Suddenly a clown: reflections about gestures in a personal experience in Bogotá
DOI:
https://doi.org/10.5965/1414573102472023e0108Keywords:
Clown, Gesture, Dance, Theater, ExperienceAbstract
This article is an experience report that starts from a personal experience lived in a clown workshop developed by the Colombian actress Viviana Bernal in 2022 in Bogotá. This work aimed, through the interdisciplinarity between theater, dance and clown studies, to analyze concrete examples that were taken from this workshop to reflect on some questions: How does a gesture produce laughter? What is the relationship between the perception of the gesture and the historical and social issues? After such reflections based on the theories developed by Merleau-Ponty, Jorge Dubatti, Hubert Godard and others, it was possible to verify the relevance of this study, which highlight the recording process and reflections of the actor's empirical experience on his body training and also of the audience about their perceptions/receptions as a tool for research in art and as a political positioning.
Downloads
References
ALFONSO, Diego. Entrevista concedida ao autor. Correio eletrônico, 30 de setembro de 2022.
BENÍTEZ, María Dolores Medina. La Experimentación artística como práctica formadora en el Grado de Ed. Primaria: Método de Conceptualización y Proceso de materialización de una idea. Tese (Doctorado en Formación del Profesorado) - Universidad de las Palmas de Gran Canaria - España, Facultad de Ciencias de la Educación - Programa del doctorado de Formación del profesorado, 2014.
BERNAL, Viviane. Entrevista concedida ao autor. Correio eletrônico, 30 de setembro de 2022.
CONCEIÇÃO, Raylson Silva da. O ENCONTRO: do acontecimento a um olhar atento - espetáculo o Miolo da Estória. Dissertação (Mestrado em Teatro) - Universidade Federal do Maranhão, São Luís, 2021.
DELEUZE, Gilles. Conversações: 1972-1990. São Paulo: Ed. 34, 1992.
DUBATTI, Jorge. O teatro dos mortos: introdução a uma filosofia do teatro. Trad. Sérgio Molina. São Paulo: Edições Sesc São Paulo, 2016.
FERRACINI, Renato; FEITOSA, Charles. A questão da presença na filosofia e nas artes cênicas. Ouvir ou ver. Uberlândia, v. 13, n. 1, p. 106-118, jan. 2017.
GODARD, Hubert. Gesto e Percepção. In: PEREIRA, Roberto; SOTER, Silvia (Org.). Lições de Dança. 3. Rio de Janeiro: Ed. UniverCidade, 2002. p. 11-35
JACQUART, Albert. Moi et les autres. Paris: Seuil, p.43, 1983.
MERLEAU-PONTY, Maurice. Fenomenologia da Percepção. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1999.
REY, Leonardo. Entrevista concedida ao autor. Correio eletrônico, 30 de setembro de 2022.
ROQUET, Christine. Da análise do movimento à abordagem sistêmica do gesto expressivo. O Percevejo online. Dossiê Corpo Cênico: Linguagens e pedagogias. Rio de Janeiro, v. 3, n. 1, p. 01-15, 2011. Disponível em: http://www.seer.unirio.br/index.php/opercevejoonline/article/view/1784. Acesso em: 03 dez 2022.
ROQUET, Christine. Ler o gesto, uma ferramenta para a pesquisa em dança. Revista Cena, Porto Alegre, p. 15-27, 2017. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/cena/article/view/73754/0. Acesso em: 03 dez 2022.
SPINOZA, Bento. Ética. Trad. Tomaz Tadeu. 2 ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Statement
The articles published by the magazine are free to use. The copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the journal Urdimento. The author (s) undertakes whenever publishing material relating to the article published in Revista Urdimento mention the said publication as follows: This article was originally published by Urdimento magazine in its volume (put the volume), number (put the number) in the year of (put the year) and can be accessed at:
http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.