The documentary process in the play Mi Vida Después: the transformation of livingness into experience

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573102442022e0204

Keywords:

political theater, theater and audiovisual, documentary theater, Lola Arias, Raymond Williams

Abstract

The article proposes an analysis of the play Mi Vida Después, by the Argentine director Lola Arias, considering how the combination of testimonial elements, representation, and document display establishes temporal overlaps in the play. The time of the Argentine military dictatorship, lived by the actresses and actors when they were still children, is put into perspective with the current adult time, configuring the time of the representation itself. We analyze this interplay of temporalities from the contrast between the notions of "experience" and "lived experience" in Walter Benjamin's work and, especially, from Raymond Williams's concept of "structure of feelings." Taking into account this overlapping of temporalities, we finally consider whether a play from thirteen years ago, created in the cultural and social context of Argentina, would have anything to say to Brazil today.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ernesto Gomes Valença, Federal University of Ouro Preto

Doutor em Artes pela Escola de Belas Artes da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG - 2014). Mestrado pela mesma instituição (2010). Graduação em Licenciatura em Artes Cênicas pela Universidade de São Paulo- ECA/USP (2002). Professor de Pedagogia do Teatro da Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP).

Letícia Pavão Schinelo, Federal University of Ouro Preto

Licencianda em Artes Cênicas pela Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP).

 

References

ARIAS, Lola. Mi vida después y otros textos. 1a ed. - Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Reservoir Books, 2016.

BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Brasiliense, 1994.

BROWNELL, Pamela. El teatro antes del futuro: sobre Mi vida después de Lola Arias. Revista Telondefondo. 2009, nº 10 – diciembre.

DESMONTAJE: La vida después de Mi vida después. In: I Congreso Internacional Teatro x Identidad. Departamento de Artes Dramáticas de la Universidad Nacional de las Arte e Asociación Civil TeatroXLaIdentidad. 17, 18 e 19 de junho de 2021. Disponível em: https://congreso.teatroxlaidentidad.net/inicio) e em (https://www.youtube.com/watch?v=hKcNy1miAFg. Acesso em: 13/12/2021.

FERNANDES, Sílvia. Memórias dissidentes: Nossa Odisseia, de Christiane Jatahy. Urdimento, Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 3, n. 42, dez. 2021.

GAGNEBIN, Jeanne Marie. História e narração em Walter Benjamin. São Paulo: Perspectiva, 2009.

GIMÉNEZ, Paula. Vanina Falco: testigo y protagonista de una historia violenta. Soy, Página/12. Buenos Aires, 19 mar. 2010. Disponível em: https://www.pagina12.com.ar/diario/suplementos/soy/1-1283-2010-03-19.html. Acesso em: 08 nov. 2021.

PINTA, María Fernanda. Efectos de presencia y Performance en el Teatro de Lola Arias. Revista Brasileira Estudos da Presença, Porto Alegre, v. 3, n. 3, p. 706-726, set./dez. 2013.

SOLER, Marcelo. Teatro documentário: a pedagogia da não ficção. São Paulo: Hucitec, 2010.

UHIARA, Rafaella; COBELLO, Denise. Curadoria ou autoria na criação de documentários cênicos biográficos: Os casos de Lola Arias e Jérôme Bel. Urdimento, Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 1, n. 40, mar./abr. 2021.

WILLIAMS, Raymond. Drama from Ibsen to Brecht. New York: Oxford University Press, 1969.

WILLIAMS, Raymond. A política e as letras. São Paulo: Editora Unesp, 2013.

Published

2022-09-26

How to Cite

VALENÇA, Ernesto Gomes; SCHINELO, Letícia Pavão. The documentary process in the play Mi Vida Después: the transformation of livingness into experience. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 44, p. 1–23, 2022. DOI: 10.5965/1414573102442022e0204. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21766. Acesso em: 21 nov. 2024.