The Educating Arts and Professional Practice in Brazil: the artistic Languages in the teaching practice

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/24471267732021149

Keywords:

Art Teaching, Art Education, Polyvalence, Artistic Languages, Law n°. 13.278 / 2016

Abstract

This article presents data from a dissertation on the Languages ​​of Art and teaching. This study aims to discuss the complexity of the professional performance of Art Teachers in Visual Arts, Dance, Music, Theater and Integrated Arts. Data collection was carried out through the following procedures: questionnaire and document analysis in line with the bibliographic research. The qualitative analysis of the information took place from graphics generated by the Google Forms platform and the Excel software, as well as by word clouds produced by the Jasondavies website. The collection of information showed that the teaching of Art guided by Law No. 13.278/2016 presents a major dilemma. Regarding the mediation of the polyvalence of the languages ​​of Art, the participants mentioned that it is partially possible, even recognizing the mediation of Visual Arts, Dance, Music, Theater and Integrated Arts as a right of learning for their students. The implication of this study was to cover the impasse of the polyvalence of the languages ​​of Art, which presents itself as a demand of Education and not of Educators.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Michael Santos Silva, Universidade de Tauabaté/SP

Arte Educador, Artista Visual e Mestre em Educação. Atualmente é Orientador de Escola Pedagógico na Secretaria de Educação e Cidadania de São José dos Campos/SP. Possui Mestrado na modalidade profissional em Educação pela Universidade de Taubaté (Unitau), Especialização em Ensino de Arte pela Universidade Cândido Mendes (UCAM), Especialização em Psicopedagogia e Educação Especial pela Faculdade Futura, Licenciatura em Artes Visuais pela Universidade do Vale do Paraíba (UniVap) e Pedagogia pelo Instituto Superior de Educação Ibituruna (ISEIB). Tem experiência em Arte Educação e Artes Visuais com foco em Mediação de Procedimentos e Processos Artísticos com crianças, bem como Formação Docente. http://lattes.cnpq.br/1637213270762508.

Juliana Marcondes Bussolotti , Universidade Estadual Paulista (UNESP)

Doutora em Geografia pela Universidade Estadual Paulista (UNESP). Possui mestrado em Ciências Ambientais pela Universidade de Taubaté e Graduação em Artes Cênicas pela Escola de Comunicação e Artes pela Universidade de São Paulo (USP). Atualmente é pós-doc. do Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento Territorial na América Latina e Caribe - TerritoriAL (UNESP) e Coordenadora-adjunta do Mestrado Profissional em Educação da Universidade de Taubaté (Unitau). http://lattes.cnpq.br/5232556966245150

References

ANDRÉ, Marli E. D. A de. Políticas de valorização do trabalho docente no Brasil: algumas questões. Ensaio: aval. pol. públ. Educ., Rio de Janeiro, v. 23, n. 86, p. 213-230, jan./mar. 2015.

BARBOSA, Ana M. T. B. Arte-Educação no Brasil. 7. ed. São Paulo: Perspectiva, 2012.

BARBOSA, Ana M. T. B. Da interdisciplinaridade à interterritorialidade: caminhos ainda incertos. Paidéia: revista do curso de Pedagogia da FUMEC. Belo Horizonte/MG: Ano 7, no. 9, p.11-29, jul./dez. 2010. http://www.fumec.br/revistas/index.php/paideia/article/view/1288/869. Acesso em: 20 mar.2020.

BARBOSA, Ana M. T. B.; COUTINHO, Rejane G. Ensino da Arte no Brasil – Aspectos históricos e metodológicos. Unesp, São Paulo, 2011. Disponível em: http://www.acervodigital.unesp.br/bitstream/123456789/40427/3/2ed_art_m1d2.pdf. Acesso em 29 abr. 2019.

BRASIL. IBGE - Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/ . Acesso em: 09 jun. 2019a.

BRASIL. Lei nº 13.278, de 2 de maio de 2016. Altera o § 6o do artigo 26 da Lei no 9.394/96, referente ao ensino da arte. Diário Oficial da União, Brasília, 2016. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2016/Lei/L13278.htm. Acesso em: 04 jan. 2019.

BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Censo Escolar. Ensino fundamental tem 80% dos professores graduados, com licenciatura. Brasília: INEP, 2020. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/artigo/-/asset_publisher/B4AQV9zFY7Bv/content/ensino-fundamental-tem-80-dos-professores-graduados-com-licenciatura/21206. Acesso: 15 jun. 2020.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisa Educacionais Anísio Teixeira. Mapa de Coleta. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/acesso-a-informacao/dados-abertos/inep-data/mapa-da-coleta. Acesso em: 15 out. 2019b.

BRASIL. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Base Nacional Comum Curricular. Diário Oficial da União, Brasília, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/abase/. Acesso em: 18 mar. 2020.

GATTI, Bernardete A. et al. Professores do Brasil: novos cenários de formação. Brasília: UNESCO, 2019.

IAVELBERG, Rosa. Para gostar de aprender arte: sala de aula e formação de professores. reim. Porto Alegre: Artmed, 2008.

LAKATOS, Eva M.; MARCONI, Marina A. Fundamentos de metodologia científica. 5. ed. - São Paulo: Atlas 2003.

INEP. Estudo exploratório sobre o professor brasileiro. Brasília: 2009. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/estudoprofessor.pdf. Acesso em 15 de jun. 2020.

MARCELO GARCIA, Carlos. A identidade docente: constantes e desafios. Form. Doc., Belo Horizonte, v. 01, n. 01, p. 109-131, ago./dez. 2009. Disponível em: http://www.educadores.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/setembro2013/quimica_artigos/a_ident_docent_constant_desaf.pdf. Acesso em 22 jun. 2019.

SANTOS, Mateus S. dos; CAREGNATO, Caroline. Uma permanência na escola sob ameaça: reflexões a respeito da desvalorização do ensino da arte. DAPesquisa, Florianópolis, v. 14, n. 22, p. 78-99, abr., 2019.

SILVA, Michael Santos. Linguagens da Arte e a docência: dilemas e complexidades da prática educativa / Michael Santos Silva, 2020, 188 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação) – Universidade de Taubaté, Taubaté/SP, 2020. Disponível em: https://mpe.unitau.br/wp-content/uploads/dissertacoes/2020/Michael-Santos-Silva-3.pdf Acesso 01 out. 2021.

TARDIF, Maurice.; RAYMOND, Danielle. Saberes, tempo e aprendizagem do trabalho no magistério. Educ. Soc., Campinas, v. 21, n. 73, p. 209-244, dez. 2000. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302000000400013&lng=pt&nrm=iso . Acesso em: 25 jun. 2020.

Published

2022-03-08

How to Cite

SILVA, Michael Santos; BUSSOLOTTI , Juliana Marcondes. The Educating Arts and Professional Practice in Brazil: the artistic Languages in the teaching practice. Revista Apotheke, Florianópolis, v. 7, n. 3, 2022. DOI: 10.5965/24471267732021149. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/21139. Acesso em: 17 jul. 2024.

Most read articles by the same author(s)