Documents of process in teaching in visual arts in Seridó-RN

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/19843178172021e0001

Keywords:

stencil, intervention, teaching practice in Visual Art

Abstract

The following article has the purpose of discussing the teaching of art practiced in the region of the potiguar Seridó, in the Brazilian sertão, based on process documents produced in the teaching exercise in visual arts, during the development of na artistic and cultural intervention project, with emphasis on the study of the stencil, in a public state school of Caicó-RN. We understand process documents as the traces left behind produced during the creational process (SALLES, 2009, p.21), be it the artist or the art educator. It leaves, in his professional exercise, marks of its creative path with the students. The work curates the documents accompanying their processes, (PASSOS, etal, 2009), focusing on the collaborative Productions of knowledge, while following the most recente epistemological orientations, as we realize in BARBOSA, 2005, 2009; IAVELBERG, 2003, 2017; MARTINS, 2009; FERRAZ & FUSARI, 2009, 1993. The records of the teaching practices related to Arts are of huge importance to the development of creativity, the increase of the perception and the improvement of the pedagogical doing in this area of knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jailson Valentim dos Santos, Secretaria de Estado de Educação e de Cultura SEEC/RN

Professor/artista/pesquisador vinculado à rede pública de ensino do Rio Grande do Norte. Possui formação em Artes Visuais pela Universidade Federal de Pelotas – UFPel (2009-2013), Especialização em Ensino de Artes pela Universidade Cândido Mentes – UCAM (2018) e Mestrado em Artes Visuais pelo Programa Associado de Pós-Graduação em Artes Visuais das Universidades Federal da Paraíba e Pernambuco – UFPB-UFPE, na linha de pesquisa Ensino de Artes Visuais no Brasil (2014-2016).

References

BANKSY. Guerra e spray. Trad. de Rogério Durst. Rio de Janeiro: Intrínseca, 2012.

BASBAUM, Ricardo. Além da pureza visual. Porto Alegre: Zouk, 2007.

BASBAUM, Ricardo. Amo os artistas-etc. In: Manual do artista-etc. Rio de Janeiro: Azougue, 2013.

BASTOS, Flávia Maria Cunha. Celebrando autorias: arte, comunidade e cotidiano em arte-educação. In. Visualidades. Revista do programa de mestrado em cultura visual. v. 3, nº 1 - FAV / UFG, 2015. Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/VISUAL/article/view/17932 Acesso em 31/01/2018.

BASTOS, Flávia Maria Cunha. O perturbamento do familiar: Uma proposta teórica para a Arte/Educação baseada na comunidade. In: BARBOSA, A. M. Arte educação contemporânea: consonâncias internacionais. São Paulo: Cortez, 2005. p. 227-244.

BARBOSA, Ana Mae. A imagem no ensino da arte: anos 1980 e novos tempos. São Paulo, Perspectiva, 2009.

BARBOSA, Ana Mae. Arte/Educação contemporânea: consonâncias internacionais. São Paulo: Cortez, 2005.

BARBOSA, Ana Mae; COUTINHO, Rejane Galvão. Ensino de arte no Brasil: aspectos históricos e metodológicos. Rede São Paulo de Formação Docente, São Paulo, 2011.

BRASIL, Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: arte. Brasília: MEC/SEF, 1998.

CANCLINI, Néstor García. Culturas híbridas: estratégias para entrar e sair da modernidade. São Paulo: Ed. Universidade de São Paulo, 2006.

CLARK, Lygia. Nós somos os propositores. Livro-obra, 1964.

FERRAZ, Maria Heloisa Corrêa de Toleto. Arte na educação escolar. Maria Heloisa Corrêa de Toledo Ferraz e Maria Felisminda de Rezende e Fusari. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2009.

FERRAZ, Maria Heloisa Corrêa de Toleto. Metodologia do ensino de arte. São Paulo: Cortez, 1993.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2014.

HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: DP&A, 2006.

IAVELBERG, Rosa. Para gostar de aprender arte: sala de aula e formação de professores. Porto Alegre: ArtMed, 2003.

IAVELBERG, Rosa. Arte/Educação Modernista e Pós-Modernista: fluxos na sala de aula. 1. ed. Porto Alegre: Editora Penso, 2017.

LUCKESI, Cipriano Carlos. O que é mesmo o ato de avaliar a aprendizagem? Pátio. Porto Alegre: ARTMED. Ano 3, n. 12 fev./abr. 2000.

MARTINS, Mirian Celeste. et al. Teoria e prática do ensino de arte: a língua do mundo. São Paulo: FTD, 2009.

PASSOS, Eduardo, KASTRUP, Virginia, ESCÓSSIA, Liliana (org.). Pistas do método da cartografia: pesquisa-intervenção e produção de subjetividade. Porto Alegre: Sulina, 2009.

ROMÃO, José E. Compromissos do educador de jovens e adultos. In: Educação de jovens e adultos: teoria, prática e proposta. Moacir Gadotti e José E. Romão (Org.). São Paulo: Cortez: Instituto Paulo Freire, 2001.

SALLES, Cecília Almeida. Gesto inacabado: processo de criação artística. São Paulo: FAPESP: Annablueme, 2009.

SANTOS, Jailson Valentim dos. Sertão de luz, pedra e resistência: caminhando por territórios docentes em artes visuais no Seridó-RN. Dissertação (Mestrado) - UFPB-UFPE. João Pessoa-PB, 2016.

Published

2021-06-17

How to Cite

SANTOS, Jailson Valentim dos. Documents of process in teaching in visual arts in Seridó-RN. Journal of Education, Arts, and Inclusion, Florianópolis, v. 17, p. e0001, 2021. DOI: 10.5965/19843178172021e0001. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/arteinclusao/article/view/14999. Acesso em: 17 jul. 2024.