
Downloads
References
BORGES, Carla. O que são espaços educadores sustentáveis. Espaços educadores sustentáveis, ano XXI, boletim 07, 2011. 30 p.
BRANDÃO, Carlos Rodrigues. Aqui é onde eu moro, aqui nós vivemos. Brasília, DF: MMA, 2005.
BRASIL. Ministério do Meio Ambiente. Educação Ambiental. Disponível em: http://www.mma.gov.br/educacao-ambiental/educomunicacao/circuito-tela-verde. Acesso em: 07 maio 2023.
BRASIL. Ministério do Meio Ambiente. Projeto Sala Verde. Disponível em : http://salasverdes.mma.gov.br/historico/. Acesso em: 21 abr. 2023.
FREIRE, Paulo. Extensão ou comunicação? 12. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2002.
HOLLIDAY, Oscar Jara. Para sistematizar experiências. 2. ed. Brasília, DF: MMA, 2006. 128 p. Disponível em: http://www.edpopsus.epsjv.fiocruz.br/sites/default/files/oscar-jara-para-sistematizar-experic3aancias1.pdf. Acesso em: 10 mar 2023
MATAREZI, José; CARELLI, Mariluci Neis; DE CARVALHO LAMAS, Nadja. A performance, o suprasensorial e a experiência nas Instalações da Trilha da Vida. REMEA-Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, v. 40, n. 1, p. 31-52, 2023. Disponível em: https://periodicos.furg.br/remea/article/view/13800. Acesso em: 17 nov. 2023.
MATAREZI, José; SILVA, Rodrigo Cesário Pereira. Instalação “Vida Secreta dos Objetos”: imaginação, memória e pertencimento na transição para sociedades sustentáveis. In: LAMAS, Nadja de Carvalho e JAHN, Alena Rizi Marmo (org.). Arte e Patrimônio: perspectiva e diálogos com Nathalie Heinich. Joinville: Casa Aberta, 2022.
MATAREZI, José; KOEHNTOPP, Paulo Ivo; DE CARVALHO LAMAS, Nadja. Convergências e similaridades entre os campos da educação ambiental, educação estética e educação patrimonial. Revista Ibero-Americana de Ciências Ambientais, [S. l.], v. 8, n. 3, p. 211-227, 2017. Acesso em : 23 fev. 2023.
MATAREZI, José. Despertando os sentidos da educação ambiental. Educar, Curitiba, n. 27, p. 181-199, 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/39RH6Yj6GSk4LbdZBpctgCw/abstract/?lang=pt. Acesso em: 17 nov. 2023.
MATAREZI, José. Estruturas e espaços educadores. In: FERRARO JR, Luiz Antônio.(org.). Encontros e Caminhos: formação de educadoras(es) ambientais e coletivos educadores. Brasília, DF: MMA, 2005.
SOARES, Ismar de Oliveira. Educomunicação: o conceito, o profissional, a aplicação. São Paulo: Paulinas, 2011.
UNIVALI. Projeto pedagógico: ciências biológicas. [S. l.], 2017. Disponível em: https://www.univali.br/graduacao/ciencias-biologicas-itajai/projeto-pedagogico/Paginas/default.aspx. Acesso em: 17 nov. 2023.
UNIVALI. Projeto pedagógico: engenharia ambiental. [S. l.], 2017. Disponível em: https://www.univali.br/graduacao/engenharia-ambiental-e-sanitaria-itajai/projeto-pedagogico/Paginas/default.aspx. Acesso em: 17 nov. 2023.
UNIVALI. Projeto pedagógico: oceanografia. [S. l.], 2017. Disponível em: https://www.univali.br/graduacao/oceanografia-itajai/projeto-pedagogico/Paginas/default.aspx. Acesso em: 17 nov. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2023 Citizenship in Action: Extension and Culture Magazine
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.