About theaters and methods
DOI:
https://doi.org/10.5965/1414573102512024e0104Keywords:
contemporary theater, performance, methodological proceduresAbstract
The text discusses some procedures used to read the differential theatricalities to which they respond. It mentions genetic criticism, theatrical semiology, instruments linked to the post-dramatic and performative theatre and the ethnographic method, associated with specific scenic occurrences.
Downloads
References
ABRAMOVIC, Marina. Seven Easy Peaces. Milan: Charta, 2007.
AGAMBEN, Giorgio. Signatura rerum. Sur la méthode. Paris: Librairie Philosophique J. Vrin, 2008.
AUSLANDER, Philipp. Liveness. Performance in a mediatized culture. London and New York: Routledge, 2022 (3ª. ed).
DESS, Conrado; PENONI, Isabel; ANDRADE, Jaqueline. “Uma conversa a partir do espetáculo Hoje não saio daqui: Sobre representação, representatividade, pesquisa e devoluções”. In: FERNANDES, Sílvia e DA COSTA, José. Políticas da cena contemporânea: comunidades e contextos. São Paulo: Hucitec, 2023, p. 255-269.
FÉRAL, Josette. “Entre performance et théâtralité: le théâtre performatif”. Théâtre/Public, n. 190, Juillet-Septembre 2012, p. 28-35.
FÉRAL, Josette. Trajectoires du Soleil. Paris: Éditions Théâtrales, 1998
FERNANDES, Sílvia. “La mémoire incomplète. Contexte et témoignage dans les spectacles de Christiane Jatahy”. Théâtre Public, n. 251, avril-juin 2024.
FOSTER, Hal. “O artista como etnógrafo”. In: O retorno do real. São Paulo: Cosacnaify, 2014, p. 159-186.
GLUSBERG, Jorge. The Art of Performance. New York: New York University Press, 1980.
GOLDBERG, Rose-Lee. Performance Art. From Futurism to the Present. London: Thames and Hudson, 1988.
GRÉSILLON, Almuth; MERVANT-ROUX, Marie-Madeleine; BUDOR, Dominique (org.). Genèses théâtrales. Paris: CNRS, 2010.
GUIMARÃES, Júlia. “Performar teoria, estranhar identidades”. In: FERNANDES, Sílvia e DA COSTA, José. Políticas da cena contemporânea: comunidades e contextos. São Paulo: Hucitec, 2023, p.320-338.
LEHMANN, Hans-Thies. Teatro pós-dramático. São Paulo: Perspectiva, 2007.
MARCONDES, Renan. Desaparecer. Ausências do corpo na arte contemporânea. São Paulo: Anna Blume, 2022.
NODARI, Alexandre. “Aparentar(-se) a outro: elementos para uma poética perspectivista”. Organon, v. 36, n. 72, 2021, p. 306-346.
PENONI, Isabel. “Hoje não saio daqui: escuta, representatividade e construção coletiva numa encenação com a Cia Marginal”. In: ANDRADE, Clara de; GUENZBURGER, Gustavo; PENONI, Isabel (org.). Cenas cariocas. Modos, políticas e poéticas teatrais contemporâneas. Rio de Janeiro: Garamond, 2020, p. 125-152.
PAVIS, Patrice. A análise dos espetáculos. Trad. Sérgio Salvia Coelho. São Paulo: Perspectiva, 2003.
PHELAN, Peggy. Unmarked. The politcs of performance. London and New York: Routledge,1993.
RAMOS, Luiz Fernando. “Hierarquias do real na mimesis espetacular contemporânea”. Revista Brasileira de Estudos da Presença, Porto Alegre, v.1, n.1, p. 61-76, jan./jun., 2011.
SCHECHNER, Richard. Performance studies. An introduction. New York/ London: Routledge, 2006.
SCHIPPER, Imanuel. 2020 Rimini Protokoll 2020. Bonn: Verlag der Buchhandlung, Walther und Franz König, 2021.
SCHNEIDER, Rebecca. Performing Remains: Art and War in Times of Theatrical Reenactment. London and New York: Routledge, 2011.
SCHNEIDER, Rebecca. “Performance remains”. In JONES, Amelia; HEATHFIELD, Adrian (ed.). Perform, repeat, record. Chicago: The University of Chicago Press, 2012, p. 137-150.
TRIAU, Christophe. “Une diffraction convergente? Notes sur quelques mutations de l’image et de la création théâtrales”. Théâtre Public. Mouvements de la scène actuelle. n. 245, octobre-décembre 2022, p. 66-76.
TROTTA, Rosyane. “A cena colombiana e o novo teatro brasileiro”. In: FERNANDES, Sílvia e DA COSTA, José. Políticas da cena contemporânea: comunidades e contextos. São Paulo: Hucitec, 2023, p.218-238.
TROTTA, Rosyane. “Para ler o novo teatro: contexto e periferia”. Revista Conceição/Conception, v. 12, 2023, pp.1-19.
VIEIRA JR., Itamar. Torto arado. São Paulo, Ed. Todavia, 2019.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Statement
The articles published by the magazine are free to use. The copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the journal Urdimento. The author (s) undertakes whenever publishing material relating to the article published in Revista Urdimento mention the said publication as follows: This article was originally published by Urdimento magazine in its volume (put the volume), number (put the number) in the year of (put the year) and can be accessed at:
http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.