Kizomba poetics: a look at the scenic macumba of Semente Cia de Teatro

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573104532024e302

Keywords:

Peripheral theatre, terreiro, ritual theatre, Espaço Semente

Abstract

This paper addresses the theatrical conception proposed by Semente Cia. de Teatro, based on a scenic approach that seeks to sacralize the theatrical activity through the incorporation of elements from Candomblé into the dramaturgical diegesis. In two productions, a scenic embodiment is proposed in which actors and actresses become “vessels” for their characters. This Terreiro Theatre proposal serves as a simulacrum, akin to the Deus Ex Machina in Greek theatre, and brings to the stage caboclos, padês, ayós, ogãs with their atabaques, alongside references to terreiro aesthetics. The group works with the body-orality of the actors and actresses, respecting the gestural and sensual grammar that constitutes the corporeal language of Black identity.

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Author Biography

Valdeci Moreira de Souza, Santa Catarina State University

Doutorando em Teatro pela Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC). Mestrado em Artes pela Universidade de Brasília (UnB). Graduação - Licenciatura em Educação Artística com Habilitação em Artes Cênicas pela UnB. Professor da Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal, ator e diretor teatral.

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Published

2024-12-18

How to Cite

SOUZA, Valdeci Moreira de. Kizomba poetics: a look at the scenic macumba of Semente Cia de Teatro. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 4, n. 53, p. 1–21, 2024. DOI: 10.5965/1414573104532024e302. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/26228. Acesso em: 22 dec. 2024.