THE CONTRIBUTIONS OF EXTENSION IN ACADEMIC AND SOCIAL FORMATION
THE CASE OF NÚCLEO EXTENSIONISTA RONDON (NER/UDESC)
DOI:
https://doi.org/10.5965/2594641205012021033Keywords:
University Extension; Rondon Project; Academic education; Citizenship.Abstract
This article aims to analyze the trajectory of the Núcleo Extensionista Rondon (NER), a University Extension experience developed ten years ago by the State University of Santa Catarina (UDESC). Acting in a decentralized way, the NER inserts students and teachers in the social reality of Santa Catarina, through actions carried out periodically. In its insertions, activities are developed based on the seven axes of University Extension, thus encompassing educational, cultural, social agendas, in addition to other local needs. This article is characterized by the case study method, using the techniques of document analysis, interview and questionnaire for data collection. From the perceptions of students and teachers captured in this work, it is possible to have an idea of the size and relevance of the Center. It can be seen in the responses, that when adding to the academic formation process, the action goes beyond scientific qualification.
Downloads
References
BRYMAN, A. The end of paradigma wars. In: ALASUUTARI, P.; BICKMAN, L; BRANNEN, J. (eds.). The SAGE Handbook of social research methods. London: Sage, 2008, p. 1-25.
CRESWELL, J.W. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. 3 Ed. Porto Alegre: Artmed, 2010.
EISENHARDT, Kathleen M. Building theories form case study research. Academy of Management Review, v. 14, n. 4, p. 532-550, 1989.
MAY, Tim. Pesquisa Social: Questões, métodos e processos. 3. ed. Porto Alegre: ArTmed, 2004.
MOTTA, R. P. S. As universidades e o regime militar: cultura política brasileira e modernização autoritária. Rio de Janeiro: Zahar, 2014.
SANTOS, A. B. Extensão Universitária como viabilizadora de políticas públicas: a visão de acadêmicos da UDESC. Dissertação (Mestrado Profissionalizante em Gestão de Políticas Públicas) - Programa de Mestrado Profissionalizante em Gestão de Políticas Públicas, Universidade do Vale do Itajaí. Itajaí. 2012.
TRIVIÑOS, A. N. S. Introdução à pesquisa em Ciências Sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.
UNIVERSIDADE DO ESTADO DE SANTA CATARINA. Núcleo Extensionista Rondon. Disponível em: https://www.udesc.br/nucleorondon. Acesso em: 20 mar. 2021
UNIVERSIDADE DO ESTADO DE SANTA CATARINA. Revista UDESC 50 anos: A trajetória da Universidade dos Catarinenses. Florianópolis: Diretoria da Imprensa Oficial; Editora de Santa Catarina (Dioesc), 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2021 Citizenship in Action: Extension and Culture Magazine
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.