Sensations, mixtures and plasticity: when children experience and discover contemporary art

Authors

  • Camila Bettim Borges PPGEDU / UFRGS

DOI:

https://doi.org/10.5965/24471267532019043

Keywords:

child education , contemporary art , children

Abstract

This article aims to discuss the approaches of children to contemporary art in school contexts pointing to possibilities of propositions that foster this meeting.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Camila Bettim Borges, PPGEDU / UFRGS

Doutoranda e Mestra em Educação pelo PPGEDU/UFRGS, na Linha Estudos Sobre Infâncias. Graduada em Pedagogia pela UFRGS. Realizou intercâmbio na Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação na Universidade do Porto-Portugal (2009-2010). Integrante do GEIN - Grupo de Estudos em Educação Infantil da Faculdade de Educação/UFRGS. Atualmente é professora na área de Educação Infantil.

http://lattes.cnpq.br/9384783257371896

 

References

ARCHER, Michael. Arte Contemporânea – Uma História Concisa. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

BORGES, Camila. Por entre os dedos: arte e crianças contemporâneas. Porto Alegre: Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2013. Dissertação de mestrado. Faculdade de Educação, 2013.

BORGES, Camila. CUNHA, Susana Rangel Vieira da. E se eu juntar este com aquele? A pesquisa com crianças e os encontros com a arte contemporânea. Revista Textura v.16 n.32. Canoas, 2014

CANTON, Katia. Do Moderno ao Contemporâneo. São Paulo: Martins Fontes, 2012.

CHIARELLI, Tadeu. Catálogo Apropriações/Coleções. Porto Alegre: Santander Cultural, 2002.

CUNHA, Susana Rangel Vieira da. Experimentos e Experiências na Pesquisa. In: MARTINS, R; TOURINHO, I (Org.) Processos e Práticas da Pesquisa em Cultura Visual e Educação. Santa Maria: UFSM Editora, 2013, p.201-224.

DUARTE Jr., João Francisco. O Sentido dos sentidos: a Educação (do) Sensível. São Paulo: Universidade Estadual de Campinas, 2000. Tese de Doutorado. Faculdade de Educação. Universidade Estadual de Campinas, 2000.

DUCHAMP, Marcel. O Ato Criador. In: BATTCOCK, G. (Org.). A Nova Arte. São Paulo: Perspectiva, 2004, p.71-74.

FERREIRA, Manuela. “Ela é nossa prisioneira!” – Questões Teóricas, Epistemológicas e Ético Metodológicas a propósito dos Processos de Obtenção da Permissão das Crianças Pequenas numa Pesquisa Etnográfica. Revista Reflexão e Ação – Revista do Departamento de Educação e do Programa de Pós-Graduação e Mestrado da Universidade de Santa Cruz / RS. Santa Cruz, 2010.

KOHAN, Walter Omar. Infância. Entre educação e filosofia. Belo Horizonte, MG: Autêntica, 2003.

LOPONTE, Luciana. Arte e Metáforas Contemporâneas para Pensar Infância e Educação. Revista Brasileira de Educação. V. 13 n. 37 jan./abr. 2008.

MEIRA, Marly; PILLOTTO, Silvia. Arte, Afeto e Educação – A Sensibilidade na Ação Pedagógica. Porto Alegre: Mediação, 2010.

OSTROWER, Faiga. Universos da Arte. Rio de Janeiro: Elsevier, 2004.

RAJCHMAN, John. O pensamento na arte contemporânea. In: Revista Novos Estudos. CEBRAPE, n.91, Nov., São Paulo, 2011.

REY, Sandra. O Processo como Cruzamento de Procedimentos: Considerações Sobre as Relações de Produção da Arte Contemporânea. In: Arte: Limitações e Contaminações – Anais ANPAP – Vol.II – Salvador, 2007.

Published

2019-12-31

How to Cite

BORGES, Camila Bettim. Sensations, mixtures and plasticity: when children experience and discover contemporary art. Revista Apotheke, Florianópolis, v. 5, n. 3, 2019. DOI: 10.5965/24471267532019043. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/16318. Acesso em: 18 may. 2024.

Issue

Section

Artigos Seção temática