The Educating Arts and Professional Practice in Brazil: the artistic Languages in the teaching practice

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/24471267732021149

Keywords:

Art Teaching, Art Education, Polyvalence, Artistic Languages, Law n°. 13.278 / 2016

Abstract

This article presents data from a dissertation on the Languages ​​of Art and teaching. This study aims to discuss the complexity of the professional performance of Art Teachers in Visual Arts, Dance, Music, Theater and Integrated Arts. Data collection was carried out through the following procedures: questionnaire and document analysis in line with the bibliographic research. The qualitative analysis of the information took place from graphics generated by the Google Forms platform and the Excel software, as well as by word clouds produced by the Jasondavies website. The collection of information showed that the teaching of Art guided by Law No. 13.278/2016 presents a major dilemma. Regarding the mediation of the polyvalence of the languages ​​of Art, the participants mentioned that it is partially possible, even recognizing the mediation of Visual Arts, Dance, Music, Theater and Integrated Arts as a right of learning for their students. The implication of this study was to cover the impasse of the polyvalence of the languages ​​of Art, which presents itself as a demand of Education and not of Educators.

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Author Biographies

Michael Santos Silva, Universidade de Tauabaté/SP

Arte Educador, Artista Visual e Mestre em Educação. Atualmente é Orientador de Escola Pedagógico na Secretaria de Educação e Cidadania de São José dos Campos/SP. Possui Mestrado na modalidade profissional em Educação pela Universidade de Taubaté (Unitau), Especialização em Ensino de Arte pela Universidade Cândido Mendes (UCAM), Especialização em Psicopedagogia e Educação Especial pela Faculdade Futura, Licenciatura em Artes Visuais pela Universidade do Vale do Paraíba (UniVap) e Pedagogia pelo Instituto Superior de Educação Ibituruna (ISEIB). Tem experiência em Arte Educação e Artes Visuais com foco em Mediação de Procedimentos e Processos Artísticos com crianças, bem como Formação Docente. http://lattes.cnpq.br/1637213270762508.

Juliana Marcondes Bussolotti , Universidade Estadual Paulista (UNESP)

Doutora em Geografia pela Universidade Estadual Paulista (UNESP). Possui mestrado em Ciências Ambientais pela Universidade de Taubaté e Graduação em Artes Cênicas pela Escola de Comunicação e Artes pela Universidade de São Paulo (USP). Atualmente é pós-doc. do Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento Territorial na América Latina e Caribe - TerritoriAL (UNESP) e Coordenadora-adjunta do Mestrado Profissional em Educação da Universidade de Taubaté (Unitau). http://lattes.cnpq.br/5232556966245150

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Published

2022-03-08

How to Cite

SILVA, Michael Santos; BUSSOLOTTI , Juliana Marcondes. The Educating Arts and Professional Practice in Brazil: the artistic Languages in the teaching practice. Revista Apotheke, Florianópolis, v. 7, n. 3, 2022. DOI: 10.5965/24471267732021149. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/21139. Acesso em: 20 dec. 2024.

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