Traditional Northeast Dances on the School Floor: reports of an experience
DOI:
https://doi.org/10.5965/1414573102472023e0206Keywords:
Teaching of Northeastern Traditional Dances at School, Experience Report in Dance, Dance - educationAbstract
This dance/educational study aims at understanding the impacts generated from the pedagogical practice with Traditional Northeastern Dances at the School for Reference in Middle School Sizenando Silveira (EREM Size), in the year 2022. Therefore, we organized the text based on two theoretical foundations, which are: (1) The EREM Size, the Curriculum of Pernambuco and the Traditional Northeastern Dances, and (2) Formation of authors in Dance: possibilities based on the repertoires of the Traditional Northeastern Dances. Then, we reflected about the teaching-learning processes with the mentioned dances at school and their implications in the teacher and in the students. With this work, we realize how much the repertoires of these dances are sources of knowledge and can/should be used as a means for a transgressive education, which begins in the body and its social markers.
Downloads
References
ARROYO, Miguel G. Repensar o Ensino Médio. In: DAYRELL, Juarez; CARRANO, Paulo; MAIA, Carla Linhares (org.). Juventude e Ensino Médio: sujeitos e currículos em diálogos. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2014.
BARBOSA, Ana Mae; CUNHA, Fernanda (org.). Abordagem triangular no ensino da arte e cultura visual. São Paulo: Cortez, 2010.
BARBOZZA, Alexsander da Silva; AQUINO, Rita Ferreira de. Proposições entre o Ensino da Dança e as Teorias dos Movimentos Sociais, no prelo.
BARBOZZA, Alexsander da Silva; DAMASCENO, Letícia. O Ensino da Dança Empirista no Brasil. Investigaciones en Danza y Movimiento, Buenos Aires. v. 3, n. 6, p. 2-26, set. 2022. Disponível em: https://revistasojs.una.edu.ar/index.php/IDyM/article/view/147. Acesso em: 27 jul. 2023.
BARBOZZA, Alexsander da Silva. Planejamento da Eletiva Danças Tradicionais do Nordeste. Escola de Referência em Ensino Sizenando Silveira. SIEPE: 2022.
BRASIL. Lei nº 13.415/2017, de 13 de fevereiro de 2017. Reforma do Novo Ensino Médio. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/lei/l13415.htm. Acesso em: 05 de mar. 2023.
CÔRTES, Gustavo Pereira. Processos de Escolarização dos Saberes Populares. Orientadora: Lucíola Licínio de Castro Paixão Santos. 2003. Dissertação (Mestrado em Conhecimento e Inclusão Social) – Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, Minas Gerais, 2003.
GEHRES, Adriana F. Corpo-Dança-Educação: na contemporaneidade ou da construção de corpos fractais. Instituto Piaget: Lisboa, 2008.
GONÇALVES, Carlos Cleiton. Xaxado e criação artística: um estudo sobre ressignificações do popular no ambiente educativo. (Anais) III CONEDU - Congresso Nacional de Educação. Campina Grande: Realize Editora, 2016. Disponível em: https://editorarealize.com.br/editora/anais/conedu/2016/TRABALHO_EV056_MD1_SA20_ID9615_10082016105724.pdf. Acesso em: 05 mar. 2023.
GONÇALVES, Carlos Cleiton. Xaxado e criação artística: um estudo sobre ressignificação da cultura popular no ambiente escolar. Dissertação (Mestrado) - Programa de Mestrado Profissional em Arte em Rede Nacional da Universidade Federal da Paraíba (PROFArtes/UFPB), 2018. Disponível em: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/13170?locale=pt_BR. Acesso em: 05 mar. 2023.
hooks, bell. Anseios: raça, gênero e políticas culturais. Trad. Jamille Pinheiro. São Paulo: Elefante, 2019.
HANNA, Judith Lynne. Dança, sexo e gênero: signos de identidade, dominação, desafio e desejo. Trad. Mauro Gama. Rio de Janeiro: Rocco, 1999.
LOURO, Guacira Lopes. Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pós-estruturalista. Petrópolis, RJ: Vozes, 1997.
MARQUES, Isabel Azevedo. Ensino da dança hoje: textos e contextos. São Paulo: Cortez, 1999.
MARQUES, Isabel Azevedo. Dançando na escola. 4ª ed. São Paulo: Cortez, 2007.
MARQUES, Isabel Azevedo. Linguagem da Dança: arte e ensino. 1. ed. São Paulo: Digitexto, 2010.
MARQUES, Isabel Azevedo. Linguagem da Dança: arte e ensino. Dança na Escola: arte e ensino. Saltos para o Futuro: ano XXII - Boletim 2 - Rio de Janeiro, 2012a. Disponível em: http://www.ficms.com.br/web/biblioteca/Dan%E7a%20na%20Escola.pdf. Acesso em: 19 de mar. 2023.
MARQUES, Isabel Azevedo. Interações: criança, dança e escola. Coordenadora: Josca Ailine Baroukh; Organizadora: Maria Cristina Carapeto Lavrador Alves. São Paulo: Blucher, 2012b. (Coleção InterAções).
MARQUES, Isabel Azevedo. Artista às avessas, ou: o que a Arte pode aprender com a Arte. PARRA, Denise; PRIMO, Rosa (Org). Invenções do Ensino em Arte. Fortaleza: Expressão Gráfica e Editora, 2014.
PERNAMBUCO. Secretaria de Educação e Esportes. Currículo de Pernambuco: Ensino Médio. União dos Dirigentes Municipais de Educação; Coordenação Ana Coelho Vieira Selva, Sônia Regina Diógenes Tenório; apresentação Marcelo Andrade Bezerro Barros, Natanael Jose da Silva - Recife: A secretaria, 2021.
SILVA, Tomaz Tadeu da Silva. Documentos de Identidade: uma introdução às teorias do currículo. 3. ed., 10. reimp. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2017.
SOUZA, Jessé. A elite do atraso. Rio de Janeiro: Estação Brasil, 2019.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Statement
The articles published by the magazine are free to use. The copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the journal Urdimento. The author (s) undertakes whenever publishing material relating to the article published in Revista Urdimento mention the said publication as follows: This article was originally published by Urdimento magazine in its volume (put the volume), number (put the number) in the year of (put the year) and can be accessed at:
http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.