Cartographies of the scene arts teacher Performance of a multiple teacher

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/24471267832022140

Keywords:

Artist Teacher, Actor Teacher, Stage Director Teacher, Performer Teacher

Abstract

We’d like to develop a reflection about the forms of performance of the performing arts teacher in multiple teaching environments, considering basic education as the focus. We performed a decoupage about the possible forms of performance of this teacher, here characterized by metaphors: artist teacher, actor teacher, stage director teacher and performer teacher. The role of the Performing Arts teacher requires flexibility and play, as most of the time, these professional finds himself in an expedient threshold of versatility: master-director-actor-artist; our field of experimentation has been the basic education where we find ourselves.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maiquel Cristian Reichert, São Paulo State University

Professor de Arte – PEB II em São Bernardo do Campo, SP. Doutorando em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade de São Paulo, USP. Mestre em Arte pelo Programa de Pós-Graduação em Arte do Instituto de Artes da UNESP.

Carminda Mendes André, São Paulo State University

Professora do Programa de Pós - Graduação em Arte do Instituto de Artes da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho.

References

ANDRÉ, Carminda Mendes. Teatro Pós-dramático na escola. São Paulo: Editora UNESP, 2011.

BRASIL. Ministério da Educação. Governo Federal. Lei de Diretrizes e Base na Educação Nacional. Brasília, DF. 1996.

CABRAL, Beatriz Ângela Vieira. Drama como Método de Ensino. São Paulo: Hucitec, 2006.

CIOTTI, Naira. O mestiço professor-performer. Revista Rebento, São Paulo, UNESP, nº 4, p. 117-122, 05/2013.

COHEN, Renato. Work in Progress na Cena Contemporânea: criação, encenação, recepção. São Paulo: Perspectiva, 1997.

FABIÃO, Eleonora. Performance, Teatro e Ensino: poéticas e políticas da interdisciplinaridade. In: FLORENTINO, Adilson e TELLES, Narciso (org.) Cartografia do ensino do teatro. Uberlândia: EDUFU, 2009. 61-72.

GOLDBERG, Roselee. A Arte da Performance: do Futurismo ao Presente. São Paulo: Martins Fontes, 2006.

MARTINS, Marcos Bulhões. O mestre-encenador e o ator dramaturgo. Revista Sala Preta, São Paulo, USP, vol. 2, p. 240-246, 2002.

MARTINS, Marcos Bulhões. O Professor como mestre-encenador: os Fundamentos do Laboratório de Encenação da UFRN. In: SANTANA, Arão Paranaguá (Coord.); SOUZA, Luis Roberto de e RIBEIRO, Tânia Cristina Costa. Visões da Ilha: Apontamentos sobre Teatro e Educação. São Luis: EDUFMA, 2003.

MARQUES, Isabel. Ensino da Dança Hoje: Textos e Contextos. São Paulo: Cortez, 1999.

PAVIS, Patrice. Dicionário de Teatro. São Paulo: Perspectiva, 1999.

RACHEL, Denise Pereira. Adote o artista, não deixe ele virar professor: reflexões em torno do híbrido professor-performer. São Paulo: Programa de Pós-Graduação em Artes/UNESP, 2014. Dissertação (Mestrado em Artes).

STANISLAVSKI, Constantin. A Construção da Personagem. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2000.

VIDOR, Heloise Baurich. Drama e Teatralidade: Experiências com o professor no papel e o professor-personagem e suas possibilidades para o ensino do teatro na escola. Florianópolis: Programa de Pós-Graduação em Teatro/UDESC, 2008. Dissertação (Mestrado em Teatro).

Published

2022-12-31

How to Cite

REICHERT, Maiquel Cristian; ANDRÉ, Carminda Mendes. Cartographies of the scene arts teacher Performance of a multiple teacher. Revista Apotheke, Florianópolis, v. 8, n. 3, p. 140–152, 2022. DOI: 10.5965/24471267832022140. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/22495. Acesso em: 20 dec. 2024.