Hopscotch: the book-method and ways to say, feel and look at a city
DOI:
https://doi.org/10.5965/198431781642020242Keywords:
EscreverCOM, Cartografia, Poéticas Urbanas, Método-livroAbstract
This is an article deriving from a research-montage based on traces found in the city of Porto Alegre (RS), between 2017 and 2018. Such traces are composed of urban writings captured during the course of the research in street walls, as well as floor findings, besides fragments of writing that were produced as a result of the researchers’ encounter with the materials. Assuming what we called a book method, and assuming as methodological intercessor Julio Cortázar's Hopscotch (Rayuela), a text is traced with the images found on the streets. The cartographic narratives of the displacements around the city inspire ways of saying, feel and look at the multiple urban landscapes that hide and also reveal themselves in the encounter with a city, in a movement operated by what is called “Writewith”. The article ends in an essayistic manner with the writing of a manifest by the book method, where some premises are signaled to those who may also be interested in this.
Downloads
References
BARROS, Manoel de. Poesia completa. São Paulo: Leya, 2010.
BARTHES, Roland. Malogramos sempre ao falar do que amamos. In:_______. O rumor da língua. São Paulo: Martins Fontes, 2004, p. 370 - 382.
_______. Michelet. São Paulo: Companhia das Letras, 1991.
BENJAMIN, Walter. Passagens. Belo Horizonte: Editora UFMG; São Paulo: Imprensa Oficial do Estado de São Paulo, 2009.
BERNARDES, Anita Guazzelli; TABORDA, Jeferson Camargo. EscritaCom: Heterotopias. Revista Polis e Psique, 2016; 6(1): 113 – 123. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/PolisePsique/article/view/61386. Acesso em 01 jun. de 2020.
CARROLL, Lewis. Alice no País das Maravilhas. São Paulo: Martin Claret, 2007.
CORTÁZAR, Julio. O jogo da amarelinha. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2013.
COSTA, Luciano Bedin. Cartografia: uma outra forma de pesquisar. Revista Digital do LAV - Santa Maria - vol. 7, n.2, p. 66-77 - mai./ago.2014. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/revislav/article/view/15111/pdf_1. Acesso em 26 mai. 2020.
CORSEUIL, Lucien. Políticas da bolha: por um itinerário de pesquisa menor. Dissertação de Mestrado. Programa de Pós-Graduação em Psicologia Social e Institucional da Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS. Porto Alegre, 2017. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/173623/001061809.pdf?sequence=1&isAllowed=y . Acesso 7 jun. 2020.
DELEUZE, Gilles. Conversações (1972-1990). São Paulo: Editora 34, 1992.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil Platôs. Capitalismo e Esquizofrenia. Vol. 1. Rio de Janeiro: Editora 34, 1995a.
_______. Mil Platôs. Capitalismo e Esquizofrenia. Vol. 2. Rio de Janeiro: Editora 34, 1995b.
_______. Mil Platôs. Capitalismo e Esquizofrenia. Vol. 3. Rio de Janeiro: Editora 34, 1996.
_______. Mil Platôs. Capitalismo e Esquizofrenia. Vol. 4. Rio de Janeiro: Editora 34, 1997a.
_______. Mil Platôs. Capitalismo e Esquizofrenia. Vol. 5. Rio de Janeiro: Editora 34, 1997b.
DELIGNY, Fernand. O Aracniano e outros textos. São Paulo: n-1 edições, 2015.
FONSECA, Tania M. Galli. Prefácio XXX. Mensagem recebida por em 30 de jun. de 2019. Acesso em: 30 de jun. 2019.
_______. Vidas do fora e a escrileitura de um mundo incontável. In: _______; COSTA, Luciano Bedin (orgs). Vidas do Fora: habitantes do silêncio. Porto Alegre: UFRGS, 2010.
FOUCAULT, Michel. Outros espaços (1984). In: Ditos & Escritos III (pp. 411-422). Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2009.
GUATTARI, Félix. Caosmose: Um novo paradigma estético. São Paulo: Editora 34, 1992.
KASTRUP, Virgínia. O funcionamento da atenção no trabalho do cartógrafo. Psicologia & Sociedade, 19 (1), 15-22, 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/psoc/v19n1/a03v19n1.pdf. Acesso em 5 jun. 2020.
OITICICA, Helio. Programa Ambiental. In: Aspiro ao grande labirinto. Rio de Janeiro: Rocco, 1986, p. 78 - 81.
OLIVEIRA, Marilda Oliveira. MOSSI, Cristian Poletti. Cartografia como estratégia metodológica: inflexões para pesquisas em educação. Conjectura: Filos. Educ., Caxias do Sul, v. 19, n. 3, p. 185-198, set./dez. 2014. Disponível em: http://www.ucs.br/etc/revistas/index.php/conjectura/article/download/2156/pdf_298. Acesso em 26 mai. 2020.
PASSOS, Eduardo; KASTRUP, Virgínia; TEDESCO, Silvia. Dossiê cartografia: pistas do método da cartografia - vol. II. Fractal, Rev. Psicol., v. 25 – n. 2, Maio/Ago. 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/fractal/v25n2/01.pdf. Acesso 5 jun. 2020.
SEVERO, André. Consciência Errante. São Paulo: Escrituras Editora, 2004.
SILVA, T. MORAES, M. COUTO, C et al. EscreverCOM: com quem? com o quê? para quê?. Rev. Polis e Psique, 7(2): 176 - 190. 2017. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/PolisePsique/article/view/74588 . Acesso 7 jun. 2020.
SILVEIRA, M. PALOMBINI, A. MORAES, M. EscreverCOM: uma experiência ético-política de pesquisa. Mnemosine, Vol.10, nº1, p. 2-22. 2014. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/mnemosine/article/download/41638/28907 . Acesso 7 jun. 2020.
AUTORA. 2018.
VICENTE, Gisele. Escrever em Saúde Mental Coletiva: A Pedagogia em Jogo de Luz e Sombra. 2017. 200 f. Dissertação de Mestrado. Programa de Pós-Graduação em Psicologia Social e Institucional da Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS. Porto Alegre, 2017. Disponível em: http://www.bibliotecadigital.ufrgs.br/da.php?nrb=001083517&loc=2018&l=b6a8ede007889e6f. Acesso em 26 mai. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Laura Laura Barcellos Pujol de Souza, Laura Laura Barcellos Pujol de Souza, Luciano Bedin da Costa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright Statement
The Educação, Artes e Inclusão is a journal that follows the Free Access Policy. The articles published by the journal are free of charge, intended for educational and non-commercial applications. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the Educação, Artes e Inclusão Journal or the Educação, Artes e Inclusão Research Group.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
(A) Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this magazine.
(B) Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this magazine.
(C) This journal provides public access to all of its content, as this allows for greater visibility and scope of published articles and reviews. For more information on this approach, visit the Public Knowledge Project.
This journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License. This license allows others to remix, adapt and create from your work for non-commercial purposes, and although new work must give you due credit and cannot be used for business purposes, users do not have to license such derivative works under the same terms.