A scene that desplaza (itself): Mapa Teatro's poetic and political experiences
DOI:
https://doi.org/10.5965/1414573103452022e0204Keywords:
Colômbia, Desplazamiento, Space, Mapa TeatroAbstract
The present text discusses poetic and political experiences developed by the Colombian group Mapa Teatro in which space presents itself as a disruptive element and producer of desplazamientos. By making use of the notion of desplazamiento, the article seeks to put in evidence the multiple perceptual reconfigurations produced in propositions such as those involved in projects like C'úndua and Anatomia de la violencia en Colombia. As a common factor, through the different articulated spatialities, such creations enable the disarticulation, even if temporary, of certain structures linked to the impacts produced by the different forms of violence to which the territories named as Latin America are subjected.
Downloads
References
ABDERHALDEN, Rolf. "Pequeño laboratorio del imaginario social". In: ZALAMEA, Gustavo (Org.). Arte y Localidad: modelos para desarmar. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia, 2007, p. 77-80.
ABDERHALDEN, Rolf. "El artista como testigo: testimonio de un artista". In: Papel Escena, Cali, n. 08, 2008, p. 21-30.
ABDERHALDEN, Rolf. Mapa Mundi: plurivers poïétique - Mapa Teatro (1984-2014). Paris: Université Paris VIII - Saint Denis, 2014.
ABDERHALDEN, Rolf (et al.). Los Incontados: un tríptico. Bogotá: Mapa Teatro, 2014a.
ABDERHALDEN, Rolf. "Horácio". In: RODRÍGUEZ, Marta. (Ed.). Mapa Teatro: el escenario expandido. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia, 2018, p.429-439.
BAUMGÄRTEL, Stephan. "Encenação enquanto instalação: reflexões sobre a estrutura tectônica do arranjo espetacular pós-dramático". In: Anais do I Colóquio Internacional Arquitetura, Teatro e Cultura. Rio de Janeiro: Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, 2010.
BISHOP, Claire. "El arte de la instalación y su herencia". In: Ramona, n. 78, 2008, p. 46-52.
CASTAÑEDA, David Gutiérrez. Mapa Teatro: 1987-1992. Cidade do México: Biblioteca de Estudios Teatrales, 2014.
GALISI, José (Trad.). "Uma conversa entre Heiner Müller e Wolfgang Heise". In: Revista Magma, São Paulo, n. 03, p. 97-116, 1996.
HOBSBAWM, Eric. Viva la revolución: a era das utopias na América Latina. São Paulo: Companhia das Letras, 2017.
LIMA, Fátima Costa de; BAUMGÄRTEL, Stephan. "Espaço(s): configurações na cena brasileira e latino-americana". In: Urdimento – Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 02, n. 38, p. 01-14, 2020.
PALLADINI, Giulia. Imagine una fiesta, imagine una revolución: la política de montaje de Mapa Teatro, In: RODRÍGUEZ, Marta. (Ed.). Mapa Teatro: el escenario expandido. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia, 2018, p. 669-679.
REYES, Carlos José. Teatro y violencia en dos siglos de historia de Colombia - Tomo II. Bogotá: Ministerio de Cultura, 2014.
SÁNCHEZ, José Antonio. "Ensayo sobre los testigos". In: RODRÍGUEZ, Marta. (Ed.). Mapa Teatro: el escenario expandido. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia, 2018, p. 607-635.
SAFATLE, Vladimir. O circuito dos afetos: corpos políticos, desamparo e o fim do indivíduo. São Paulo: Cosac Naify, 2015.
VIGNOLO, Paolo. "Vestigios de fiesta". In: RODRÍGUEZ, Marta. (Ed.). Mapa Teatro: el escenario expandido. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia, 2018, p.545-567.
ZAMARIOLA, Paola Lopes. O real como dispositivo nas práticas in(ter)disciplinares latino-americanas contemporâneas: Emilio García Wehbi, Mapa Teatro e LOT. Dissertação (Mestrado em Artes) – Universidade de São Paulo, 2014.
ZAMARIOLA, Paola Lopes. Desplazamientos desde abajo: contextos de investigação e criação das cenas latino-americanas contemporâneas. Tese (Doutorado em Artes) – Universidade de São Paulo, 2021.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Statement
The articles published by the magazine are free to use. The copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the journal Urdimento. The author (s) undertakes whenever publishing material relating to the article published in Revista Urdimento mention the said publication as follows: This article was originally published by Urdimento magazine in its volume (put the volume), number (put the number) in the year of (put the year) and can be accessed at:
http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.