Scenic lighting documents and research into the history of performance: the Vestido de noiva of 1943
DOI:
https://doi.org/10.5965/1414573104492023e0106Keywords:
stage lighting documents, documentary sources, history of the show, techniques and crafts of the stage, Vestido de noivaAbstract
This article presents several questions concerning the use of theatrical work documents, specifically focusing on stage lighting, as a source for research in the field of performing arts, especially in the history of theater. Thus, based on a collection of documents related to the stage lighting of the production of Vestido de noiva by Nelson Rodrigues, staged by Os Comediantes (1943, 1944, and 1947), these questions are introduced and illustrated through initial analyses that highlight what these documents are and their potential. With a focus on three primary documents – a typewritten script of the play, its first edition, and the lighting operation script – it presents various perspectives on the history of this significant theatrical work.
Downloads
References
BLOCH, Marc. Apologia da história: ou o ofício do historiador. Trad. André Telles. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.
CASTANHEDE, Caroline; FONTANA, Fabiana S. Arquivos e coleções privados Cedoc/Funarte: guia geral. Rio de Janeiro: Funarte, 2016.
CASTRO, Ruy. O anjo pornográfico: a vida de Nelson Rodrigues. São Paulo: Companhia das Letras, 1992.
DRAGO, Niuxa Dias. A cenografia de Santa Rosa – espaço e modernidade. Rio de Janeiro: Rio Books, 2014.
FARIA, João Roberto. Nelson Rodrigues e a modernidade de Vestido de noiva. In: Teatro na estante: estudo sobre dramaturgia brasileira e estrangeira. São Paulo: Ateliê Editoral, 1998.
FARIA, João Roberto (org.). História do teatro brasileiro. V. 2, Do modernismo às tendências contemporâneas. São Paulo: Perspectiva; Edições Sesc-SP, 2013.
GODOIS, Ivo. Vieux-Colombie. Uma luz para o teatro brasileiro. Revista de Iniciação Científica, Florianópolis, 2008. Disponível em: https://www.udesc.br/arquivos/ceart/id_cpmenu/4152/Uma_luz_para_o_Teatro_Brasileiro_15209587727907_4152.pdf. Acesso em: 17 set. 2023.
GODOIS, Ivo; COLLAÇO, Vera. Jouvet e Ziembinski: as inovações na iluminação cênica brasileira. Anais eletrônicos do V Congresso da Abrace, 2008. Disponível em: http://www.portalabrace.org/vcongresso/textos/historia/Ivo%20Godois%20e%20Vera%20Collaco%20%20-%20JOUVET%20E%20ZIEMBINSKI%20As%20inovacoes%20na%20iluminacao%20cenica%20brasileira.pdf. Acesso em: 17 set. 2023.
GUINSBURG, Jacó; FARIA, João Roberto; LIMA, Mariangela Alves de (Org.). Dicionário do teatro brasileiro: temas, formas e conceitos. 2 ed. São Paulo: Perspectiva/Edições Sesc-SP, 2009.
MICHALSKI, Yan. Ziembinski e o teatro brasileiro. São Paulo: Hucitec, 1995.
MOSTAÇO, Edelcio. Moderno (teatro). In GUINSBURG, Jacó; FARIA, João Roberto; LIMA, Mariangela Alves de (Org.). Dicionário do teatro brasileiro: temas, formas e conceitos. 2 ed. São Paulo: Perspectiva/Edições Sesc-SP, 2009, p. 202-204.
MOSTAÇO, Edelcio. Aspectos da iluminação no teatro − eixo Rio-São Paulo. Folhetim, Rio de Janeiro, v. 1, p. 32-53, 2007.
NOSELLA, Berilo Luigi Deiró. A dramaturgia como fonte para uma história da iluminação cênica: Pirandello capocomico iluminador. Revista Brasileira de Estudos da Presença, Porto Alegre, v. 9, n. 4, set. 9, 2019. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/2237-266084817. Acesso em: 2 nov. 2019.
PLUTA, Aleksandra. Ziembinski, aquele bárbaro sotaque polonês. Trad. Luiz Henrique Budant. São Paulo: Perspectiva, 2016.
PRADO, Décio de Almeida. Os Comediantes em São Paulo. In: BERNSTEIN, Ana. A crítica cúmplice: Décio de Almeida Prado e a formação do teatro brasileiro moderno. São Paulo: Instituto Moreira Salles, 2005.
RODRIGUES, Nelson. Vestido de noiva. Versão datilografada da peça disponível no Acervo do Cedoc/Funarte, 1943.
RODRIGUES, Nelson. Vestido de noiva. Rio de Janeiro: O Cruzeiro S. A., 1944.
RODRIGUES, Nelson. O ensaio geral. Dionysos, Rio de Janeiro, n. 22, dez 1975, p. 51.
SALLES, Cecilia Almeida. Gesto inacabado: processo de criação artística. São Paulo: Fapesp/Annablume, 1998.
SOUZA, Bruno Maciel. Vestido de noiva no teatro brasileiro moderno: o processo da luz através do pensamento e da práxis. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal de São João del-Rei, São João del-Rei, 2021.
TEIXEIRA, Eduardo de Souza. Vestido de noiva (1943): a luz na gênese do moderno teatro brasileiro. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2020.
TEIXEIRA, Eduardo de Souza. Vestido de noiva (1943): a luz na gênese do moderno teatro brasileiro. Porto Alegre: Editora Fi, 2022.
TORRES NETO, Walter Lima. Le Brésil et le théâtre français: la tournée du Théâtre Louis Jouvet au Brésil (1941-1942). Dissertação (Mestrado) – Université de la Sorbonne Nouvelle – Paris III, Paris, 1992.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Statement
The articles published by the magazine are free to use. The copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the journal Urdimento. The author (s) undertakes whenever publishing material relating to the article published in Revista Urdimento mention the said publication as follows: This article was originally published by Urdimento magazine in its volume (put the volume), number (put the number) in the year of (put the year) and can be accessed at:
http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.