Emerging figures between arts and clinic - initial exercises to think performance of the live with Ueinzz Theater Company

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/19843178164202039%20

Keywords:

Arte e clínica. Performance. Cultura. Teatro. Coletivo.

Abstract

The emerging figures presented here - marked by madness, disability, and other lines of risk and desertification - have been drawn since doctoral research “Unworking (Desoeuvrement) – clinical and political constellations of the common”, and continue proliferating in number and potency of differentiation, in contagion with some art, present in attempts by the Ueinzz Theater Company. What is explicit in these drawings are existences that performs your own life, crossed by the theater that this collective intends to produce, since 22 years in the city of São Paulo. The frontier zone between the arts and the clinic, present in this experience, oscillates emphases in a not evident way. By affirming greater visibility to everything that inscribes it in the artistic-cultural field and operate with the clinic in the most subtle and invisible dimensions, this collective supports an ethic of shifting and shuffling the hegemonic codes that establish ways of existing, in an exclusionary operation. The demand for a clinic that prevents the absolute validity of the clinic itself in the life of these figures it is the paradox that this writing must problematize, from immersions in the artistic making of the linving of this collective.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Erika Alvarez Inforsato, Universidade de São Paulo

Laboratório de Estudos e Pesquisa Arte, Corpo e Terapia Ocupacional - PACTO

Departamento de Fisioterapia, Fonoaudiologia e Terapia Ocupacional

Faculdade de Medicina - USP

References

AGAMBEN, G. Moyens sans fins. (trad. para o francês de Danièle Valin e outros). Paris: Éditions Payot & Rivages, 2002.

______. La comunidad que viene. (trad. para o espanhol de José Luis Villacañas e Cláudio La Roca). 2ed. Valencia – Espanha: Pre-Textos, 2006. [La comunitá che viene. Turim: Giulio Einaudi editore, 1990.]

ARTAUD, A. O suicidado da sociedade (post scriptum) (trad. Silvia Fernandes e Maria Lúcia Pereira). In: ______ Linguagem e Vida (Orgs. J. Guinsburg, Silvia Fernandes e Antonio Mercado Neto). São Paulo: ed. Perspectiva, 1995.

BEZERRA Jr., B. Biopolítica, formas de vida e psicopatologia na atualidade. Conferência proferida no V Colóquio Latino-Americano de Biopolítica. Porto Alegre, 2015. Disponível em: http://www.ihu.unisinos.br/169-noticias/noticias-2015/547104-biopolitica-formas-de-vida-e-psicopatologia-na-atualidade-conferencia-de-benilton-bezerra-da-silva. Acesso em: 29 julho de 2019.

CARVALHAES, A. G. Ueinzz: acontecimento e conexão. Tese. (Doutorado) Pro-

grama de Pós-Graduação em Psicologia Clínica da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUCSP). São Paulo, 2019.

______, A. G. Os Processos Performáticos da Cia. Teatral Ueinzz In: MEDEIROS, M.B.; MONTEIRO, M.F.M. (orgs). Tempo e Performance. Brasília: UNB, 2007.

[CÍCERO] Retórica a Herênio. (prefácio e tradução de Ana Paula Celestino Faria e Adriana Seabra). São Paulo: Hedra, 2005.

FÉRAL, J. Por uma poética da performatividade: o teatro performativo. Sala Preta, Revista do Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas, Eca/USP, São Paulo, n. 08, 2008, p.197-210.

FOUCAULT, M. Nietzsche, a genealogia, a história. In: ______ Microfísica do poder. (Org. e trad. Roberto Machado). 4.ed. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1984.

FOUCAULT, M. História da Sexualidade III - o cuidado de si. (trad. Maria Thereza da Costa Albuquerque). Rio de Janeiro: Graal, 1985.

GOLDBERG, R. A arte da performance – do futurismo ao presente. (trad. Jefferson Luiz Camargo). Lisboa: Orfeu Negro, 2007.

GUATTARI, F. Desejo e História. In: ______; ROLNIK, S. Micropolítica – cartografias do desejo. Petrópolis-RJ: Ed. Vozes, 1996, pp. 197-273.

INFORSATO, E.A. Desobramento – constelações clínicas e políticas do comum. Tese. Programa de Pós Graduação em Educação.(Linha Educação e Filosofia) da Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo. São Paulo: FEUSP, 2010.

LIMA, E.M.F.A. Por uma arte menor. Revista Interface, v.10, n.20, p.317-29, jul/dez 2006.

PRECIADO, P.B. Género y performance. 3 episodios de un cybermanga feminista queer trans... Zehar: revista de Arteleku-ko aldizkaria, Espanha, n. 54, 2004, pp.20-27.

SIMONDON, G. A gênese do indivíduo.(trad. Ivana Bentes). In. COSTA, Rogério; PELBART, Peter Pál (orgs.). Cadernos de Subjetividade - o reencantamento do Concreto. São Paulo: EDUC, 2003.

TIQQUN. Theorie du Bloom. Revista Tiqqun 1, Paris, 2001.

Published

2020-10-01

How to Cite

INFORSATO, Erika Alvarez. Emerging figures between arts and clinic - initial exercises to think performance of the live with Ueinzz Theater Company. Journal of Education, Arts, and Inclusion, Florianópolis, v. 16, n. 4, p. 039–058, 2020. DOI: 10.5965/19843178164202039 . Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/arteinclusao/article/view/18318. Acesso em: 11 may. 2024.