Subversions of gender, sexuality and ageism: the play Oramortem by in-Próprio Coletivo

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573103522024e0113

Keywords:

Brazilian theater, contemporary theater, feminism, ageism

Abstract

In this article, we analyzed how the categories of male and female are denaturalized in the play Oramortem (2015), which marks the emergence of in-Próprio Coletivo in the city of Cuiabá (MT). We sought to investigate how the assumption of a feminist discourse by the artist collective contradicted a historical trend in Brazilian theater and how it related to others distinct characteristics of that work such as the approach to sexuality of elderly people, the hybridism of artistic languages, the emphasis on visuality and the predominance of less substantial and affirmative modes of presence. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Vicente Carlos Pereira Junior, Federal University of the State of Rio de Janeiro

Doutorado em Artes Cênicas pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO). Mestrado em Artes Cênicas pela UNIRIO. Especialização em Gestão e Políticas Culturais pela Universidade de Girona – Espanha. Graduação em Artes Cênicas pela Universidade Estadual de Londrina (UEL).

References

BUTLER, Judith. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. 11ª ed. Trad. Renato Aguiar. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2016.

COSTA FILHO, José da. Teatro contemporâneo no Brasil: criações partilhadas e presença diferida. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2009.

DAVIS, Angela. Mulheres, raça e classe. Trad. Heci Regina Cadiani. São Paulo: Boitempo, 2016.

FERNANDES, Estevão Rafael. Dos “índios gays” ao queer como crítica colonial: uma agenda para o embate. Revista de Estudos em Relações Interétnicas, v.21, n.1, jan./abr. 2018. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/interethnica/article/view/10491. Acesso em: 30 jun. 2024.

GLISSANT, Édouard. Introdução a uma poética da diversidade. Trad. Enilce do Carmo Albergaria Rocha. Juiz de Fora: Editora UFJF, 2005.

HOLLANDA, Heloísa Buarque de (Org.). Pensamento feminista brasileiro: formação e contexto. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2019.

KLEIN, Ana Maria; COSTA, Juliana dos Santos. Interseccionalidade e imagens de controle: os conceitos de raça, gênero e infância e a constituição da autoidentificação de meninas negras. Revista Educação e Emancipação, São Luís, v.16, n.3, set./dez. 2023. Disponível em: https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/21551/12119. Acesso em: 30 jun. 2024.

LEITE, Daniela. O que pode o teatro como poética do acontecimento: cartografias de desejos e uma ode à desobediência. 2019. Tese (Doutorado em Estudos de Cultura Contemporânea) - Universidade Federal de Mato Grosso, Cuiabá, 2019.

LUGONES, María. Colonialidade e gênero. In: HOLLANDA, Heloísa Buarque (Org.). Pensamento feminista hoje: perspectivas decoloniais. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2020. Ebook.

MAHMOOD, Saba. Politics of piety: the islamic revival and the feminist subject. New Jersey: Princeton University Press, 2005

PRECIADO, Paul B. Manifesto contrassexual. Trad. Maria Paula Gurgel Ribeiro. São Paulo: n-1 edições, 2017.

PRECIADO, Paul B. Testo junkie. Trad. Maria Paula Gurgel Ribeiro. São Paulo: n-1 edições, 2018.

ROMANO, Lúcia Regina Vieira. De quem é esse corpo? A performatividade do feminino no teatro contemporâneo. 2009. Tese (Doutorado em Artes Cênicas) – Escola de Comunicação e Artes – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2009.

ROMANO, Lúcia Regina Vieira. TeatrAs feministas, substantivo feminino plural: trabalho-de-memória sobre as narrativas do feminismo no teatro brasileiro. ARJ – Art Research Journal / Revista de Pesquisa em Artes, v.6, n.1, 18 nov. 2019. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/artresearchjournal/article/view/17416. Acesso em: 30 jun. 2024.

VINCENZO, Elza Cunha de. Um teatro da mulher: dramaturgia feminina no palco brasileiro contemporâneo. São Paulo: Perspectiva; Edusp, 1992.

Published

2024-09-22

How to Cite

PEREIRA JUNIOR, Vicente Carlos. Subversions of gender, sexuality and ageism: the play Oramortem by in-Próprio Coletivo. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 3, n. 52, p. 1–23, 2024. DOI: 10.5965/1414573103522024e0113. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/25811. Acesso em: 3 dec. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático: Ações feministas/corpas decoloniais: cenários do sul