Red nose experiences – health and the aging body
DOI:
https://doi.org/10.5965/1414573102472023e0109Keywords:
Clown, Body education, Elderly womenAbstract
The text that begins here deals with the experiences with the figure of the clown in workshops carried out by the Circo em Contextos project, together with the Open University of the Third Age (UATI), in the year 2022. It aims to report and discuss the pedagogy of clowns and their relationships with health and Physical Education in a group of elderly women, based on sharing memories and bodily experiences with clown games. The weekly meetings were attended by 18 women members of the UATI, aged between 55 and 90 years old. Thirteen classes of 45 minutes each were held, addressing knowledge about clowns and expressive games with an emphasis on clowning. Bearing in mind that the clown builds with what is ridiculous, unusual, with the imperfections inherent to the human condition, the work carried out enabled the participating women to have a new attitude towards the aging body, facing its weaknesses, re-elaborating them as a power.
Downloads
References
BAKHTIN, Mikhail. Cultura Popular na Idade Média e no Renascimento – o contexto de François Rabelais. 8ª Ed. São Paulo: HUCITEC, 2013.
BARRAGÁN, Teresa O.; RODRIGUES, Gilson S.; SPOLAOR, Gabriel C.; BORTOLETO, Marco A. C. O papel da extensão universitária e sua contribuição para a formação acadêmica sobre as atividades circenses. Pensar a prática, v. 19, n. 1, 2016.
BDTD. Biblioteca Nacional Brasileira de Teses e Dissertações. Disponível em: https://bdtd.ibict.br/vufind/. Acesso em: 25/01/2023.
BOLOGNESI, Mário F. Palhaços. São Paulo: Editora Unesp, 2003.
BRASIL. Portaria nº 154 de 24 de janeiro de 2008. Cria os núcleos de apoio à Saúde da Família/NASF. Orientações para implantação dos núcleos. Brasília: Ministério da Saúde, 2008.
BRASIL. Resolução CNE/CES Nº 7, de 18 de dezembro de 2018. Diretrizes Nacionais para a Extensão na Educação Superior Brasileira. Brasília: Ministério da Educação, 2018.
BURNIER, Luís O. A Arte de ator: da técnica à representação. Campinas, SP: Editora UNICAMP, 2009.
CASTRO, Alice V. O elogio da bobagem: palhaços no Brasil e no mundo. Família Bastos Editora: Teresópolis, RJ, 2005.
CAPES. Periódicos quadriênio 2013-2016. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/veiculoPublicacaoQualis/listaConsultaGeralPeriodicos.jsf. Acesso em: agos. 2019.
CORRÊA, Giovana C. G.; CAMPOS, Isabel C. P.; ALMAGRO, Ricardo C. Pesquisa-ação: uma abordagem prática de pesquisa qualitativa. Ensaios Pedagógicos, v. 2, n.1, p.62-72, 2018.
DUPRAT, Rodrigo M.; BORTOLETO, Marco A. C. Educação Física escolar: pedagogia e didática das atividades circenses. Rev. Bras. Ci. Esp., v. 28, n. 2, 2007.
DUPRAT, Rodrigo M.; BARRAGÁN, Teresa O.; BORTOLETO, Marco A. C. Atividades Circenses. In.: GONZÁLEZ, F. J.; DARIDO, Suraya C.; OLIVEIRA, Amauri A. B. Ginástica, dança e atividades circenses. Maringá, PR: Eduem, 2014.
FRIZZO, Giovanni. A produção do conhecimento da Educação Física no Programa de Pós-Graduação em Ciências do Movimento Humano da UFRGS. Pensar a prática (UFG. Impresso). V.13, p. 1-16, 2010.
GONÇALVES, Caroline S. Subcontratação, Agenciamento e Precarização do Trabalho: o caso da Empresa Brasileira de Correios e Telégrafos. Dissertação (Mestrado em Administração). Universidade Federal do Rio Grande. Rio Grande, 2019.
KASPER, Kátia M. Experimentações clownescas: os palhaços e a criação de possibilidades de vida. 2004. Tese (Doutorado em Educação) — Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2004.
KRONBAUER, Gláucia A. Manifestações Corporais Expressivas e a Educação Física na escola. Ebook. NEAD/UAB, UNICENTRO, 2019.
KRONBAUER, Gláucia A. O circo como conteúdo da Educação Física na Educação Básica. Ebook. NEAD/UAB, UNICENTRO, 2018.
KRONBAUER, Gláucia A.; SCORSIN, Daiane M.; TREVIZAN, Mayara. Significados do circo e das atividades circenses para os idosos da UATI. Estu. Interdisc. Envelhec., v. 18, n. 1, 2013.
LIRA, Aliandra C. M.; KRONBAUER, Gláucia A. O circo e a educação dos corpos-criança: possibilidades formativas com espaço para o pensar e o fazer divergente. Olhar de Professor, v. 25, p. 1-21, 2022.
LOPES, Daniel; EHRENBERG, Mônica C.; SILVA, Ermínia. Circo e ginástica em folhas de papel: o pequeno tratado de acrobacia gymnastica. Educar em Revista, Curitiba, v. 37, p. 01-20, 2021.
MASETTI, Morgana. Boas Misturas: a ética da alegria no contexto hospitalar. São Paulo: Palas Athena, 2003.
MIRANDA, Antonio C. M. Clown e educação física: a brincadeira é séria. 2011. Dissertação (Mestrado em Educação Física). Universidade Estadual de Maringá/Universidade Estadual de Londrina. 2011.
MIRANDA, Antonio C. M.; LARA, Larissa M. Clown e Educação Física: a brincadeira é séria. Movimento, v. 21, n. 1, p. 181-192, 2015.
MONTEIRO JR, Luiz R.; PARMA, Márcio; BORTOLETO, Marco A. C. Palhaço. In: BORTOLETO, Marco A. C. (org.) Introdução à pedagogia das atividades circenses. Vol. 1. Jundiaí, SP: Fontoura, 2008.
ROCHA, Gilmar. O circo chegou! Memória social e circularidade cultural. Textos escolhidos de cultura e arte populares, Rio de Janeiro, v.9, n.2, p. 69-89, nov. 2012.
SENA, Jonathan B.; OLIVEIRA, Natássia D. G. L. (Trans) formações do Palhaço: Breve história dos tipos clássicos da palhaçaria. Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 41, p. 1-22, 2021.
SILVA, Pedro E. A formação do palhaço circense. 2015. Dissertação (Mestrado em Artes) - Universidade Estadual Paulista, Instituto de Artes, 2015.
SOARES, Carmen L.. Imagens da educação no corpo: um estudo a partir da ginástica francesa no século XIX. 4ª ed. Campinas, Autores Associados, 2013.
SOARES, Carmen L.; MADUREIRA, José R. Educação Física, linguagem e arte: possibilidades de um diálogo poético do corpo. Movimento, Porto Alegre, v. 11, n. 2, p. 75-88, 2005.
TREVIZAN, Mayara; CHAGAS, Paula I.; KRONBAUER, Gláucia A. Circo em Contextos–diálogos entre a cultura e a extensão universitária. Conexão UEPG, v. 14, n. 1, p. 130-139, 2018.
VENDRAMINI, José E. A Commedia dell Arte e sua reoperacionalização. Trans/Form/Ação, v. 24, p. 57-83, 2001.
VESPASIANO, Bruno S.; OLIVEIRA, João R.; PENTEADO, Regina Z.; CESAR, Marcelo C. O professor de Educação Física no Sistema Único de Saúde: sua prática e resultados. Saúde em Revista, v. 17, n. 46, p. 79-89, 2017.
ZAIM-DE-MELO, Rogerio; GODOY, Luis B. de; BRACCIALLI, Felipe. Quando o nariz vermelho se encontra com a Educação Física: potencialidades do palhaço como conteúdo na escola. Motrivivência, Florianópolis, v. 32, n. 63, p. 01-20, 2020.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Statement
The articles published by the magazine are free to use. The copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the journal Urdimento. The author (s) undertakes whenever publishing material relating to the article published in Revista Urdimento mention the said publication as follows: This article was originally published by Urdimento magazine in its volume (put the volume), number (put the number) in the year of (put the year) and can be accessed at:
http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.