Mathematics workshops and their relationships in a university extension context

Authors

  • Elaine Poletti Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) image/svg+xml
  • Talia Simões dos Santos Ximenes

DOI:

https://doi.org/10.5965/2594641208012024e3848

Keywords:

university extension, math workshops, games

Abstract

This article aims to present the relationships established with the development of workshops on mathematics, study and playful approaches, carried out with children from the Aldeia space – Movimento Pró Cultura, a civil society organization, in Limeira-SP, of a sociocultural nature. The workshops were developed by undergraduate students at the School of Technology, FT-UNICAMP, in the context of university extension activities. The activities were programmed with the aim of meeting the demands of children, aged between 7 and 12 years, with difficulties in mathematics, and they underwent several adaptations throughout the workshops, due to the responses to the work carried out. The factors that stood out from this experience and the reflections we make about the work carried out portray a scenario of learning, exchange of knowledge, games and establishment of established relationships between the university and society.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALDEIA. Movimento Pró-Cultura. Disponível em: https://aldeialimeira.org.br/. Acesso em: 21 nov. 2022.

ARANTES, A. R.; DESLANDES, M. S. A extensão universitária como meio de transformação social e profissional. Sinapse Múltipla, [S. l.], v. 6, n. 2, p. 179-183, 2017.

BASTOS, S. M. C.; SANTOS, D. P. Jogos pedagógicos no ensino da Matemática no 3º ano do Ensino Fundamental. In: ENCONTRO ESTADUAL DE DIDÁTICA E PRÁTICA DE ENSINO, 5, 2013, Goiânia. Anais [...]. Goiânia: CEPED, 2013. Disponível em: http://cepedgoias.com.br/edipe/vedipefinal/pdf/gt05/co%20grafica/Suely%20Miranda%20Cavalcante%20Bastos.pdf. Acesso em: 07 mar. 2023.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018.

CARDOSO, V. C.; SILVA, J. H. A utilização do dominó como recurso para o ensino das quatro operações para uma turma do sexto ano do Ensino Fundamental. Revista Educação Pública, [S. l.], v. 21, n. 33, p. 1-7, 2021. Disponível em https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/21/33/a-utilizacao-do-domino-como-recurso-para-o-ensino-das-quatro-operacoes-para-uma-turma-do-sexto-ano-do-ensino-fundamental. Acesso em: 03 fev. 2023.

COUTINHO, A. A. S. Desafios em aprendizagens matemáticas com ensino remoto durante a pandemia do COVID-19. 2021. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Matemática) - Campus Universitário de Castanhal, UFPA, 2021. Disponível em: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4353. Acesso em: 23 mar. 2023.

HAETINGER, M. G. O universo criativo da criança na educação. 4. ed. [S. l.]: Instituto criar, v. 3, 2005.

MACIEL, M. de V. A importância do ensino da matemática na formação do cidadão. Revista Da Graduação, [S. l.], v. 2, n. 2, 2009.

MASOLA, W. J.; ALLEVATO, N. S. G. Dificuldades de aprendizagem matemática de alunos ingressantes na educação superior. Revista Brasileira de Ensino Superior, Passo Fundo, v. 2, n. 1, p. 64-74, 2016.

MOURA JÚNIOR, M. D.; MANHÃES, C. M. C.; DIANA, J. V. A.; OLIVEIRA, P. C. Ensino de ciências exatas para jovens em situação de vulnerabilidade social e econômica. Revista Eletrônica de Extensão - Extensio, [S. l.], v. 17, n. 35, p. 56-67, 2020.

OLIVEIRA, M. C.; CONEJO, P. Jogos matemáticos como elemento de aprendizagem. In: HASPER, R. et al. (org.). Os Desafios da Escola Pública Paranaense na Perspectiva do Professor PDE. Curitiba: Secretaria de Estado da Educação, 2016. v.1. Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/cadernospde/pdebusca/producoes_pde/2013/2013_unioeste_mat_artigo_marcia_crestina_de_oliveira.pdf. Acesso em: 14 fev. 2023.

PEREIRA, V. L. S. O uso dos jogos, como ferramenta para o desenvolvimento do raciocínio lógico matemático nas series iniciais do ensino fundamental. Revista Psicologia & Saberes, [S. l.], v. 9, n. 19, p. 157-171, 2020.

RIZZO, A. J.; POLETTI, E. C. C. Alinhamento Construtivo e Taxonomia SOLO: relações com o sistema de domínio khan academy. Revista Brasileira de Informativa na Educação, Porto Alegre, v. 29, n. 1, p. 1091-1106, 2021.

ROCHA, C. S. da; SILVA, G. F. da; ROCHA, J. S.; SILVA, J. E. Ensino da matemática em níveis fundamental e médio: utilizando jogos como ferramentas didáticas. Research, Society and Development, [S. l.], v. 10, n. 6, e26010615756, 2021.

RODRIGUES, A. L. L. et al. Contribuições da extensão universitária na sociedade. Cadernos de Graduação - Ciências Humanas e Sociais, [S. l.], v. 1, n. 16, p. 141-148, 2013.

SANTANA, R. R.; SANTANA, C. C. de A. P.; NETO, S. B. da C.; OLIVEIRA, E. C. de. Extensão universitária como prática educativa na promoção da saúde. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 46, n. 2, e98702, 2021.

SEVERINO, A. J. Expansão do ensino superior: contextos, desafios, possibilidades. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, Campinas, v. 14, n. 2, p. 253-266, 2009.

SILVA, B. H. M. dos S. et al. Jogos matemáticos como ferramenta educacional lúdica no processo de ensino e aprendizagem de matemática na educação básica. Revista Brasileira de Ensino e Aprendizagem, [S. l.],v. 4, p. 246-254, 2022.

Published

2024-10-11

How to Cite

POLETTI, Elaine; TALIA SIMÕES DOS SANTOS XIMENES. Mathematics workshops and their relationships in a university extension context. Citizenship in Action: Extension and Culture Magazine, Florianópolis, v. 8, n. 1, 2024. DOI: 10.5965/2594641208012024e3848. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/cidadaniaemacao/article/view/23660. Acesso em: 23 nov. 2024.