A look at the impact of theater experience in the exercise of alterity and in the child socialization process in educational contexts

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/198431781642020143

Keywords:

experiência teatral, corpo, materialidades, alteridade, contexto educacional.

Abstract

The reflections that follow here dialogue with the post-doctoral research carried out at the Center for the History of Art and Artistic Research (CHAIA), which sought to deepen the idea that the intentional use of different materialities in the paths of theatrical creation mobilizes those involved helping to react to the established experiences, facilitating the interaction between the participants. The article is divided into two central parts: the first contains a presentation of an excerpt of the teaching experience lived with the students of the Basic Education Degree course at the University of Évora, in the discipline Workshop on Integration of Expressions; and the second is dedicated to issues raised by the theatrical work developed with children, in the context of basic education 1st cycle at Escola da Cruz da Picada. The multiple possibilities offered by the materialities at play in the two contexts, open perspectives to participants thinking and doing, to be more inventive and sensitive. As the learning process passes through your body and the other's body, it allows you to experience new forms of community, conceiving alterity in a broader way. The results obtained are aimed at improving the training of teachers and researchers in theater pedagogy in the Brazilian and Portuguese context, building new collaborations. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Celida Salume Mendonça, Universidade Federal da Bahia

Professora auxiliar do Departamento de Técnicas do Espetáculo da Escola de Teatro da UFBA, do Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas (PPGAC) e do ProfArtes – Mestrado Profissional em Artes. Coordena o Grupo CELULA (Centro Lúdico Laboratorial de Processos Criativos) e é integrante dos grupos G-PEC - Grupo de Pesquisa em Poéticas e Pedagogias da Encenação Contemporânea e vice-líder do GIPE-CIT - Grupo Interdisciplinar de Pesquisa e Extensão em Contemporaneidade, Imaginário e Teatralidade. Doutora em Artes Cênicas pela Universidade Federal da Bahia e Mestre em Literatura pela Universidade Federal de Santa Catarina, cursando Pós-doutorado no CHAIA - Universidade de Évora (UEVORA) em Portugal. Atua na linha de pesquisa Processos Educacionais em Artes Cênicas desenvolvendo o projeto "Materialidade afetiva em jogo: processos de experimentação, aprendizagem e criação teatral na escola ".

Isabel Maria Gonçalves Bezelga, Universidade de Évora

Professora Auxiliar da Universidade de Évora. Leciona nos Departamentos de Artes Cénicas e de Pedagogia e Educação sendo Diretora de Curso da Licenciatura em Teatro. Doutorada em Estudos Teatrais e Especialização em Teatro e Educação e Metodologias Artísticas Interculturais, desenvolve investigação e publica a nível nacional e internacional em Teatro/Performance, Património e Comunidade no Centro de História de Arte e Intervenção Artística (CHAIA-UE). Colabora igualmente com IELT- Universidade Nova de Lisboa e  CIEP-UE. É membro da Direção da Associação Menuhin Portugal - Projeto MUS-E, da rede IDEA-Europe (International Drama/Theatre in Education Association) e Rede Ibero Americana de Educação Artística. Tem desenvolvido atividade como: Atriz; Docente; Formadora; Membro da Comissão de Acompanhamento e Avaliação D.R.C.Alentejo (Teatro); Consultora e Criadora das Orientações Curriculares de Teatro no Ensino Básico e Secundário no Ministério da Educação; Coordenadora e Animadora de projetos socioculturais, educacionais e artísticos.

References

ADURENS, Fernanda D. L.; VIEIRA; Camila M. Concepção de professores sobre a inclusão do aluno com autismo: uma pesquisa bibliográfica. Cadernos de Pós-Graduação em Distúrbios do Desenvolvimento. São Paulo, v. 18, n. 2, p. 94-124, jul./dez. 2018. Disponível em: http://dx.doi.org/10.5935/cadernosdisturbios.v18n2p94-124

BEZELGA, I. O Papel das Artes na Promoção do Sucesso Académico: O Prazer de Fazer Acontecer!, Revista Portuguesa de Educação Artística (RPEA) v. 7 n. 1 (2017): RPEA, p.67-78. Disponível em: https://rpea.madeira.gov.pt/index.php/rpea/article/view/52/58

___________ Revisitar os percursos da educação artística para enfrentar desafios: o caso do teatro-educação. Revista Digital do LAV – Santa Maria – vol. 8, n. 2, p. 18 - 47. – mai./ago. 2015. ISSN 1983 – 7348. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/revislav/article/view/19863

CAMARGO, Síglia P. H.; BOSA, Clonice A. Competência social, inclusão escolar e autismo: revisão crítica da literatura. Psicologia & Sociedade. vol.21 no.1 Florianópolis Jan./Apr. 2009. On-line version ISSN 1807-0310. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0102-71822009000100008

FERNANDES L.B; SCHLESENER, A., MOSQUERA C., TEIXEIRA R.M., Ensino de Arte e Autismo: um Relato de Extensão. Revista Educação, Artes e Inclusão, Florianópolis, v. 5, n. 1, s/n. 2012.

LARROSA, J. (org.) Elogio da escola. Tradução: Fernando Coelho - 1ª ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2017.

LARROSA, J. Experiência e alteridade em educação. Revista Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, v.19, n2, p.04-27, jul./dez. 2011.

LEMOS, E. L. M. D. A. Inclusão de crianças autistas: um estudo sobre interações sociais no contexto escolar. Dissertação de Mestrado. Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2012.

MENDONÇA, C.S. Preliminares: sobre Infância, Corpo, Educação e Teatro. Paisagens educativas do ensino de teatro na Bahia: saberes, experiências e formação de professores. Cilene N. Canda e Celida S. Mendonça (Org.), Edição: 1ª ed. Salvador, EDUFBA, 2018, p.267-286.

____________ Teatro na Escola Pública: Um direito! Cadernos do GIPE-CIT: Grupo Interdisciplinar de Pesquisa e Extensão em Contemporaneidade, Imaginário e Teatralidade / Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas – Salvador (BA): UFBA/PPGAC, Nº35, 2015, p. 08-24. Disponível em: http://www.ppgac.tea.ufba.br/wp-content/uploads/2016/03/GIPE-CIT-N35-2015.pdf

_____________. “Sobre importâncias: saboreando materialidades no processo de criação cênica”. In: Anais do IV Colóquio Internacional de Educação e Contemporaneidade, 2010, São Cristóvão – SE, 2010.

RYNGAERT, J.P. Jogar, representar: práticas dramáticas e formação. Tradução: Cássia Raquel da Silveira. São Paulo: Cosac Naify, 2009.

SALLES, Cecília Almeida. Gesto inacabado – processo de criação artística. São Paulo: Annablume, 1998.

____________________. Redes da criação: construção da obra de arte. 2ª ed. Vinhedo: Horizonte, 2008.

VIEIRA-RODRIGUES, M. de M.; SANCHES-FERREIRA, M. M. P. A inclusão de crianças com necessidades educativas especiais no ensino regular em Portugal: a opinião de educadores de infância e de professores do 1º ciclo do ensino público e privado. Rev. Bras. Ed. Esp., Marília, v. 23, n. 1, p. 37-52. jan./mar. 2017. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/rbee/v23n1/1413-6538-rbee-23-01-0037.pdf>. Acesso em: 22 fevereiro 2020.

Published

2020-10-01

How to Cite

MENDONÇA, Celida Salume; BEZELGA, Isabel Maria Gonçalves. A look at the impact of theater experience in the exercise of alterity and in the child socialization process in educational contexts. Journal of Education, Arts, and Inclusion, Florianópolis, v. 16, n. 4, p. 143–165, 2020. DOI: 10.5965/198431781642020143. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/arteinclusao/article/view/17957. Acesso em: 21 nov. 2024.