The shaman illuminator as a cosmic bricoleur and the child's Indian look in children's theater

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/27644669010320220201

Keywords:

scenic lighting, shamanism, children's theater, bricolage

Abstract

This text proposes the analysis of the scenic illuminator as a shaman and the child as a spectator, both with their respective Indian eyes, within an artistic or imaginary construction that is a bricolage. The reception of the child in a children's show, visually selecting everything they want from the scene, engenders a new universe of understanding of what they witness in the theater. This deals with the relationship between the shaman-illuminator as a cosmic bricoleur and the reception of the child audience, based on a lucid dream pact established between them through a rigorous Indian gaze, the gaze of the bricoleur, which creates artistic or spiritual artifacts that refunctionalize and reorder the world in that spectacle.

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Author Biography

Fernanda Guimarães Mattos de Souza, Federal University of the State of Rio de Janeiro

Artista cênica, Iluminadora e Pesquisadora das visualidades da cena. Mestra pelo Programa de Pós-Graduação em Artes da Cena da Escola de Comunicação da UFRJ, na linha de pesquisa Poéticas da cena: Teoria e Crítica (2016) e Doutoranda na área de Processos e Métodos de Criação Cênica do Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas da Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro - UNIRIO (2020). Componente da equipe editorial e conselho editorial da revista A Luz em Cena: revista de pedagogias e poéticas cenográficas vinculada ao PPGAC CEART UDESC desde 2021. Tem experiência técnica e artística na área de Artes Cênicas, com ênfase em Iluminação Cênica, atuando principalmente no seguinte tema: Iluminação Cênica, Visualidades da cena, Luz em contexto dramático e narrativo.

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Published

2022-07-30

How to Cite

SOUZA, Fernanda Guimarães Mattos de. The shaman illuminator as a cosmic bricoleur and the child’s Indian look in children’s theater. A Luz em Cena: Revista de Pedagogias e Poéticas Cenográficas, Florianópolis, v. 1, n. 3, p. 1–15, 2022. DOI: 10.5965/27644669010320220201. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/aluzemcena/article/view/22524. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê temático: RITOS DA LUZ: encantarias técnicas, feitiços teóricos e magias