Feminicide as a matter: exploring the dramaturgical narrative
DOI:
https://doi.org/10.5965/1414573102442022e0301Keywords:
Dramaturgy, Feminicide, Theatrical pedagogy, Creative processes, WritingAbstract
The present article presents and discusses two topics related to each other. The first topic refers to the dynamics and strategies in teaching or perfecting theatrical writing. That is, a contribution to a pedagogy of dramaturgy. The second topic is expressed through the presentation, followed by comments, of an excerpt of a text that aims to be theatrical. The text in concern, Hipólito, finds itself within the process of writing, and here we propose a partial reflection surrounding the writing process performed by us. Therefore, our article does not present final conclusions, remaining “open” until the writing process reaches an end, and by then we will be able to provide a better judgment of the text from its truthful place of enunciation, which is the theatrical space.
Downloads
References
AGAMBEN, Giorgio. Profanações. São Paulo: Boitempo, 2007.
ABREU, Luís Alberto de. A personagem contemporânea: uma hipótese. Sala Preta, São Paulo, v.1, n.1 p. 61-67, jan. 2001. Acesso em: 12 maio 2022.
ABREU, Luís Alberto de. Eppur si muove! Vintém, São Paulo, v.2, p. 26 - 31, 01 jun. 1998. Acesso em: 12 maio 2022.
ABREU, Luís Alberto de. A restauração da narrativa.· O Percevejo, Rio de Janeiro X.9, p. 115-125, 2000. Acesso em: 15 maio 2022.
ABREU, Luis Alberto de. A Dramaturgia e as Novas Configurações do Espetáculo. Caderno de Registros Macu. Dossiê Tecendo Vidas Com o Fio do Texto. São Paulo, v. 8, p. 6-11, 2016. Acesso em: 15 maio 2022.
BAUMGÄRTEL, Stephan Arnulf; MEDEIROS, Elen de; SANCHES, João. Avatares da peça-bem-feita na dramaturgia brasileira contemporânea. Revista Cena, Porto Alegre, n. 27, p. 122-136, jan./abr. 2019. Acesso em: 20 abr. 2022. DOI: 10.22456/2236-3254.88658.
BRITO, Rubens José de Souza. Dos Peões ao Rei: o teatro épi-co-dramático de Luís Alberto de Abreu. 1999. Tese (Doutorado em Artes Cênicas) - Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo, São Paulo, 1999.
CAMPOS, Flavio de. Roteiro de Cinema e Televisão: A arte ea técnica de imaginar, perceber e narrar uma estória. Rio de Janeiro: Jorge. Zahar, 2007.
CIXOUS, Hélène. O riso da medusa. Trad. Natália Guerellus e Raísa França Bastos. PREF. Frédéric Regard. POSF. Flavia Trocoli. Bazar do Tempo; 1ª edição, 2022.
LEMAHIEU, Daniel. Faire faire la poésie dramatique. Revue d'études théâtrales, Louvain-la Neuve. Belgique, n.1, p. 51- 62, 1992. “Théâtre et université”.
PALLOTTINI, Renata. Introdução à dramaturgia. São Paulo: Ática, 1988.
RODRIGUES, Vitinho; FLECK Tomás; COSTA, Soraia; SOARES, Rodrigo; CONDE, Letícia; MARSIGLIA, Ivan; PASSARELLI, Dante; FUNEZ, Daniela; FERRAZANO, Camila; MOFEOLI, Belise; LOPEZ, Ana Paula; CARNEIRO, Amanda. Núcleo de Dramaturgia SESI 12ª Turma. São Paulo: SESI-SP Editora, 2022.
SÁNCHEZ, José Antonio. A pesquisa artística e a arte dos dispositivos. Questão de Crítica. Revista eletrônica de críticas e estudos teatrais, Rio de Janeiro, v. 8, n. 65, p.322-327, 2015. Acesso em: 19 de maio. 2022.
SARRAZAC, Jean-Pierre. O futuro do drama. Porto: Campo das Letras, 2002.
SARRAZAC, Jean-Pierre. (Org). Léxico do drama moderno e contemporâneo. São Paulo: Cosac Naify, 2012.
SINISTERRA, José Sanchis. Da Literatura ao Palco: Dramaturgia de textos narrativos. São Paulo: É Realizações, 2016.
SOUZA, Cláudia. et al. Escrevendo o presente: 10 anos de núcleo de dramaturgia SESI Paraná. 1. ed. Curitiba: Rumo de Cultura: SESI Cultura Paraná, 2020.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Statement
The articles published by the magazine are free to use. The copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the journal Urdimento. The author (s) undertakes whenever publishing material relating to the article published in Revista Urdimento mention the said publication as follows: This article was originally published by Urdimento magazine in its volume (put the volume), number (put the number) in the year of (put the year) and can be accessed at:
http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.