Sound installation or musical instrument?: a study on borders after the work Balance.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/27644669020420220201

Keywords:

audiovisual composition, sound installation, musical instrument, Pure Data

Abstract

Departing from the (re)definitions of the notion of musical instrument proposed by Schaeffer (1966) and Chion (2009), the present study proposes an intersection between musical instrument and sound installation. The proposal arises from the provocation raised by the work Balance., a sound installation composed using the feedback phenomenon (in which a sound is captured by a microphone, reproduced in a loudspeaker and captured again, causing an infinite cycle to emerge) and the control of its plasticity through a camera that captures the movements of the interactor's body. A second section is dedicated to reporting the composition and programming process in the Pure Data graphical environment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Arthur Zucchi Boscato, Santa Catarina State University

Graduado em Música-Licenciatura pela UDESC e Mestre em Processos Criativos pela mesma instituição. Atua como pesquisador, produtor musical, instrumentista, cantor, compositor e arranjador. Integra os grupos Entrevero Instrumental, Rédea Solta e O Exótico Quark Encanto.

Guilherme Sauerbronn de Barros, Santa Catarina State University

Doutor em Musicologia pela UNIRIO; Mestre em piano pela UFRJ; Bacharel em Piano pela UNIRIO.
Professor Associado no Departamento de Música do CEART e orientador na linha de Processos
Criativos no PPGMUS/UDESC

References

APEL, Willi. Harvard Dictionary of Music. Cambridge: Harvard University Press, 1974.

BLANES, Guillermo de Llera. Controllers as Musical Instruments, Controllerism as Musical Practice: practices of a new 21st Century musical culture. 2017. Dissertação (Mestrado em Ciências Musicais) – Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Universidade Nova de Lisboa, Lisboa, 2017.

CASTAÑON, Thiago. Assinatura, rasura, poesura: deserrata para Augusto de Campos. Alea: Estudos Neolatinos, Rio de Janeiro, v. 23/2, p. 288-311, maio/ago. 2021.

CAZNOK, Yara Borges. Música: entre o audível e o visível. 2ª Edição. São Paulo: Unesp, 2008.

CHION, Michel. Guide to Sound Objects: Pierre Schaeffer and Musical Research. Traduzido por John Dack and Christine North. Leicester: Electroacoustic Resource Site, 2009.

COLLINS, Nick; SCHEDEL, Margaret; WILSON, Scott. Electronic music. Cambridge: Cambridge University Press, 2013.

COWELL, Henry. New musical resources. Cambridge: Cambridge University Press, 1996.

DROTT, Eric. Conlon Nancarrow and the technological sublime. American Music, Illinois, v. 22, n. 4, p. 533-563, 2004.

ECKEL, Gerhard; PIRRO, David; SHARMA, Gerriet K. Motion-enabled live electronics. In: SMC 2009: 6th Sound and Music Computing Conference, 2009, Porto. Proceedings. Porto: INESC, 2009. p. 36-41.

ECO, Umberto. O pêndulo de Foucault. Tradução de Ivo Barroso. 12ª edição. Rio de Janeiro: Record, 2009.

FERRACINI, Renato. Atuação como composição de afetos. In: FERRACINI, Renato. Ensaios de atuação. São Paulo: Perspectiva, 2013. p. 49-74.

FERRAZ, Silvio. Música e repetição: a diferença na composição contemporânea. São Paulo: EDUC-Editora da PUC-SP, 1998.

FERREIRA, Alessandro Goularte. Aspectos de referencialidade na composição de música eletroacústica. 2010. Dissertação (Mestrado em Música) – Setor de Ciências Humanas, Letras e Artes, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2010.

FIGUEIRA, H.; MENDES, A.; MENDES, P.; PINTO, C.. paronomásia. In: Dicionário Priberam da Língua Portuguesa. Lisboa: Priberam, 2011. E-book.

HUSSERL, Edmund. Cartesian meditations: an introduction to phenomenology. Tradução de Dorion Cairns. Haia: Martinus Nijhoff Publishers, 1982.

IAZZETTA, Fernando. Interação, Interfaces e Instrumentos em Música Eletroacústica. II ‘IHC-Interação Humano-Computador’ Conference, 1998, Maringá. Proceedings. Campinas: Unicamp, 1998.

IAZZETTA, Fernando. Idées directrices pour une phénoménologie. Tradução de Paul Ricoeur. Paris: Gallimard, 2008.

HYDE, Joseph. Musique Concrète Thinking in Visual Music Practice: Audiovisual silence and noise, reduced listening and visual suspension. Organised Sound, v. 17, n. 2, p. 170-178, 2012.

LUVIZOTTO, André Luiz; FURLANETE, Fábio Parra; MANZOLLI, Jônatas. Microfonia e Distorção na guitarra sob a ótica de Waveshaping. In: XVI Congresso da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-graduação em Música (ANPPOM), 2006, Brasília. Anais. Brasília: UnB, 2006. p. 262-267.

MANNIS, José Augusto; MARKEAS, Alexandros. Processos cognitivos de percepção, análise e síntese atuando no processo criativo: Mímesis de mímesis. In: EnCom2014 - Encontro Nacional de Composição Musical de Londrina, 2014, Londrina. Anais. Londrina: UEL, 2014. p. 198-225.

MARCHI, Leonardo de. A angústia do formato: uma história dos formatos fonográficos. E-Compós – Revista da Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação, Brasília, v. 2, 2005.

MERLEAU-PONTY, Maurice. O visível e o invisível. Tradução de José Artur Gianotti e Armando Mora d’Oliveira. São Paulo: Perspectiva, 2003.

OLIVEIRA, Ana Cláudia de. Fala Gestual. São Paulo: Editora Perspectiva, 1992.

OLIVEIRA, Heitor Martins. Composição musical e teatralidade em Speaking Drums, de Péter Eötvös. Revista do Laboratório de Dramaturgia – Ladi, Brasília, v. 2, p. 57-71, 2016.

OLIVEIRA, Heitor Martins. Música e teatralidade: a perspectiva composicional. Debates: Cadernos do Programa de Pós-Graduação em Música, Rio de Janeiro, n. 15, p. 49-66, 2015.

PALUDO, Riccieri Luis. Drono, composição musical e espiritualidade. 2021. Dissertação (Mestrado em Música) – Centro de Artes, Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis, 2021.

PAREYSON. Estética: teoria da formatividade. Tradução de Ephraim Ferreira Alves. Petrópolis: Vozes, 1993.

ROSA, Tiago Brizolara da; GIBET, Sylvie; LARBOULETTE, Caroline. Elemental: a Gesturally Controlled System to Perform Meteorological Sounds. In: NIME 2020, 2020, Birmingham. Proceedings. Birmingham: Birmingham City University, 2020. p. 470-476.

ROSA, Tiago Brizolara da; MORITZ, Marcos Goularte. SoMo: Um Instrumento Musical baseado em Movimento–Características Estéticas e Técnicas e potenciais Usos. In: XV Simpósio Brasileiro de Computação Musical - SBCM, 2015, Campinas. Proceedings of the XV Brazilian Symposium on Computer Music. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação - SBC, 2015. p. 123-224.

ROY, Kaustuv. Gradientes de Intensidade: o espaço háptico deleuziano e os três "erres" do currículo. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 27, n. 2, p. 89-109, 2002.

RUVIARO, Bruno Tucunduva. From Schaeffer to* lorks: An expanded definition of musical instrument in the context of laptop orchestras. In: 1st Symposium on Laptop Ensembles & Orchestras, 2012, Baton Rouge. Proceedings. Baton Rouge: Louisiana State University, 2012. p. 23-26.

SCHAEFFER, Pierre. Ensaio Sobre o Rádio e o Cinema: Estética e Técnica das Artes-relé 1941-1942. Texto estabelecido por Sophie Brunet e Carlos Palombini, com a colaboração de Jacqueline Schaeffer. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2010.

SCHAEFFER, Pierre. Traité des objets musicaux: essai interdisciplines [Nouvelle Édition] [E-book]. Paris: Éditions du Seuil, 1966.

SILVA, Jaziel Vitalino Souza e. Avaliando Interfaces Gestuais Para a Prática de Instrumentos Virtuais de Percussão. 2012. Dissertação (Mestrado em Ciência da Computação) – Centro de Informática, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2012.

STOLF, Maria Raquel da Silva. Entre a palavra pênsil e a escuta porosa: investigações sob proposições sonoras. 2011. Tese (Doutorado em Artes Visuais) – Instituto de Artes, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2011.

SOARES, Sérgio J. Puccini. Documentário e roteiro de cinema: da pré-produção à pós-produção. 2007. Tese (Doutorado em Multimeios) – Instituto de Artes, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2007.

VALIQUET, Patrick. Scoring the listener: Notation and representation in acousmatic music. In: Material Cultures of Music Notation: new perspectives on musical inscription. Routledge, 2022. p. 50-64.

ZELLER, Matthew. Planal Analysis and the Emancipation of Timbre: Klangfarbenmelodie and Timbral Function in Mahler, Schoenebrg, and Webern. Durham: Duke University, 2020.

Published

2022-12-30

How to Cite

BOSCATO, Arthur Zucchi; BARROS, Guilherme Sauerbronn de. Sound installation or musical instrument?: a study on borders after the work Balance. A Luz em Cena: Revista de Pedagogias e Poéticas Cenográficas, Florianópolis, v. 2, n. 4, p. 1–34, 2022. DOI: 10.5965/27644669020420220201. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/aluzemcena/article/view/22800. Acesso em: 11 may. 2024.

Issue

Section

Dossiê temático: Sonoridades das Cenas