Dramaturgy and Audio Description Walking Hand in Hand in the Dance Creation Processes
DOI:
https://doi.org/10.5965/1414573103482023e0105Keywords:
poetic audio description, dance, dramaturgy, creation processesAbstract
Translating dance into words may seem unlikely, but it is precisely through an analogous arrangement that individuals with visual impairments can appreciate performances in this field. Audio description is a cultural accessibility resource that provides this access through an intersemiotic translation process, enabling the transformation of visual language into verbal language. Based on this understanding, we reflect on how audio description and dramaturgy can walk hand in hand in dance creation processes, so that what is translated from dance does not become a mere descriptive text of what is seen, but above all, of what dance delineates and awakens in the ephemerality of performances. To this end, some extracts from shows at the Festival Acessibilidança Virtual, organised by FUNARTE in 2022, are used as references. Therefore, we are concerned with concentrating efforts in order to identify what developments will be necessary so that an audio description of dance, aligned with dramaturgy, to preserve the poetics of the artistic work and also be engaging for the visually impaired audience.
Downloads
References
ALVES, Jefferson Fernandes. Acessibilidade e Teatro: a presença das pessoas com deficiência visual como provocação. Urdimento – Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v.1, n.34, p. 161-171, mar./abr. 2019.
ALVES, Jefferson Fernandes. CEREJEIRA, Thiago de Lima Torreão. Visualidade e audiodescrição: a cena teatral sob o ponto de vista da deficiência visual. Aspas. São Paulo, V. 10, N. 2, p. 8-23, 2021. Seção especial - Visualidades das Cenas. Disponível em: <https://www.revistas.usp.br/aspas/article/view/184816>. Acesso em: 06 jan. 2022.
ANDRADE, Carlos Drummond de. Antologia Poética. São Paulo: Companhia das Letras, 2012. (Coleção Carlos Drummond de Andrade).
BACHELARD, Gaston. A poética do espaço. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2008.
BEHRNDT, Synne K. Dança, dramaturgia e pensamento dramatúrgico. In: CALDAS, Paulo; GADELHA, Ernesto (Org.). Dança e Dramaturgia(s). São Paulo: Nexus, 2016.
BROOK, Peter. O espaço vazio: um livro sobre o teatro: moribundo, sagrado, rústico, imediato. 1. ed. Rio de Janeiro: Apicuri, 2015.
CEREJEIRA, Thiago de Lima Torreão. A coautoria do audiodescritor consultor na performance da audiodescrição poética. 2023. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2023.
CEREJEIRA, Thiago de Lima Torreão. A coautoria na audiodescrição e a sinergia entre audiodescritor consultor, roteirista e narrador. In: GARCIA, Alexandra; CURADO, Kátia; ABDALLA, Maria de Fátima Barbosa (Org.). Educação como prática de liberdade: cartas da Amazônia para o mundo: uma formação para a liberdade, arte e autonomia. Manaus: FUA: ANPEd, 40ª Reunião Nacional ANPEd, 2022. p. 177-186. Disponível em: https://anped.org.br/sites/default/files/images/educpraticaliberdade-cartasdaamazonia-anped-edua.pdf. Acesso em: 02 fev. 2023.
CORRADINI, Sandra. Dramaturgia na dança: uma perspectiva coevolutiva entre dança e teatro. 2010. Dissertação (Mestrado em Dança) - Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2010.
DERRIDA, Jacques. A voz e o fenômeno: introdução ao problema do signo na fenomenologia de Husserl. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 1994.
DESGRANGES, Flávio. A pedagogia do espectador. São Paulo: Hucitec, 2003.
HERCOLES, Rosa. Dramaturgia da dança: a inerência entre forma e sentido no movimento. DANÇA: Revista Do Programa De Pós-Graduação Em Dança, v. 4, n. 7, p. 12-26, 2015.
IELPO, Rodrigo. A tradução do texto teatral: performances de uma poética. Revista da Anpoll, v. 1, n. 44, p. 41-50, Florianópolis, Jan./Abr. 2018.
IGAREDA, Paula. Lyrics Against Images: Music and Audio Description. MonTI 4, p.233-254, 2012.
KUPSTAITIS, Bethielle. A poética do não-ver: da cegueira à visibilidade encenada. Porto Alegre, RS: Editora Fi, 2021.
LEHMANN, Hans-Thies. Teatro pós-dramático. São Paulo: Cosac & Naify, 2007.
MERLEAU-PONTY, Maurice. O olho e o espírito: seguido de A linguagem indireta e as vezes do silêncio e A dúvida de Cézanne. São Paulo: Cosac & Naify, 2004.
MERLEAU-PONTY, Maurice. O visível e o invisível. São Paulo: Perspectiva, 1971.
NEVES, Josélia. The translation of everyday things. In: ZANETTIN, Federico; RUNDLE, Christopher (Org.). The Routledge Handbook of Translation and Methodology. London: Routledge, p. 441-456, 2022.
NEWFIELD, Denise. Transformation, Transduction and the Transmodal Moment. In: The Routledge Handbook of Multimodal Analysis, Carry Jewitt (ed.). New York Routledge, p. 100-113, 2014.
NÓBREGA, Terezinha Petrucia. Movimentos do corpo estesiológico em Merleau-Ponty e a experiência da dança. Revista Repertório, Salvador, ano 25, n. 38, p. 9-46, 2022.
NÓBREGA, Terezinha Petrucia. Sentir a dança ou quando o corpo se põe a dançar. Natal: IFRN, 2015.
ORERO, Pilar; CASACUBERTA, David; MASZEROWSKA, Anna. Audio Describing Silence: Lost for Words. In: JANKOWSKA, Anna; SZARKOWSKA, Agnieszka. Points of View in Audiovisual Translation. Frankfurt: Peter Lang, 2015.
PATINIOTAKI, Emmanouela. Audio Description for Dance Performances: An Artistic and Collaborative Approach. Status Quaestionis, n. 23, p. 143-165, 2022.
PAVIS, Patrice. O teatro no cruzamento de culturas. São Paulo: Perspectiva, 2008.
PLAZA, Julio. Tradução intersemiótica. 2. ed. São Paulo: Perspectiva, 2010.
REMAEL, Aline. For the Use of Sound. Film Sound Analysis for Audio Description: Some Key Issues. MonTI. Monografías de Traducción e Interpretación, n. 4, p. 255-276, 2012.
SANTAELLA, Lucia. Matrizes da linguagem e pensamento: sonora, visual, verbal: aplicações na hipermídia. São Paulo: Iluminuras FAPESP, 2001.
SARRAZAC, Jean-Pierre (Org.). Léxico do drama moderno e contemporâneo. São Paulo: Cosac Naify, 2013.
SZARKOWSKA, Agnieszka; ORERO, Pilar. The importance of sound for audio description. In: MASZEROWSKA, Anna; MATAMALA, Anna; ORERO, Pilar. Audio Description. New perspectives illustrated. John Benjamins Publishing Company, 2014.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Statement
The articles published by the magazine are free to use. The copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the journal Urdimento. The author (s) undertakes whenever publishing material relating to the article published in Revista Urdimento mention the said publication as follows: This article was originally published by Urdimento magazine in its volume (put the volume), number (put the number) in the year of (put the year) and can be accessed at:
http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.