Forms, objects and puppets of light - practices of the Eranos Círculo de Arte in the use of digital projection

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/27644669010120210208

Keywords:

digital projection, light, animation theater, catarinense theater, digital art

Abstract

This article presents an report of the experiences of the catarinense group Eranos Círculo de Arte in the use of digital projection in performing arts. Approaches the three premises defended by the group for expressive amplification of this tool: 1) digital projection is light, 2) the relationship with something alive, and 3) the interdependence between human and digital for the realization of the scene. It parallels the concept of light-character and animation theater, and relates its premises to the group's practice in the construction of the theatrical rite.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Leandro Luiz de Maman, Universidade do Vale do Itajai (UNIVALI)

Leandro Maman tem formação em Design Industrial (UNIVALI 2001 ? 2005) e atua com teatro desde 1997. Sua formação artística é multidisciplinar, tendo incursões em teatro, artes visuais, literatura, audiovisual e design. Pesquisa a relação entre aparatos digitais e artes presenciais, em especial através da projeção digital e impressão 3D. Ministrou a oficina Ação e Projeção - projeção digital aplicada às artes cênicas no programa de formação da FUNARTE entre 2012 e 2016. Sócio fundador do Eranos Círculo de Arte de Itajaí - SC.

References

AMARAL, Ana Maria (2005). O Inverso das Coisas. Móin-Móin - Revista De Estudos Sobre Teatro De Formas Animadas, 1(01), 012-024.

ASTLES, Cariad (2018). “Corpos” Alternativos de Bonecos. Móin-Móin - Revista De Estudos Sobre Teatro De Formas Animadas, 1(05), p 051-061. https://doi.org/10.5965/2595034701052008051.

BALARDIM, Paulo (2015). Teatro de Bonecos ou Teatro de Animação?. Revista Urdimento, v.2, n.25, p.165–175.

BALARDIM, Paulo. O boneco no discurso cênico. In: CONGRESSO DA ABRACE, V., 2008, Campinas. Anais... Campinas, 2008.

BRACCIALLI, Felipe. Luz-personagem: O jogo de manipulação da iluminação cênica em cenas cômicas. 2016. Dissertação (Doutorado em Artes Cênicas) – Instituto de Artes, Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2016.

MACHADO, João Carlos (2006). TRÊS PARADIGMAS PARA A CENOGRAFIA: Instrumentos para a cena contemporânea. Revista Cena. n. 5.

MAIA, H. G.; MUNIZ, E. S. (2018). Novos caminhos para a cenografia diante da evolução tecnológica: o teatro e a realidade aumentada. Revista Tecnologia V. 39, N. 1. http://dx.doi.org/10.5020/23180730.2018.6706.

Eranos Círculo de Arte. Disponível em: https://eranos.com.br. (Itajaí)-(SC), acessado em março de 2021.

Canal Eranos Círculo de Arte. Disponível em: https://youtube.com/eranoscirculodearte. (Itajaí)-(SC), acessado em março de 2021.

Published

2021-07-30 — Updated on 2022-04-23

Versions

How to Cite

MAMAN, Leandro Luiz de. Forms, objects and puppets of light - practices of the Eranos Círculo de Arte in the use of digital projection. A Luz em Cena: Revista de Pedagogias e Poéticas Cenográficas, Florianópolis, v. 1, n. 1, p. 1–24, 2022. DOI: 10.5965/27644669010120210208. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/aluzemcena/article/view/19958. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê temático: A luz e as relações cenográficas