Experience note: micropractice as an investigative path in the teaching of color based on the studies of Josef Albers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/24471267922023085

Keywords:

Josef Albers, visual arts teaching, teacher artist , micropractice

Abstract

In this text we seek to present the results of a micropractice carried out based on the studies of the interaction of color by Josef Albers at the State University of Londrina, for this we opted for the format of an experience note. To do so, at first, we highlight the meaning of the term micropractice developed by Apotheke Painting Studio, as well as a presentation of some elements of the teaching approach to the visual arts developed by the German artist teacher Josef Albers. Secondly, we describe the action taken and the results achieved.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Raony Ruiz, Santa Catarina State University

Graduado no curso de licenciatura em Artes Visuais pela Universidade Estadual de Maringá (UEM) 2016, mestre na linha de Ensino das Artes Visuais na Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) 2023. Doutorando a linha de Ensino das Artes Visuais na Universi-dade do Estado de Santa Catarina.

Fabio Luis Savicki Henschel, Universidade do Estado de Santa Catarina

Mestrando em Ensino das Artes Visuais pelo Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais da Universidade do Estado de Santa Catarina (PPGAV/UDESC). Professor e artista visual.

Jociele Lampert, Santa Catarina State University

Professora Titular na Universidade do Estado de Santa Catarina. Atualmente Professora Investigadora Visitante na FBAUL/CIEBA/ULISBOA. Doutora em Artes Visuais pela ECA/USP (2009). Atua no Mestrado e Doutorado em Artes Visuais PPGAV/UDESC. 

References

ALBERS, Josef. Teaching notes for a Drawing Course. Documento Albers foundation. Bethany. 1941, box 38, folder 32

ALBERS, Josef. Talk at General Meeting with Summer Institute Faculty and Students. Documento Albers foundation. Bethany. 1945, box 40, folder 09.

ALBERS, Josef. A interação da cor. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2009.

CAVALLARI, P. H. LAMPERT, Jociele. Reflexões sobre o conceito de microprática. Revista Apotheke, v. 9 n.1 p. 11-28, abril 2023.

CAVALLARI, P.H. Estúdio de pintura como campo da experiência estética: Um estudo a/r/tográfico (dissertação de mestrado). UDESC-BU, 2021.

DEWEY, John. Como pensamos: como se relaciona o pensamento reflexivo com o processo educativo, uma reexposição. São Paulo, editora Nacional, 1979

DEWEY, John. Arte como experiência. São Paulo: Martins Fontes, 2010.

LAMPERT, Jociele; GOULART, Tharciana; FACCO, Marta. A pesquisa em arte na arte edu-cação: reflexões sobre ‘inventações’ no ateliê de pintura, In: Encontro da Associação Nacio-nal de Pesquisadores em Artes Plásticas, 26o, 2017, Campinas. Anais do 26o Encontro da Anpap. Campinas: Pontifícia Universidade Católica de Campinas, 2017. P.4161-4174.

SULLIVAN, Graeme. Art Practice as Research: Inquiry in Visual Arts. Thousand Oaks, CA: Sage, 2005.

ZEICHNER, Kenneth M. Políticas de formação de professores nos Estados Unidos: como e porque elas afetam vários países no mundo. Autêntica Editora: Belo Horizonte, 2013.

Published

2023-09-19

How to Cite

RUIZ, Raony; HENSCHEL, Fabio Luis Savicki; LAMPERT, Jociele. Experience note: micropractice as an investigative path in the teaching of color based on the studies of Josef Albers. Revista Apotheke, Florianópolis, v. 9, n. 2, p. 085–102, 2023. DOI: 10.5965/24471267922023085. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/24398. Acesso em: 20 nov. 2024.