Scientific dissemination by audiovisual for the environmental conservation of brazilian biodiversity in times of covid-19: experiences of the Fauna Brasil Project - UFF
DOI:
https://doi.org/10.5965/cidea.v6i1.21459Keywords:
Biodiversity, Environmental Education, Sustainability, Audio-visual, Covid-19Abstract
This article aims to report the experiences with the project through the adversities during the year 2020 and the COVID-19, focusing on the scientific dissemination through audiovisual social media. In this way, there is the production of material for an awareness of the importance of preserving the biodiversity of the brazilian fauna in order to reach a general public. Scientific dissemination is one of the means of spreading scientific research, and it can be, for example, through audiovisual media such as documentaries and videos. Such audiovisual diffusion provides greater awareness of society in general, bringing biodiversity a little closer to the recipient, mainly due to the current pandemic moment. Therefore, the project seeks to reach across the walls of the university, propagating the brazilian fauna, always using images of animals in situ and reaching beyond the academic environment using the internet.
Downloads
References
ALBAGLI, S. Divulgação científica: Informação científica para cidadania. Ciência da Informação. Brasília: IBICT, v. 25, n. 3, dez. 1996.
BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. 4. ed. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2003. 512 p.
BELLA, R. L. F. et al. Resilience meets sustainable and spiritual background into an initial review for the new normal after the COVID-19 Pandemic. Frontiers in Sustainability, v. 2, 2021.
BELMONTE, R. V. Cidades em mutação: menos catástrofes e mais ecojornalismo. In: VILAS BOAS, S. V. (org.). Formação & informação ambiental: jornalismo para iniciados e leigos. São Paulo: Summus, 2004. p. 15-48.
BRASIL. Ministério do Meio Ambiente. Biodiversidade brasileira. Disponível em: https://www.gov.br/mma/pt-br/assuntos/biodiversidade. Acesso em: 02 de set. de 2018
BUENO, W. C. Jornalismo científico: revisitando o conceito. In: VICTOR, C.; CALDAS, G.; BORTOLIERO, S. (org.). Jornalismo científico e desenvolvimento sustentável. São Paulo: All Print, 2009. p. 78-157.
BUENO, W. C. Comunicação científica e divulgação científica: aproximações e rupturas conceituais. Informação & Informação. Londrina: Universidade Estadual de Londrina, 2010. v. 15, n. 1, esp., p. 1-12.
COUTO, H. H. O. M. Juventude e divulgação científica: um estudo de recepção audiovisual na Internet. Trabalho de conclusão de curso (Estudos de Recepção Audiovisual na Pesquisa em Educação em Ciências e Saúde) – Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2010.
FONSECA, A. A. Água de uma fonte só: a magnitude do problema em uma experiência concreta. In: VILAS BOAS, S. V. (Org.). Formação & informação ambiental: jornalismo para iniciados e leigos. São Paulo: Summus, 2004. p. 111-148.
NOGUEIRA, F. M.; GONÇALVES, C. B. Divulgação Científica: produção de vídeos como estratégia pedagógica para aprendizagem da ciência. Revista Areté, [S. l.], 2014. v. 7, p. 93-107.
ROSENSTONE, R. A. A história nos filmes. Os filmes na história. São Paulo: Paz e Terra, 2010.
SANTOS, P.C. A utilização de recursos audiovisuais no ensino de ciências: tendências entre 1997 e 2007. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2010. 171 p.
SILVA, J. F; BELLA, R. L. F.; BARBOZA, D. V.; MEIRIÑO, M. J. Sustentabilidade em microescala: estudo de caso de uma padaria de bairro. MIX Sustentável. Florianópolis: UFSC, jul. 2019. v. 5, n. 3. p. 93-102.
SOFFIATI, A. Em meio à pandemia. Rio de Janeiro: Autografia, 2021.
SULAIMAN, S. N. Educação ambiental, sustentabilidade e ciência: o papel da mídia na difusão de conhecimentos científicos. Ciência & Educação (Bauru). Bauru: UNESP, 2011. v. 17, n. 3. p. 645-662.
VILAS BOAS, S. (org.). Formação & informação ambiental: jornalismo para iniciados e leigos. São Paulo: Summus, 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2022 Citizenship in Action: Extension and Culture Magazine
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.