POSITIVE PSYCHOLOGY AND COVID-19
experience report of the extension project “LAPPOT in Quarantine”
DOI:
https://doi.org/10.5965/259464124240Keywords:
Positive Psychology., Mental health., COVID-19., Community-Institutional Relations., Quarantine.Abstract
Since beginning, the COVID-19 pandemic has generated changes in daily life. Among the measures adopted was the implementation of quarantine with isolation and social distance, which marked not only the decrease in human interactions, but the increase in feelings and sometimes negative experiences related to the lack of it, fear and difficulty in adapting and implement new behaviors. With this in mind, researchers from the Laboratory of Positive Psychology in Organizations and at Work (LAPPOT) at the Federal University of Santa Catarina (UFSC) developed an extension project with the objective of helping the population through the dissemination of knowledge and coping strategies based on the principles of Positive Psychology. This article aims to present the experience report with the description of the project, the method, the execution and the results obtained with its application. The project took place by conducting lives in the laboratory’s network and social media with the aim of disseminating knowledge about positive psychology to contribute to situations of isolation and social distance due to the Covid-19 pandemic. The actions carried out by the extension project helped to develop strategies aimed at promoting health through emotions, feelings, attitudes and behaviors that favored people's well-being, quality of life and happiness.
Downloads
References
BARDIN, L. Análise de conteúdo. 3. ed. Lisboa: Edições 70, 2004.
BARROS-DELBEN, P., et al. Saúde mental em situação de emergência: Covid-19. Revista debates in psychiatry. 2020. Disponível em https://d494f813-3c95-463a-898cea-1519530871.filesusr.com/ugd/c37608_e2757d5503104506b30e50caa6fa6aa7.pdf
BETTO, F.; CORTELLA, M. S. Sobre a Esperança: diálogo. 7. ed. Campinas: Papirus 7 Mares, 2012.
BUDDE, C.; SILVA, N. Impactos na percepção de felicidade no trabalho após um processo de redução nas política e nas práticas de gestão de pessoas. Psicología desde el Caribe. v. 37, n. 1, p. 40-69, 2020.
FARSEN, T. C., SCAPINI, A. I. N., FURLANETTO, S. M., & COSTA, A. B. Resiliência: aprendendo a lidar positivamente com as adversidades. In: SILVA, N., & FARSEN, T. C. (Orgs.). Qualidades Psicológicas Positivas: desenvolvimento, mensuração e gestão. São Paulo: Vetor, 2018, p. 111-122.
FRANKL, V. Em busca de sentido. São Paulo: Vozes, 1991.
GARVIN, D. A. Aprendizagem em ação: um guia para transformar sua empresa em uma learning organization. Rio de Janeiro: Qualitymark. 2002.
GRAY, D. E. Pesquisa no mundo real. 2. ed. Porto Alegre: Penso, 2012.
HUREMOVIĆ, D. Mental Health of Quarantine and Isolation. In: HUREMOVIĆ, D. (Ed.) Psychiatry of Pandemics: A Mental Health Response to Infection Outbreak. Cham: Springer, 2019, p. 95-118.
MANN, A. (2017). 3 Ways you are failing your remote workers. Business Journal, Gallup, 2017. Disponível em https://news.gallup.com/opinion/gallup/214946/waysfailing-remote-workers.aspx?_ga=2.159008505.252902446.1517539909-%201878986664.1517446800
Nações Unidas. OMS: ‘O impacto da pandemia na saúde mental das pessoas já é extre-mamente preocupante’. [Web pag], 2020. Disponível em https://nacoesunidas.org/oms-o-impacto-da-pandemia-na-saude-mental-das-pessoas-ja-e-extremamente-preocupante/. Acesso em: 14 de agosto 2020.
NIEMEC, R. M. Intervenções com forças de caráter: um guia de campo para praticantes. São Paulo: Hogrefe, 2019.
Política Nacional de Extensão Universitária. 2012. Disponível em: https://proex.ufsc.br/files/2016/04/Pol%C3%ADtica-Nacional-de-Extensão-Universitária-e-book.pdf Acesso em: 22 de agosto 2020.
ROSENFIELD, C. L. & ALVES, D. A. Autonomia e Trabalho Informacional: O Teletrabalho. DADOS – Revista de Ciências Sociais, Rio de Janeiro, v. 54, n. 1, 2011, p. 207-233.
SELIGMAN, M. E. P. Aprenda a ser otimista: como mudar sua mente e sua vida. Rio de Janeiro: Objetiva, 2019.
SELIGMAN, M. E. P.; CSIKSZENTMIHALYI, M. Positive psychology, an introduction. American Psychologist, v. 55, n. 1, p. 5-14, 2000. Disponível em http://www.ppc.sas.upenn.edu/ppintroarticle.pdf.
SILVA, N.; COSTA, A. B.; BUDDE, C. As bases conceituais e epistemológicas da Psicologia Positiva. In: SILVA, N., & FARSEN, C. T. Qualidades Psicológicas Positivas nas Organizações: desenvolvimento, mensuração e gestão. São Paulo: Vetor, 2018, p. 19-36.
SILVA, N., & DAMO, L. P. (Orgs.). Vidas que mudaram [recurso eletrônico]: contribuições da psicologia positiva para situações de isolamento e de distanciamento social. Florianópolis: Editora da UFSC, 2020. Disponível em: https://editora.ufsc.br/estante-aberta/.
SNYDER, C. R.; LOPEZ, S. J. Psicologia Positiva: uma abordagem científica e prática das qualidades humanas. Porto Alegre: Artmed. 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2020 Citizenship in Action: Extension and Culture Magazine
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.