EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA: uma rede de trocas e produção de conhecimentos sobre ensino de arte com o uso de tecnologias digitais
Keywords:
Formação docente, educação à distância, Arte e ensino, interatividadeAbstract
O presente texto discute sobre a importância das interações em ambientes virtuais de aprendizagem a partir da investigação na plataforma DUO, especificamente no “Ensino de Arte na Contemporaneidade: desafio para a cultura e a educação”. Foram analisadas as postagens, a dinâmica do curso e as conversas geradas pelo chat desenvolvido em espaço alternativo escolhido por um grupo de alunos, além dos documentos recebidos no desenvolvimento do referido curso. Dialogamos a partir das contribuições teóricas de Belloni, Kensky, Hernandez, Tardif & Lessard com as quais construímos e articulamos as ideias nesse texto com o intuito de compreender quais fatores contribuíram para a interação no curso e quais reflexões originam dessa experiência de ensino/aprendizagem virtual. Apontamos como fundamental a disponibilidade do aluno que aprende na modalidade a distância para interagir e a necessidade dos mediadores e gestores em possibilitar a construção autônoma de saberes indispensáveis ao desenvolvimento dos processos educativos/interativos pelos participantes.Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright Statement
The Educação, Artes e Inclusão is a journal that follows the Free Access Policy. The articles published by the journal are free of charge, intended for educational and non-commercial applications. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the Educação, Artes e Inclusão Journal or the Educação, Artes e Inclusão Research Group.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
(A) Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this magazine.
(B) Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this magazine.
(C) This journal provides public access to all of its content, as this allows for greater visibility and scope of published articles and reviews. For more information on this approach, visit the Public Knowledge Project.
This journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License. This license allows others to remix, adapt and create from your work for non-commercial purposes, and although new work must give you due credit and cannot be used for business purposes, users do not have to license such derivative works under the same terms.