Epic-dialectical theater: a poetics of resistance and gender equality?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573102512024e0209

Keywords:

gender, epic-dialectical theater, feminism

Abstract

Even with an innovative proposition in the history of theater as form and content, Bertolt Brecht's epic-dialectical theater (1967; 1978) did not deeply consider the gender perspective in its conception, since class struggle is the central debate of this theory. However, feminist thinkers such as Elin Diamond (2011) and Della Pollock (1989) enable a broader understanding of the theory by placing genre as an allied category in the pursuit of revolutionary theater. The first author makes a reading of the “method” of dialectic epic theater and the second brings some considerations about the female characters of Brecht's dramaturgy.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Vanessa Biffon, Federal Institute of São Paulo

Doutora pelo Instituto de Artes da Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho" (UNESP). Mestrado pela UNESP. Licenciatura em Artes Cênicas e Bacharelado em Interpretação Teatral pela Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP). Professora de Artes do Instituto Federal de São Paulo - campus avançado Jundiaí. Atriz do Grupo Teatral MATA!

References

BENJAMIN, Walter. O que é teatro épico? Um estudo sobre Brecht. Em: Magia e técnica, arte e política. Obras escolhidas, v. 1. São Paulo: Ed. Brasiliense, 1996.

BRECHT, Bertolt. Teatro dialético – ensaios. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1967.

BRECHT, Bertolt. Estudos sobre teatro. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1978.

CARLSON, Marvin. Teorias do teatro: estudo histórico-crítico, dos gregos à atualidade. São Paulo: Fundação Editora da UNESP, 1997

CRENSHAW, Kimberlé. Documento para o encontro de especialistas em aspectos da discriminação racial relativos ao gênero. Revista Estudos Feministas, v. 10, n. 1, 2002. p. 171-188.

DIAMOND, Elin. Teoria Brechtiana/Teoria Feminista. Para uma crítica feminista géstica. Em: MACEDO, Ana Gabriela; RAYNER, Francesca (org.). Género, cultura social e performance – antologia crítica. Universidade do Minho (Braga, Portugal). Edições Húmus, 2011.

PERROT, Michelle. Minha História das mulheres. Trad. Angela M. S. Corrêa. 2 ed. São Paulo: Contexto, 2015.

POLLOCK, Della. New Man to New Woman: Women in Brecht and Expressionism. In: University of Kansas. Journal of Dramatic Theory and Criticism. Vol. IV, No. 1. Fall 1989. Disponível em: https://journals.ku.edu/jdtc/issue/view/132. Acesso em: 17 abr. 2024).

ROMANO, Lúcia R. V. As contradições sobre a posição das mulheres em encenações de A vida de Galileu: jeitos de fazer gênero com Brecht no Brasil. Seminário Internacional Fazendo Gênero 11 & 13th Women’s Worlds Congress (Anais Eletrônicos), Florianópolis, 2017a.

ROMANO, Lúcia R. V. De quem é esse corpo? A performatividade do gênero feminino no teatro contemporâneo - cruzamentos entre processos criativos das mulheres, cena e gênero. São Paulo: Editora Unesp Digital, 2017b.

ROSENFELD, Anatol. Aulas de Anatol Rosenfeld (1968): a Arte do Teatro. São Paulo: Publifolha, 2009.

Published

2024-07-24

How to Cite

BIFFON, Vanessa. Epic-dialectical theater: a poetics of resistance and gender equality?. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 51, p. 1–17, 2024. DOI: 10.5965/1414573102512024e0209. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/25520. Acesso em: 27 jul. 2024.