Who mocks whom? From today's buffoons to revisited techniques
DOI:
https://doi.org/10.5965/1414573101462023e0104Keywords:
Buffoonery, Performativity, Laughter, TechniqueAbstract
This article aims to share reflections on the buffoons’ place in society, based on the meaning of the term. In addition, it discusses ethical issues in buffa performance. Supported by authors and artists such as Beth Lopes, Henry Bergson, José Tonezzi, Leo Bassi, among others, this text rubs many layers of mocking laughter, linking it to the social and historical recognition of these figures in order to introduce a problematization about the techniques developed by the French pedagogues Jacques Lecoq and Philippe Gaulier, focusing on their implications over creative processes.
Downloads
References
BAKHTIN, Mikhail M. A cultura popular na Idade Média e no Renascimento: o contexto de François Rabelais. São Paulo: Hucitec, Ed. da Univ. de Brasília, 2010.
BARROS, Nykaelle Aparecida Pereira de. Técnica de bufão: possibilidades teórico-práticas para o ator contemporâneo. 2017. [92] f. Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2017.
BERGSON, Henri. O riso: ensaio sobre o significado do cômico. Trad. e notas de Maria Adriana Camargo Cappello; introdução de Débora Cristina Morato Pinto. São Paulo: Edipro, 2018.
BOLOGNESI, Mario Fernando. Palhaços e outros cômicos: do sagrado ao profano. In: BRAGA, Bya; TONEZZI, José (org.). O bufão e suas artes: artesania, disfunção e soberania. São Paulo: Paco Editorial, 2017.
BORDIN, Vanessa Benites. O jogo do bufão como ferramenta para o artivista. 2013. Dissertação (Mestrado em Artes Cênicas) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2013.
BRAGA, Bya. Figuras bufônicas: cultura material de ator e outros bichos. In: BRAGA, Bya; TONEZZI, José (org.). O bufão e suas artes: artesania, disfunção e soberania. São Paulo: Paco Editorial, 2017.
CASA NOVA, Roberta De Mello. A estratégia do prazer ou o prazer da estratégia. In: O bufão e suas artes: artesania, disfunção e soberania. São Paulo: Paco Editorial, 2017.
DOCUMENTÁRIO - O Riso dos Outros (Pedro Arantes). Um filme dirigido por Pedro Arantes, 2012. 1 vídeo (51:37). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=uVyKY_qgd54&t=31s. Acesso em: 10 mai. 2022.
ELIAS, Joaquim. No encalço dos bufões. Belo Horizonte: Javali, 2018.
FERREIRA, André Luiz R. Bufonaria e política a partir de Leo Bassi. 2018. [318]f. Tese (Doutorado em Artes Cênicas) – Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2018.
GAULIER, Philippe. O atormentador: minhas ideias sobre teatro. São Paulo: Sesc, 2016.
LECOQ, Jacques. O corpo poético: uma pedagogia da criação teatral / Jacques Lecoq; com a colaboração de Jean-Gabriel Carasso e de Jean-Claude Lallias; tradução de Marcelo Gomes. São Paulo: Editora Senac São Paulo: Edições SESC SP, 2010.
LOPES, Beth. Bufonaria: tradição e contemporaneidade. In: O bufão e suas artes: artesania, disfunção e soberania. São Paulo: Paco Editorial, 2017.
LOPES, Elisabeth Silva. A Blasfêmia, o prazer, o incorreto. Sala Preta, São Paulo, v.5, p. 9-21, 2005.
LUCENA, Ricardo; TONEZZI, José. Bufonaria e processo civilizador. In: O bufão e suas artes: artesania, disfunção e soberania. São Paulo: Paco Editorial, 2017.
MARQUES, Aline Schneider. Esculhambada: um modo bufo de criação. 2022. Dissertação (Mestrado em Artes Cênicas) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2022.
MINOIS, Georges. História do riso e do escárnio. Trad. Maria Elena O. Ortiz Assumpção. São Paulo: Editora UNESP, 2003.
NAMUR, Virginia Maria de Souza Maisano. Dercy Gonçalves - o corpo torto do teatro brasileiro. 2009. Tese (Doutorado) - Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2009.
PAVIS, Patrice. Dicionário de teatro. Trad. J. Guinsburg e Maria Lúcia Pereira. 3ª edição - 1ª reimpressão. São Paulo: Perspectiva, 2015.
SACHS, Cláudia Müller. Corpo e máscara do bufão: aspectos históricos e técnicos. In: O bufão e suas artes: artesania, disfunção e soberania. São Paulo: Paco Editorial, 2017.
SANTOS, Rafael Dayon de Sousa. A paródia em meio ao caos: o jogo do bufão na sala de aula. 2020. Trabalho de Conclusão de Curso (Departamento de Artes) - Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2020.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Statement
The articles published by the magazine are free to use. The copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the journal Urdimento. The author (s) undertakes whenever publishing material relating to the article published in Revista Urdimento mention the said publication as follows: This article was originally published by Urdimento magazine in its volume (put the volume), number (put the number) in the year of (put the year) and can be accessed at:
http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.