Scenic lighting documents and research into the history of performance: the Vestido de noiva of 1943

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573104492023e0106

Keywords:

stage lighting documents, documentary sources, history of the show, techniques and crafts of the stage, Vestido de noiva

Abstract

This article presents several questions concerning the use of theatrical work documents, specifically focusing on stage lighting, as a source for research in the field of performing arts, especially in the history of theater. Thus, based on a collection of documents related to the stage lighting of the production of Vestido de noiva by Nelson Rodrigues, staged by Os Comediantes (1943, 1944, and 1947), these questions are introduced and illustrated through initial analyses that highlight what these documents are and their potential. With a focus on three primary documents – a typewritten script of the play, its first edition, and the lighting operation script – it presents various perspectives on the history of this significant theatrical work.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Berilo Luigi Deiró Nosella, Federal University of São João del-Rei

Professor of the Undergraduate Theatre Course and the Postgraduate Programme in Performing Arts at the Department of Performing Arts of the Federal University of São João del Rei. PhD in Performing Arts, in the line of History and Historiography of Theatre, from the Postgraduate Programme in Performing Arts at the Federal University of the State of Rio de Janeiro. Leader of the Research Group on History, Politics and the Stage (CNPq) and Coordinator of the Centre for the Study of Techniques and Crafts of the Stage/UFSJ. CNPq Research Productivity Fellow.

References

BLOCH, Marc. Apologia da história: ou o ofício do historiador. Trad. André Telles. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.

CASTANHEDE, Caroline; FONTANA, Fabiana S. Arquivos e coleções privados Cedoc/Funarte: guia geral. Rio de Janeiro: Funarte, 2016.

CASTRO, Ruy. O anjo pornográfico: a vida de Nelson Rodrigues. São Paulo: Companhia das Letras, 1992.

DRAGO, Niuxa Dias. A cenografia de Santa Rosa – espaço e modernidade. Rio de Janeiro: Rio Books, 2014.

FARIA, João Roberto. Nelson Rodrigues e a modernidade de Vestido de noiva. In: Teatro na estante: estudo sobre dramaturgia brasileira e estrangeira. São Paulo: Ateliê Editoral, 1998.

FARIA, João Roberto (org.). História do teatro brasileiro. V. 2, Do modernismo às tendências contemporâneas. São Paulo: Perspectiva; Edições Sesc-SP, 2013.

GODOIS, Ivo. Vieux-Colombie. Uma luz para o teatro brasileiro. Revista de Iniciação Científica, Florianópolis, 2008. Disponível em: https://www.udesc.br/arquivos/ceart/id_cpmenu/4152/Uma_luz_para_o_Teatro_Brasileiro_15209587727907_4152.pdf. Acesso em: 17 set. 2023.

GODOIS, Ivo; COLLAÇO, Vera. Jouvet e Ziembinski: as inovações na iluminação cênica brasileira. Anais eletrônicos do V Congresso da Abrace, 2008. Disponível em: http://www.portalabrace.org/vcongresso/textos/historia/Ivo%20Godois%20e%20Vera%20Collaco%20%20-%20JOUVET%20E%20ZIEMBINSKI%20As%20inovacoes%20na%20iluminacao%20cenica%20brasileira.pdf. Acesso em: 17 set. 2023.

GUINSBURG, Jacó; FARIA, João Roberto; LIMA, Mariangela Alves de (Org.). Dicionário do teatro brasileiro: temas, formas e conceitos. 2 ed. São Paulo: Perspectiva/Edições Sesc-SP, 2009.

MICHALSKI, Yan. Ziembinski e o teatro brasileiro. São Paulo: Hucitec, 1995.

MOSTAÇO, Edelcio. Moderno (teatro). In GUINSBURG, Jacó; FARIA, João Roberto; LIMA, Mariangela Alves de (Org.). Dicionário do teatro brasileiro: temas, formas e conceitos. 2 ed. São Paulo: Perspectiva/Edições Sesc-SP, 2009, p. 202-204.

MOSTAÇO, Edelcio. Aspectos da iluminação no teatro − eixo Rio-São Paulo. Folhetim, Rio de Janeiro, v. 1, p. 32-53, 2007.

NOSELLA, Berilo Luigi Deiró. A dramaturgia como fonte para uma história da iluminação cênica: Pirandello capocomico iluminador. Revista Brasileira de Estudos da Presença, Porto Alegre, v. 9, n. 4, set. 9, 2019. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/2237-266084817. Acesso em: 2 nov. 2019.

PLUTA, Aleksandra. Ziembinski, aquele bárbaro sotaque polonês. Trad. Luiz Henrique Budant. São Paulo: Perspectiva, 2016.

PRADO, Décio de Almeida. Os Comediantes em São Paulo. In: BERNSTEIN, Ana. A crítica cúmplice: Décio de Almeida Prado e a formação do teatro brasileiro moderno. São Paulo: Instituto Moreira Salles, 2005.

RODRIGUES, Nelson. Vestido de noiva. Versão datilografada da peça disponível no Acervo do Cedoc/Funarte, 1943.

RODRIGUES, Nelson. Vestido de noiva. Rio de Janeiro: O Cruzeiro S. A., 1944.

RODRIGUES, Nelson. O ensaio geral. Dionysos, Rio de Janeiro, n. 22, dez 1975, p. 51.

SALLES, Cecilia Almeida. Gesto inacabado: processo de criação artística. São Paulo: Fapesp/Annablume, 1998.

SOUZA, Bruno Maciel. Vestido de noiva no teatro brasileiro moderno: o processo da luz através do pensamento e da práxis. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal de São João del-Rei, São João del-Rei, 2021.

TEIXEIRA, Eduardo de Souza. Vestido de noiva (1943): a luz na gênese do moderno teatro brasileiro. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2020.

TEIXEIRA, Eduardo de Souza. Vestido de noiva (1943): a luz na gênese do moderno teatro brasileiro. Porto Alegre: Editora Fi, 2022.

TORRES NETO, Walter Lima. Le Brésil et le théâtre français: la tournée du Théâtre Louis Jouvet au Brésil (1941-1942). Dissertação (Mestrado) – Université de la Sorbonne Nouvelle – Paris III, Paris, 1992.

Published

2023-12-13

How to Cite

NOSELLA, Berilo Luigi Deiró. Scenic lighting documents and research into the history of performance: the Vestido de noiva of 1943. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 4, n. 49, p. 1–28, 2023. DOI: 10.5965/1414573104492023e0106. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24408. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático: Nelson Rodrigues no chão do palco