A My walking is my dancing

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573103562025e0201

Keywords:

contemporary dance, comparative literature, Marília Garcia, Paul Valéry, Steve Paxton

Abstract

Starting from the dialogue between dance pieces and literature works in which there is an intimate relationship between art and life, this essay analyzes some creations that propose an invitation, both to the performer/writer and to the spectator/reader, to the perception of oneself in drift. In his lecture “Poetry and abstract thought”, Paul Valéry suggested the separation between prose and poetry; although, in contemporary, poets and choreographers break this separation by mixing movement and language experiences from both the fields of ordinary life and art. Based on the interest of choreographers in walking as a fundamental experience for dance, we reflect on the presence of prose (and prosaism) in contemporary poetry production.   

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Isabel Ramos Monteiro, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho

Doutoranda em Artes na Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP). Mestrado em Letras pela Universidade de São Paulo (USP). Graduação em Letras – Português e Francês pela USP.

References

BARRIO, Artur. 4 dias 4 noites. Artur Barrio: A metáfora dos Fluxos 2000/1968. São Paulo: Secretaria de Estado da Cultura, 2001.

DE KEERSMAEKER, Anne Teresa; CVEJIC', Bojana. En Atendant & Cesena, A Choreographer's Score by anne Teresa de Keersmaeker & Bojana Cvejic'. Brussels: Mercatorfonds, 2013.

GARCIA, Marília. Parque das ruínas. São Paulo: Luna Parque, 2018.

GARCIA, Marília. Um teste de resistores. Rio de Janeiro: 7letras, 2016.

GUTIERREZ, Maurício Chamarelli. Poesia e retenção - Um teste de resistores de Marília Garcia. Fórum de literatura Contemporânea, v. 7, n. 14, p. 245-251, 2015.

LOPES, Adília. "Dansar". Manhã. Porto: Assírio & Alvim, 2015.

MELO NETO, João Cabral de Melo. Serial e antes. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1997.

MESQUITA, André (org.). Trisha Brown: coreografar a vida. São Paulo: MASP, 2020.

MONTEIRO, Isabel Ramos. ao fim da dança – ensaios sobre o dançar e o fazer literário. Dissertação (Mestrado em Teoria Literária e Literatura Comparada) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2022.

ONO, Yoko. Accorn. Trad. Carolina Caires Coelho. São Paulo: Bateia, 2014.

PAXTON, Steve. Material for the spine: une étude du mouvement, a movement study. Webapp. Editions Contredanse, 2008-2019.

QUIGNARD, Pascal. L'origine de la danse. Paris: Éditions Galilée, 2013.

RAMOS, Graciliano. Vidas secas. São Pulo: Record, 1986.

VALÉRY, Paul. A alma e a dança e outros diálogos. Trad. Marcelo Coelho. Rio de Janeiro: Imago, 2005.

VALÉRY, Paul. Philosophie de la danse. In: Danser sa vie. Paris: Éditions du Centre Pompidou, 2011a, p. 83-94.

VALÉRY, Paul. Variedades. In: BARBOSA, J. Alexandre (org.). Trad. Maiza Martins de Siqueira. São Paulo: Iluminuras, 2011b.

VIANNA, Klauss. A dança. São Paulo: Summos, 2005.

YONASHIRO, Andreia. Circa. São Paulo: Terreyro Coreográfico, 2017.

Published

2025-12-18

How to Cite

MONTEIRO, Isabel Ramos. A My walking is my dancing. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 3, n. 56, p. 1–33, 2025. DOI: 10.5965/1414573103562025e0201. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/26785. Acesso em: 19 dec. 2025.