The Construction of a carnival costume from the Fernando Pinto’ creative process

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/27644669030520230201

Keywords:

carnival costumes, costume design, carnival fantasy, carnavalesco, thematic designer

Abstract

This article presentes considerations on the construction of a carnival costume proposed as a reinterpretation for a study on theFernando Pinto’s creative process in the plot “Como era verde o meu Xingu”, in the GRES Mocidade Independente de Padre Miguel, in 1983, from the perspective of Design, based on research carried out at the Graduate Program in Design, at the Federal University of Rio de Janeiro-UFRJ. We sougth to understand the transversalities between scenic concepts and the practice of doing in the samba school parades, from the particularities of that project to produce a comprehensive reading of the plot for viewers.

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Author Biographies

Luiz Antonio Paula e Silva, Federal University of Rio de Janeiro

Mestre em Design, especializado em Figurin e carnaval, graduado e licenciado em Ciências Sociais. Professor da rede Estadual do Rio de Janeiro habilitado para Sociologa, Artes, História e Fundamentos da Cultura. Carnavalesco, designer de figurinos e cenotécnico.

Madson Luis Gomes de Oliveira, Federal University of Rio de Janeiro

Doutor e mestre em Design. Professor associado no curso de Graduação em Artes Cênicas - Indumentária e Pós-Graduação em Design, ambos alocados na Escola de Belas Artes - EBA, da Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ

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Published

2023-06-30

How to Cite

PAULA E SILVA, Luiz Antonio; OLIVEIRA, Madson Luis Gomes de. The Construction of a carnival costume from the Fernando Pinto’ creative process. A Luz em Cena: Revista de Pedagogias e Poéticas Cenográficas, Florianópolis, v. 3, n. 5, p. 1–23, 2023. DOI: 10.5965/27644669030520230201. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/aluzemcena/article/view/23537. Acesso em: 22 dec. 2024.