Stabat Mater, by Janaina Leite: scenic autofiction inverting moral violence

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573103522024e0112

Keywords:

Stabat Mater, scenic autofiction, contemporary theater, performative persona, parrhesia

Abstract

This article sought to analyse the play Stabat Mater, by Janaina Leite, from the concepts of performative persona and scenic autofiction, in order to show how its dramaturgy inverts the power of the obscene and promotes a scene that questions to what extent a symbolic action can generate consequences and real actions. To this end, Leite structures a rhapsodic, ambiguous and poetic scene, which mixes figures and themes a priori incompatible with motherhood and pornography. In addition to the concepts already mentioned, others by Foucault and Butler were evoked to think about the performative persona in Stabat Mater as an image of the violent (and obscene) morality born of the crisis of ethical thinking about oneself and about the other.

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Author Biographies

Ricardo Augusto de Lima, State University of Maringá

Pós-doutorado pela Universidade Estadual de Londrina (UEL). Doutorado em Letras pela UEL. Mestrado em Letras pela UEL. Graduação em Letras Vernáculas pela UEL. Professor Adjunto na Universidade Estadual, de Maringá (UEM).

Lua Lamberti de Abreu, State University of Maringá

Doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Mestrado em Educação pela UEM. Graduação em Artes Cênicas pela UEM.

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Published

2024-09-22

How to Cite

LIMA, Ricardo Augusto de; ABREU, Lua Lamberti de. Stabat Mater, by Janaina Leite: scenic autofiction inverting moral violence: . Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 3, n. 52, p. 1–19, 2024. DOI: 10.5965/1414573103522024e0112. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/25814. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático: Ações feministas/corpas decoloniais: cenários do sul