Sensoriality in the scenic space: Vestido de Noiva | Roda Viva | Trate-me Leão
DOI:
https://doi.org/10.5965/1414573103452022e0114Keywords:
Scenography, Sensory architecture, Vestido de Noiva, Roda Viva, TRate-me LeãoAbstract
The article deals with sensoriality as an attribute of the scenic and architectural spaces where the plays Vestido de Noiva, Roda Viva and Trate-me Leão took place, which were staged in Rio de Janeiro at the Theatro Municipal in 1943, at Teatro Princesa Isabel in 1943. 1968, and at Teatro Dulcina in 1977, respectively. We present the way in which “sensoriality” promoted the breaking of the “fourth wall”, seeking to demonstrate that this situation provided spectators with an exceptional immersive experience that became of historical interest. We emphasize that the theaters where the three plays premiered have Italian-style stages; Furthermore, we emphasize that, in those dictatorial times, the aforementioned productions of Roda Viva and Trate-me Leão were censored and the actors were victims of violence and aggression.
Downloads
References
BOTELHO, L. Um teatro em ruínas. Veja Rio, 2017. Disponivel em: <https://vejario.abril.com.br/cidade/decadencia-teatro-princesa-isabel-rj/>. Acesso em: 01 ago. 2022.
DRAGO, N. D. A cenografia de Santa Rosa - Espaço e Modernidade. 1ª Edição. ed. Rio de Janeiro: Rio Books, 2014.
GUIA CULTURAL DO CENTRO DO RIO. Teatro Dulcina. Guia Cultural do Centro do Rio, 2011. Disponivel em: <http://guiaculturalcentrodorio.com.br/teatro-dulcina/>. Acesso em: 01 ago. 2022.
HAMBURGER, R. K. E. A. Flávio Império. 1ª Edição. ed. São Paulo: Edusp, 1999.
HELIODORA, B. Caminhos do teatro ocidental. 1ª Edição. ed. São Paulo: Editora Perspectiva, 2013.
HOLLANDA, H. B. D. Asdrubal Trouxe o Trombone - memórias de um trupe solitária de comediantes que abalou os anos 70. 1ª Edição. ed. Rio de Janeiro: Aeroplano, 2004.
IMPÉRIO, F. Depoimentos. flavioimperio, 1983. Disponivel em: <http://flavioimperio.com.br/galeria/508075/508079>. Acesso em: 22 jul. 2022.
IMPÉRIO, F. Roda Viva (1968). flavioimperio, 1983. Disponivel em: <http://flavioimperio.com.br/projeto/508075>. Acesso em: 22 jul. 2022.
JACOBSEN, F. Trate-me Leão. Asdrubal trouxe o Trombone e a Luta pela Alegria. cultura930, 2021. Disponivel em: <https://www.cultura930.com.br/trate-me-leao-asdrubal-trouxe-o-trombone-e-a-luta-pela-alegria/>. Acesso em: 22 jul. 2022.
LEÃO, T.-M. ENCICLOPÉDIA Itaú Cultural de Arte e Cultura Brasileira. Trate-me Leão. enciclopedia.itaucultural, 2017. Disponivel em: <https://enciclopedia.itaucultural.org.br/evento398046/trate-me-leao>. Acesso em: 22 jul. 2022.
MALINA, J. Notas sobre Piscator - Teatro político e arte inclusiva. São Paulo: SESC São Paulo, 2017.
MARTINEZ, J. C. Roda Viva. flavioimperio, 1983. Disponivel em: <http://flavioimperio.com.br/galeria/508075/508084>. Acesso em: 22 jul. 2022.
MICHALSKI, Y. O Teatro sob Pressão - Uma frente de Resistência. 1ª Edição. ed. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 1985.
MICHALSKI, Y. Reflexões sobre o teatro brasileiro no século XX. 1ª Edição. ed. Rio de Janeiro: FUNARTE, 2004.
NERO, C. D. Cenografia, Uma breve visita. 1ª Edição. ed. São Paulo: Editora Claridade, 2010.
NOIVA, V. D. ENCICLOPÉDIA Itaú Cultural de Arte e Cultura Brasileira. Vestido de Noiva. Itau Cultural, 2022. Disponivel em: https://enciclopedia.itaucultural.org.br/evento399276/vestido-de-noiva.
Acesso em: 19 jul. 2022.
PALLASMAA, J. Os olhos da pele: a arquitetura e os sentidos. 1ª Edição. ed. Porto Alegre: Bookman, 2011.
PEREIRA, H. V. Trate-me Leão. 1ª Edição. ed. Rio de Janeiro: Editora Objetiva, 2004.
PLUTA, A. Ziembinski Aquele Bárbaro Sotaque Polonês. 1ª Edição. ed. São Paulo: Editora Perspectiva, 2015.
RATTO, G. Antitratado de Cenografia, variações sobre o mesmo tema. 2ª Edição. ed. São Paulo: Editora SENAC, 2001.
RODRIGUES, N. Vestido de Noiva. 11ª Edição. ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2012.
SP, S. Flávio Império Em Cena. São Paulo: SESC SP, 1997.
TEATRO, S. E. D. Mas afinal o que é a "quarta parede"? spescoladetaetro, 2010. Disponivel em: <https://www.spescoladeteatro.org.br/noticia/ponto-a-quarta-parede>. Acesso em: 20 jul. 2022.
TEIXEIRA, E. D. S. Vestido de Noiva (1943) entre a luz ativa e passiva de Adolphe Appia: uma metodologia de análise. A Luz em Cena - Revista de pedagogias e poéticas cenográficas, Florianópolis, v. 1, p. 1-30, jul. 2021.
THEATRO MUNICIPAL RJ. Apresentação. theatromunicipal.rj, 2011. Disponivel em: <http://theatromunicipal.rj.gov.br/apresentacao/>. Acesso em: 01 ago. 2022.
VIVA, R. ENCICLOPÉDIA Itaú Cultural de Arte e Cultura Brasileira. Roda Viva. Enciclopédia Itaú Cultural, 2022. Disponivel em: <https://enciclopedia.itaucultural.org.br/evento405843/roda-viva>. Acesso em: 22 jul. 2022.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Statement
The articles published by the magazine are free to use. The copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the journal Urdimento. The author (s) undertakes whenever publishing material relating to the article published in Revista Urdimento mention the said publication as follows: This article was originally published by Urdimento magazine in its volume (put the volume), number (put the number) in the year of (put the year) and can be accessed at:
http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.